AMD A10-7870K Godavari = refresh Kaveri | Kapitola 3
Seznam kapitol
AMD nedávno vydalo nový procesor, který byl uveden poměrně v tichosti a moc magazínů jej doposud netestovalo. Model A10-7870K totiž vypadá jako loňský Kaveri, jenže jde o její refresh s novým označením Godavari. Podíváme se, v čem se oproti starším čipům Kaveri liší a jak se změnily jeho vlastnosti.
A10-7870K nabízí Turbo frekvenci až 4100 MHz, je tak prvním Steamrollerem, který má boost nad 4 GHz. Základní takt činí 3900 MHz. Došlo zároveň k navýšení frekvence integrovaného Radeonu s architekturou GCN. Ta je nyní až 866 MHz, to je myslím slušné při zachování stejného TDP. Na podpoře s pamětmi se nic nezměnilo, v základu umí 2133 MHz, s AMP profilem až 2400 MHz při osazení dvou slotů. To AMD garantuje. Papírově přibývá podpora DX12, zůstává taktéž výhoda Mantle a funkcí HSA. Ty bohužel za rok neudělaly veliký pokrok, na nejčastější praktické využítí narazíte nejspíš v balíčku Libre Office anebo v Corelu.
I díky vyšším taktům grafické části je nyní herní výkon více než uspokojivý. AMD dokládá, že v populárních online titulech si na FHD s integrovanou grafikou R7 zahrajete lépe než například s kombinací core i3 a GT 740.
Přidala se také podpora Freesync, drivery jej již podporují a tento integrovaný Radeon také.
Virtuální rozlišení objektů/obrazovky je další novinkou na bázi nových Radeonů a s tím spojených ovladačů. Takže si můžete např. vyzkoušet virtuální 4K zmenšené na fullHD monitor. Obraz bude čistší, s vícero prokreslenými detaily a lepším vyhlazováním, ale také to bdue pochopitelně náročnější pro grafikou kartu. V případě integrované grafiky to bude opravdu jen na mimořádně nenáročné věci.
AMD dále ukazuje, jaký vliv mají operační paměti, respektivě jejich rychlost. Je vidět, že z hlediska výkonu a ceny se vyplatí 2133 MHz, ale s pamětmi Radeon R9 s 2400 MHz grafika dosahovala ještě vyšších snímkových frekvencí. Na to se podíváme v kapitole přetaktování v pár testech.
S uvedením Windows 10 se objeví nové DirectX 12. Zde by mělo APU od AMD nabrat další výkon. Jak to potom bude vypadat ve srovnání s konkurencí, se už za nějaký měsíc dozvíme.
Asymetrický rendering je další funkce spojená s DX12 a Mantle. Silná dedikovaná grafika se slabší integrovanou mohou zpracovávat určité úlohy nezávisle na sobě, anebo naopak pospolu.V důsledku to pomůže i o pár FPS navíc.