AMD Catalyst Omega: nová generace, nové funkce, vyšší výkon | Kapitola 2
Seznam kapitol
AMD představilo novou generaci ovladačů Catalyst s dovětkem Omega. Jde o balík, který integruje více než dvacítku nových funkcí včetně podpory FreeSync, VSR coby alternativy k „supersamplingu“ DSR od Nvidie nebo nových technologií pro vylepšení videa. Kromě nich se podíváme i na nárůst výkonu oproti starším ovladačům.
AMD mluvilo o vylepšování videa hlavně v souvislosti s nedostatkem obsahu pro rozlišení 4K. Mě to ale zaujalo spíše v souvislosti s mnohem skromnějším FullHD (1080p) a přehráváním ještě skromnějších DVD či TV ripů v rozlišení PAL (a často bohužel i nižším), navíc ještě „vylepšeným“ agresivní kompresí. A takových filmů jsou české weby plné a některé věci v lepší kvalitě prostě nenajdete.
Na některé z následujících technologií už jste mohli narazit. Třeba Fluid Motion Video už jsme probírali v souvislosti s APU Kaveri. Přiznám se, že u dalších technologií nemám přehled o tom, zda a které z nich se objevily až v této verzi ovladačů.
Fluid Motion Video dopočítává mezisnímky tak, aby grafika zobrazovala video s vyšší snímkovou frekvencí a plynuleji. Potud by to bylo fajn, méně příjemná je zpráva, že to funguje pouze při přehrávání filmů na Blu-ray přes přehrávač PowerDVD 14.
Další technologie už ale fungují i u běžného videa. Zkoušel jsem několik typů s různými rozlišeními a kodeky v přehrávači Windows Media Player.
Contour Removal podle AMD vyhlazuje artefakty způsobené kompresí videa, aniž by v obrazu docházelo ke ztrátě detailů. V praxi to znamená, že opravuje barevné „fleky“, které se kvůli kompresi často objevují na obraze, ve kterém byla původně téměř jednolitá barva či pozvolný přechod – exemplárním příkladem bývá obloha.
V požadavcích amd zmiňuje 25W či výkonnější APU (Athlon a řada A 7x00) a grafické karty R9 295X2, R9 290X, R9 290, R9 285, R7 260X a R7 260.
Takto to vypadá v praxi u videa s rozlišením 624 × 352 bodů s datovým tokem 1,2 mbps v XVIDu (rozklepněte si 4MB originál, který jsem musel uložit do PNG, protože komprese do JPG část artefaktů do obrazu zase vrací). Na snímcích je vždy levá polovina původní a pravá vylepšená přes ovladače.
Ze snímku 1080P Detail Enhancement jsem nebyl moc moudrý, prezentace totiž mluví o podpoře všech Radeonů řady R, zatímco Reviewers Guide se v požadavcích omezuje na APU AMD 7x00 či Radeon R9 285.
Následně se v reviewers guide ale mluví o souboru dalších technologií (Edge-enhancement, De-noise, Mosquito Noise Reducktion a De-blocking boxes) a všechny tyto položky byly v nastavení i u R9 290X.
V češtině vypadá u R9 290X nastavení takto (R9 285 tu bohužel nemám, takže nemohu vyzkoušet, jestli se v něčem liší):
Samostatně jsem vyzkoušel Edge Enhancement doostřuje okraje (či hrany), na levém screenshotu je tato technologie vypnutá, v pravo zapnutá.
Další technologie už jsem vzal jen letmo všechny pohromadě. Musím připomenout, že u většiny nastavení lze měnit i intenzitu jednotlivých filtrů.
Je-li nějaký žánr, kterému stávající metody komprese videa hodně škodí, jsou to animáky (nebo česky kreslené pohádky), a právě na nich je přínos těchto technologií znát asi nejvíc.
Ještě než si obrázky rozklepnete, musím upozornit, že srovnání „před“ a „po“ není úplně korektní, v části „před“ schází prakticky veškerý běžný post processing včetně základního deinterlacingu obrazu (video má 720 řádků složených ze dvou půlsnímků o 360 řádcích, tady je zobrazený jen jeden půlsnímek, kde je každý řádkem roztažený na dva, proto ty zubaté hrany).
Vhodnější bude srovnání s běžným přehrávačem (Media Player Classic) na GeForce, kde už rozdíl není zdaleka tak dramatický. Přesto je znát, že algoritmy opravily spoustu artefaktů. Až se nechce věřit, že zdrojový soubor je jen v PAL s docela výraznou kompresí.
Tvrzení v následujícím snímku, že upscalingem videa v rozlišení 1080P na ultraHD (4K) pomocí několika zmíněných technologií (které zřejmě pracují s několika po sobě jdoucími snímky) získáte „jakoby ultraHD zážitek“ je nadsazené, se ale dopracujete určitě k lepšímu výsledku a k vyšší úrovni detailů než prostým zvětšováním jediného snímku, o srovnání s běžným FullHD nemluvě.