AMD Radeon RX 480 (p)review: rychlejší, úspornější, lepší! | Kapitola 3
Seznam kapitol
S Radeonem RX 480 dnes AMD uvádí novou generaci čipů. A rovnou vám řeknu, že nový výrobní proces konečně řeší nejpalčivější (doslova) problém starších Radeonů – vysokou spotřebu nehodnou karet střední třídy a špatnou efektivitu. Zatím nemáme naměřeno vše, co bychom chtěli, ale první várku výsledků vám přesto nabídneme...
Kdysi dávno jsem si představoval, že bude mít ke startu nové generace karet připravenou už i novou sestavu a kompletně novou metodiku. Nové karty přišly nakonec mnohem dřív, než to ještě před dvěma, třemi měsíci vypadalo, a shánění komponent se naopak mnohem víc vleče (trochu neprozřetelně jsem se rozhodl počkat na novou generaci desek s X99, kterou výrobci připravili pro uvedení Broadwellu-E, ale disponibilní kusy se zatím toulají po recenzích).
Kvůli tomu bude pár karet v mezičase otestovaných touto „hybridní“ metodikou na stávající sestavě – přihodím provizorně i řadu nových her, ve kterých ale nemám natestované karty, u nichž nebylo vzorků nazbyt a obtížněji se shánějí (R9 Fury X, R9 Nano anebo GTX Titan X). Jakmile bude nová metodika kompletní, tak se nám snad ještě podaří splašit i tyto „raritní“ modely na přetestování.
Dirt Rally
U řady her jsem ex post po prvních testech objevil nějakou tu mušku. Dirt Rally je výjimkou, u něj jsem o té mušce věděl už předem.
V této hře mají Radeony už dlouhodobě problém s průhledností. Podrobněji jsme to popisovali i na PC Tuningu v průvodci nastavením, od té doby se bohužel nic nezlepšilo.
Projevuje se to ditheringem na listech i trávě. Jen těžko odhadnout, jaký to má dopad na výkon (právě poloprůhledné textury s vyhlazováním ale mají obvykle dost podstatný vliv na výkon).
Proto se příliš nehodí přímé srovnání, u Radeonů, a nejspíš ani případné započítání těchto výsledků do průměrů.
Trochu lepší je to v případě, že nastavíte vyhlazování hran na MSAA 8×, ale problém se vzájemně „nekompatibilním“ měřením mezi GeForce a Radeony to neřeší – i s MSAA 8× mají Radeony u listí dithering, jenom to není tolik vidět.
Testoval jsem s maximálními detaily pomocí vestavěného benchmarku, výsledek je průměr z FRAPSu.
Na úlitbu Radeonům v podobě enormní úrovně vyhlazování 8× MSAA ve výsledcích pro změnu doplatila GTX 970, která běžně využívá jen cca 3,5 GB paměti. Kombinace 8× MSAA a rozišení 4K byla pro kartu smrtící, výkon spadl na cca dva snímky za sekundu. Za normálních okolností by na podobných kartách asi jen málokdo šel nad nastavení 4× MSAA, kde už karta ve 4K běžela na 19 fps, což je sice také prakticky nehratelné, ale už to aspoň nějak odpovídá výkonu GTX 970.