AMD Smart Access Memory - co to je a jak funguje
AMD uvedlo zajímavou novinku, která stojí za detailnější popis, proč je určená jen na nové Ryzeny a čipsety?
Celkovou zprávu o uvedení nových Radeonů vám nabídne později kolega, specialista na grafiky. Já chci popsat jen jednu z novinek: SMART ACCESS MEMORY jelikož většina z vás netuší co to vůbec je a jak funguje. AMD nesdělilo mnoho detailů veřejně, ukázalo pouze tento slajd, který ukazuje plný přístup procesoru do paměti grafické karty. Také AMD vysloveně upozorňuje, že funguje pouze na nových Ryzenech 5000 a deskách s čipetem B550/X570 (a novým BIOSem).
Řekněme si tedy o co jde: V této chvíli na všech systémech (Intel i AMD) má procesor přímý přístup k jen části VRAM na grafické kartě. Maximální hodnota této oblasti je něco málo pod 256 MB. V případě, že chce procesor přistupovat do celé paměti grafiky přímo, děje se tak přes 256 MB bloky. Přístup k této části paměti je fragmentovaný a pomalý, jelikož jde skrze PCIe sběrnici a také RAM je pomalejší než VRAM.
Velikost oblasti pro přímý přístup se dá ale změnit: V BIOSu základní desky a BIOSu grafické karty. To zřejmě AMD udělalo a umožní přístup procesoru k VRAM skoro v celé kapacitě 16 GB. K tomu je potřeba další věc - PCIe 4.0 jako nejrychlejší PCIe současnosti. Proto je zde omezení na čipsety B550/X570 kde je plná funkčnost PCIe 4.0 zaručena. Tato myšlenka není nová, Intel to samé udělal u akcelerátoru Phi. Ten pro svou funkčnost potřeboval také přímý přístup CPU k celé VRAM.
Pokud budete mít Ryzen 5000 (možná to časem bude fungovat i na řadě 3000 což by neměl být problém) a podporovanou desku s B550/X570 a povolíte tuto funkci, měl by výkon narůst ve hrách následovně: Záleží ale i na tvůrcích her, tato featura nefunguje automaticky ve všech hrách, musí být implemetována vývojáři.
Celá tato technologie je zajímavá a je zřejmé proč ji AMD uvedlo. Až dosud byl králem herního výkonu Intel a Nvidia, teď když toto žezlo převezme AMD je dobré motivovat hráče k pořízení celé platformy AMD, která jim dá výkon navíc.
Když si pořídí hráč Ryzen 5000 + novou desku s čipsetem řady 500 + Radeon RX 6000, dá nejen AMD notně vydělat, ale také získá maximální herní výkon na trhu. A to už je argument. Druhý důvod je čistě praktický, AMD potřebuje nějak kompenzovat úzkou sběrnici grafiky, a dostat tam rychleji data, jelikož dnešní hry jsou na textury náročné. Technologií Smart Access Memory je možnost jak to udělat. Jsem ale zvědav k kolika hrách tato věc bude funkční třeba za rok.
Zdroj: AMD