Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky | Kapitola 17

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

7. 6. 2009 00:00 37

Seznam kapitol

1. Aliasing - jak vzniká 2. Vady hran 3. Další typy vad, Antialiasing 4. MSAA - srovnání kvality 2× 4× a 8× - I 5. MSAA - srovnání kvality 2× 4× a 8× - II 6. Testovací sestava, metodika, srovnávací tabulka 7. Testované hry 8. 3DMark 06 - Deep Freeze 9. Call of Duty World at War
10. Crysis 11. Far Cry 2 12. F.E.A.R. 2 Project Origin 13. Race Driver GRID 14. Half Life 2 Episode Two 15. Unreal Tournament III 16. Warhammer 40k Dawn of War II 17. Průměrné poklesy AA 18. Druhý pohled na výsledky, závěr

Zapnutí antialiasingu neboli česky vyhlazování hran je jeden z nejčastějších a nejjednodušších způsobů, jak razantně zvýšit (nejen) u 3D počítačových her kvalitu obrazu. Ale antialiasing, to nejsou jen zubaté hrany, ale i mnoho dalšího. A právě o tom a o dopadech AA na výkon u dnešních grafických karet bude tento článek.

Reklama
Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
i Zdroj: PCTuning.cz

Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky
i Zdroj: PCTuning.cz

alt

alt

alt

alt

Máme tu průměrné výsledky ze všech testů, ze kterých se dá mnoho vyčíst. Vezměme to popořadě. V průměru mají nejmenší propady po zapnutí AA nejvýkonnější karty. Konkrétně nejlépe uspěl dvoučipový ATI Radeon HD 4870 X2, u nějž vám framerate po zapnutí 4× MSAA klesne jen o necelých 10 %. Také tolik obávané osminásobné vyhlazování hran nedělá X2ce žádný problém, výkon v průměru klesne jen o 20 %. O maličko hůře si vedla i dvoučipová GeForce GTX 295, které s čtyřnásobným vyhlazováním hran klesne výkon v průměru o 10 %, v osminásobném režimu o pak o čtvrtinu.

Nejvýkonnějším jednočipovým kartám klesá výkon o něco rychleji, ale ani tady nejsou propady nijak dramatické. Nicméně s Radeony HD 4870/50 a GeForce GTX 260/280 se už v 4× MSAA připravíte o 20 % výkonu, v osminásobném režimu o 30 % až jednu třetinu. Platí přitom, že o něco lépe si ve čtyřnásobném režimu vede NVIDIA, v osminásobném se o pár procent lépe daří ATI.

Nejhůř dopadly nejpomalejší karty. Těm klesá výkon v čtyřnásobném vyhlazování o cca čtvrtinu, což se dá překousnout, ale 8× MSAA je pro tyto karty problém. Zejména starší NVIDIA karty s čipy G92 mají v osminásobném režimu poklesy na polovinu, což už je drtivé a takto vysoké vyhlazování si proto můžete dovolit jen v opravdu starých hrách, kde se bez AA výkon pohybuje okolo 100 fps. Ani pak však nemusí být vyhráno. Některé poklesy až o 80 % jsou totiž způsobené tím, že kartám přestane dostačovat paměť či propustnost paměťového systému, což nijak nenapravíte.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama