Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky | Kapitola 17
Seznam kapitol
Zapnutí antialiasingu neboli česky vyhlazování hran je jeden z nejčastějších a nejjednodušších způsobů, jak razantně zvýšit (nejen) u 3D počítačových her kvalitu obrazu. Ale antialiasing, to nejsou jen zubaté hrany, ale i mnoho dalšího. A právě o tom a o dopadech AA na výkon u dnešních grafických karet bude tento článek.
Máme tu průměrné výsledky ze všech testů, ze kterých se dá mnoho vyčíst. Vezměme to popořadě. V průměru mají nejmenší propady po zapnutí AA nejvýkonnější karty. Konkrétně nejlépe uspěl dvoučipový ATI Radeon HD 4870 X2, u nějž vám framerate po zapnutí 4× MSAA klesne jen o necelých 10 %. Také tolik obávané osminásobné vyhlazování hran nedělá X2ce žádný problém, výkon v průměru klesne jen o 20 %. O maličko hůře si vedla i dvoučipová GeForce GTX 295, které s čtyřnásobným vyhlazováním hran klesne výkon v průměru o 10 %, v osminásobném režimu o pak o čtvrtinu.
Nejvýkonnějším jednočipovým kartám klesá výkon o něco rychleji, ale ani tady nejsou propady nijak dramatické. Nicméně s Radeony HD 4870/50 a GeForce GTX 260/280 se už v 4× MSAA připravíte o 20 % výkonu, v osminásobném režimu o 30 % až jednu třetinu. Platí přitom, že o něco lépe si ve čtyřnásobném režimu vede NVIDIA, v osminásobném se o pár procent lépe daří ATI.
Nejhůř dopadly nejpomalejší karty. Těm klesá výkon v čtyřnásobném vyhlazování o cca čtvrtinu, což se dá překousnout, ale 8× MSAA je pro tyto karty problém. Zejména starší NVIDIA karty s čipy G92 mají v osminásobném režimu poklesy na polovinu, což už je drtivé a takto vysoké vyhlazování si proto můžete dovolit jen v opravdu starých hrách, kde se bez AA výkon pohybuje okolo 100 fps. Ani pak však nemusí být vyhráno. Některé poklesy až o 80 % jsou totiž způsobené tím, že kartám přestane dostačovat paměť či propustnost paměťového systému, což nijak nenapravíte.