Bílé zjevení v testu: Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti Aero OC 12G
Seznam kapitol
Dnes končí embargo na výsledky testů. RTX 4070 Ti v provedení Aero od Gigabyte z nabídky nevyčnívá jen vzhledem. Nová architektura Ada Lovelace znamená výrazné zlepšení vlastností i výbavy proti minulé generaci RTX 30, předimenzovaný chladič je zárukou dobrých provozních vlastností, a cena je také výrazně příznivější než u RTX 4080 či RTX 4090, i když by si asi každý představoval ještě o několik tisíc méně.
GeForce RTX 4070 Ti je karta, která měla na kontě velký černý puntík ještě předtím, než vůbec dostala svůj název. Původně ji totiž Nvidia plánovala uvést v jiné podobě – coby 12GB variantu RTX 4080. A za to si to pěkně slízla už při jejich představení – na rozdíl od 16GB RTX 4080 totiž není postavená na nějaké ořezané variantě většího čipu AD103, nýbrž na menším čipu s kódovým označením AD104. Jde o třetí a zatím nejmenší čip Nvidie s novou architekturou Ada Lovelace.
Určitě nejde o první kartu, u níž se při stejném označení nacházejí pod chladičem různě velké čipy, anebo o první kartu, u níž se pod podobným modelovým označením rozlišeným pouze kapacitou pamětí liší i výkon. Většinou ale není mezi oběma variantami tak velký výkonnostní rozdíl a asi jen málokdo si bude stěžovat, když Nvidia ke starší 10GB RTX 3080 přidá do nabídky i výkonnější 12GB verzi RTX 3080 nebo když na RTX 2070 Super použije větší čip z RTX 2080. Tady to byl ale opačný problém – Nvidia se s menším čipem snažila s označením RTX 4080 svézt na výkonnější 16GB variantě. Po vlně negativních ohlasů už ohlášený produkt z nabídky stáhla a za cenu dvouměsíčního odkladu změnila modelové označení. A změnila se i cena. Už se asi nedozvíme, jestli za tím je fakt, že se 16GB RTX 4080 jako obvykle totálně nevyprodala v prvních hodinách po uvedení, nebo to, že v listopadu měla být 12GB RTX 4080 na trhu dříve než konkurenční Radeon RX 7900 XT, anebo kritika, která se na Nvidii za ceny 16GB RTX 4080 snášela ze všech stran, ale o dva měsíce později je doporučená cena nové RTX 4070 Ti o sto dolarů nižší než u původně avizované RTX 4080 12 GB.
Nvidia s touto novinkou cílí na hraní v rozlišení 1440P při rychlostech nad 120 snímky za sekundu s tím, že hráči poznávají výhody nižších latencí a roste popularita hraní na rychlých monitorech s obnovovací frekvencí 120 Hz a vyšší. Ve svých materiálech jej staví proti RTX 3070 Ti, výkonem je ale spíše lehce pod úrovní RTX 3090 Ti a cenou někde nad úrovní RTX 3080 anebo na úrovni RTX 3080 se 12 GB paměti.
Čip AD104 Je vyráběný novým zákaznickým výrobním procesem Nvidie u TSMC označovaným jako 4N (TSMC jez zahrnuje do rodiny 5nm procesů, ale mluví o něm jako o 4nm díky vyšší hustotě, výkonu a vylepšené spotřebě).
Oproti plnohodnotnému čipu AD104 u RTX 4070 Ti neschází téměř nic, ořezaná je pouze akcelerace videa NVENC, a ještě tak, že to bude asi jen málokomu vadit – zůstaly aktivní oba enkodéry NVENC, takže je stále možné souběžně komprimovat dvě videa najednou (například při streamování tak umožňuje souběžně komprimovat záběry ze hry spolu se záběrem z kamery), pouze počet dekodérů NVDEC je snížený ze čtyř na jeden.
Oproti RTX 4080 klesl počet výpočetních clusterů ze sedmi na pět, a úměrně tomu ubylo povětšinou i jednotlivých výpočetních jednotek. Dále je zúžená šířka sběrnice ze 256 na 192 bitů a s tím klesla i kapacita pamětí z 16 GB na 12 GB. Detailní parametry jsou v tabulce Nvidie, pod ní máte ještě parametry starších karet.
Model | RTX Titan | RTX 3080 Ti | RTX 3090 | RTX 3090 Ti | RTX 4090 |
Grafický čip | TU201-400-A1 | GA 102-225-A1 | GA 102-300-A1 | GA 102-350 | AD102 300-A1 |
Výrobní proces | TSMC 12 nm | Samsung 8 nm 8N | Samsung 8 nm 8N | Samsung 8 nm 8N | TSMC 4 nm |
Plocha čipu | 754 mm² | 628 mm² | 628 mm² | 628 mm² | 608 mm² |
Počet tranzistorů | 18,6 mld. | 28,3 mld. | 28,3 mld. | 28,3 mld. | 76,3 mld. |
Graphic Processing Cluster (GPC) | 6 | 7 | 7 | 7 | 11 |
Streaming multiprocesory (SM) | 72 | 80 | 82 | 84 | 128 |
Rasterizační jednotky (ROP) | 96 | 112 | 112 | 112 | 176 |
Stream procesory (CUDA cores) | 4 608 | 10 240 | 10 496 | 10 752 | 16 384 |
Texturovacích jednotek (TMU) | 288 | 320 | 328 | 336 | 512 |
Jádra RT (RT Cores) | 72 | 80 | 82 | 84 | 128 |
Jádra tensor (Tensor Cores) | 576 | 320 | 328 | 336 | 512 |
Základní takt | 1 350 MHz | 1 365 MHz | 1 395 MHz | 1 560 MHz | 2 235 MHz |
Takt s boost | 1 770 MHz | 1 665 MHz | 1 695 MHz | 1 860 MHz | 2 520 MHz |
Kapacita pamětí | 24 GB | 12 GB | 24 GB | 24 GB | 24 GB |
Typ pamětí | GDDR6 | GDDR6X | GDDR6X | GDDR6X | GDDR6X |
Šířka sběrnice | 384 b | 384 b | 384 b | 384 b | 384 b |
Rychlost pamětí | 14,0 Gb/s | 19,0 Gb/s | 19,5 Gb/s | 21,0 Gb/s | 21,0 Gb/s |
Takt pamětí | 1 750 MHz | 1 188 MHz | 1 219 MHz | 1 313 MHz | 1 313 MHz |
Celková propustnost pamětí | 672,0 GB/s | 912,4 GB/s | 936,2 GB/s | 1000,8 GB/s | 1000,8 GB/s |
Rozhraní | PCIe 3.0 x16 | PCIe 4.0 x16 | PCIe 4.0 x16 | PCIe 4.0 x16 | PCIe 4.0 x16 |
Přídavné napájení | 2× 8pin | 1× 12pin (2× 8pin) | 1× 12pin (2× 8pin) | 1× 12pin (3× 8pin) | 1× 12pin (4× 8pin) |
Maximální příkon karty | 280 W | 350 W | 350 W | 450 W | 450 W |
Zaváděcí cena | 2 499 USD | 1 199 USD | 1 499 USD | 1 999 USD | 1 699 USD |
zaváděcí cena s DPH (orientační 25,00 Kč/USD) | 75 600 Kč | 36 300 Kč | 45 300 Kč | 60 500 Kč | 48 500 Kč |
Jak se na kartu v této cenové kategorii sluší, nabízí dva BIOSy. A jako vždycky můžu říct, že bych byl snad ještě raději, aby měla jen ten tišší, protože jsem si jistý, že spousta majitelů titěrný přepínač do tiššího režimu nikdy nepřepne.
Oba BIOSy opět vypadají na pohled v diagnostice stejně – takt s boost je navýšený na 2640 MHz, ostatní parametry zůstávají na referenčních hodnotách. Liší se opět hlavně nastavení regulace ventilátorů.
BIOS Silent | Performance
S oběma BIOSy je karta bez zátěže chlazená pasivně. GeForce už po několik generací umějí monitorovat a regulovat nezávisle dva ventilátory, u karet se třemi ventilátory jsou obvykle zapojené dva ventilátory na první vývod a třetí ventilátor na druhý. Dále karta diagnostika ukazuje průměrné teploty GPU i pamětí, nejteplejší místo na čipu, celkový příkon karty i příkon GPU, odběr ze slotu PCIe a z externího napájení, jednotlivá napětí a další hodnoty.
BIOS Silent | Performance
Oba biosy mají limit příkonu na referenčních 285 W. Navýšit jej můžete až na vysokých 340 W.
BIOS Quiet | Performance
Stejně jako u designu karty se i na obalu výrobce drží čistého vzhledu. V příslušenství najdete jen dvě drobnosti – napájecí redukci a rámeček pro upevnění karty ke skříni.
Na celém tom sofistikovaném produktu 21. století mě při rozbalování paradoxně nejvíc zaujaly ty dva kusy plechu dodávané v příslušenství. Když jsou volně v sáčku, tak není moc jasné, jak to patří dohromady a kam s tím. Ale s tím pomůže návod. Pak sestavíte cosi takového:
A to je zatím asi to nejjednodušší, nejelegantnější a nejfunkčnější řešení vzpěry, jaké jsem v příslušenství masivních karet zatím potkal. Jako jeden z mála využil Gigabyte toho, že na koncích většiny karet už jsou nějaký ten pátek montážní otvory se závitem, k nimž se dá uchytit rámeček.
Protikus se přišroubuje do standardizovaných otvorů pro uchycení základní desky formátu ATX. U kratších desek přímo do distančních sloupků, u desek, které se upevňují na všech devět otvorů jimi nahradíte dva šroubky při okraji. Výrobce myslel i na „hrubý a jemný“ závit u distančních sloupků ve skříni a dodává sloupky s oběma variantami.
Výsledek je jednoduchý, elegantní, nepřekáží, a na rozdíl od zvláštních sloupků s podstavcem neupadne. Má asi jen jednu chybu – slot pro grafiku musí být na druhé pozici, ale i to už je od doby, kdy konektory pro disky M.2 poblíž procesoru staly běžnou záležitostí, standard.
Překvapilo mě jen, že jsem se sponou v letitém big toweru u naší testovací sestavy narazil. Část ve tvaru obráceného L, která se montuje k desce, je dost dlouhá na to, aby se potkala s růžkem koše pro 5,25" optické mechaniky. Ale to už je anachronismus, který v nových skříních běžně nenajdete několik let, a i kdyby, zkrátit vzpěru o dva centimetry je pro běžného kutila záležitost pěti minut.
Testovací sestava
S uvedením GeForce řady RTX 40 a Core i7 13700K jsme začali testovat na nové výkonnější sestavě. Tu tvoří následující komponenty:
- základní deska: Asus Z690P-WIFI
- procesor: Intel Core i7-13700K@5,4 GHz
- operační paměť: Corsair Vengeance RGB 32GB (2× 16GB) DDR5 DRAM 6000 MHz C36 (36-36-36-36-76-2T)
- chladič: Noctua NH-D15S
- pevný disk: Kingston
- skříň: Fractal Design Arc XL
- ventilátory: 3× be quiet! Silent Wings 4 high-speed, 140 mm; 4× Arctic P14 PWM PST, 140 mm
- zdroj: Corsair HX1000i (2022)
- operační systém: Windows 11 22H2 (deaktivované VBS)
Základní deska
Procesor je osazený v základní desce Asus Z690-P WIFI ve verzi pro paměti DDR5. Na desce je firmware a BIOS aktualizovaný v listopadu 2022. Jde o jednu z nejlevnějších desek s čipovou sadou Z690, i tak pro naše účely nabízí více než dostatečnou výbavu. Z desky jsem demontoval modul s WIFI. Nastavení BIOSu je upraveno ručně a je aktivovaná podpora resizable BAR (Smart Access Memory).
Procesor
Testujeme na sestavě osazené procesorem Intel Core i7–13700K. Procesor má takt pro všechna jádra nastavený napevno na 5,4 GHz, a protože má s jeho chlazením při tomto nastavení při plné zátěži všech jader co dělat i špičková Noctua NH-D15S, je mírně podvoltovaný. Pro menší výkyvy příkonu při měření spotřeb karet bez zátěže má procesor deaktivované úsporné funkce (EIST a úsporné režimy C).
Operační paměti
V desce je osazená dvojice 16GB paměťových modulů DDR5 Corsair Vengeance RGB 32GB (2× 16GB) DDR5 DRAM 6000 MHz C36 (CMH32GX5M2D6000C36). Běží na 6000 MHz efektivně s časováním 36-36-36-76-2T.
Disky
Jako systémový disk slouží Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 s kapacitou 2 TB, který na PCIe 4.0 nabízí přenosové rychlosti až 7300 MB/s při čtení a 7000 MB/s při zápisu a vysokou životnost 2,0 PBW.
Pro starší méně náročné hry pak slouží 1TB SSD WD Blue SATA (WDS100T2B0A).
Zdroj
Jako napájecí zdroj slouží Corsair HX1000i uvedený na trh v létě 2022. Má jednu silnou 12V napájecí větev pro maximální zátěž 999,6 W a částečně pasivní chlazení. Můžete k němu dokoupit už i napájecí kabely s novými konektory Nvidie 12VHPWR.
Jeho specialitou je možnost monitoringu teplot, spotřeby a otáček ventilátoru a nastavení jeho regulace pomocí firemní aplikace iCue.
Skříň
Komponenty jsou osazené ve skříni Arc XL od Fractal Design ve formátu big tower. I když už má za sebou pár let, stále slouží skvěle a po vymontování horního koše se do ní stále vejdou i největší a nejširší grafické karty. Kvůli lepšímu proudění vzduchu jsem demontoval i druhý koš na disky z čela. A hlavně, díky konstrukci bočnice bez otravných západek se velmi snadno zavírá, což se při testování grafikých karet vážně hodí.
Chladič procesoru
O chlazení procesoru se stará špičkový vzduchový chladič Noctua NH-D15S v provedení chromax.black. Dovětek S v názvu značí, že je oproti klasické NH-D15 vyosený – po osazení do běžné skříně typu tower je díky tomu žebrování chladiče výše tak, aby byl na desce dále od slotů PCI Express.
Kvůli hlučnosti jsou otáčky ventilátoru snížené na 1150 ot./min. NH-D15S se standardně dodává s jedním ventilátorem, protože jsem snižoval jeho otáčky, přidal jsem ještě dopředu špičkový ventilátor NF-F12×25 téhož výrobce (větší NF-A15 by musela být příliš vysoko, jinak by kolidovala s chladiči na pamětech).
Systémové chlazení
Skříň má obsazené všechny ventilátorové pozice. Na pozici dvou nasávacích ventilátorů na čele a jednoho na dně skříně je Arctic P14 PWM PST z value packu zregulované na 850 ot./min, vzadu je tentýž ventilátor pro odsávání na 950 ot./min a na třech horních pozicích pak nové 140mm ventilátory Silent Wings 4 high-speed zregulované na 950 ot./min.
Pro regulaci otáček je použitý panel FC6 od Lamptronu osazený v 5,25" pozici.
Monitor
Pro testy využíváme prémiový herní monitor MSI Gaming Optix MPG321UR-QD s LCD typu IPS využívajícím technologii kvantových teček. Má plochý displej s úhlopříčkou 32" a rozlišení 3840 × 2160 bodů zvládá na obnovovací frekvenci až 144 Hz a odezvou 1 ms (MPRT) a má certifikaci DisplayHDR 600.
Nechybí ambientní efekty aRGB, funkce pro hráče a Gaming OSD App pro softwarové ovládání monitoru a snadný upgrade firmwaru přes USB.
Základní parametry:
- Úhlopříčka: 32" (81,3 cm)
- Aktivní plocha displeje: 708,5 × 398,5 mm
- Typ displeje: plochá, antireflexní vrstva
- Rozlišení: 3840 × 2160 bodů (16:9)
- Barevná hloubka/počet barev: 10 b/ 1,07 miliard
- Podpora VRR: G-Sync Compatible
- Jas SDR: 400 nitů
- Max. jas HDR: 600 nitů (DisplayHDR 600)
- Kontrastní poměr: 1000:1
- Barevný prostor:
- Konektorová výbava:
- HDMI 2.1 (HDCP 2.2): 2×
- DisplayPort 1.4a (HDCP 2.2): 2×
- USB Type C (DisplayPort): 1×
- audio: mikrofon 1×, sluchátka 1×
- reproduktory: ne
- USB 2.0 Type: B 3×
- USB 2.0 (480 Mb/s): 6×
- Power Delivery: USB-C, 5 V / 3 A
- Adaptér: vestavěný
- upevnění VESA: 100 × 100 mm
- rozsah nastavení
- naklápění: -5 °–20 °
- otáčení: -30 °–30 °
- otáčení (pivot): ne
- nastavení výšky: 0–100 mm
Operační systém
Jako operační systém slouží Windows 11 22H2. Systém běží s aktivním resizable BAR (SAM). Oproti běžnému nastavení je deaktivované VBS (Virtualization-based Security) – příslušná položka je vypnutá v BIOSu. U karet, u nichž je to možné, aktivní hardwarový plánovač.
Konstrukce karty, konektory
Karta už si vystačí s chladičem, který nepřetéká do čtvrtého slotu, ale do délky i do šířky je to stále pořádný macek.
Zadní stranu chrání kovový kryt, který je u konce perforovaný, aby přes něj mohl volně procházet vzduch z pasivu.
Pasiv je identický s modelem RTX 4070 Ti Gaming OC, liší se jen absencí RGB LED u ventilátorů a podsvícením na boku karty – u Aera svítí logo AERO u záslepky, na Gaming OC logo Gigabyte v zadní části.
Jestli je u výkonnějších modelů plošný spoj dost krátký na to, aby byl chladič pod třetím ventilátorem volně průchozí, u RTX 4070 Ti už zabírá sotva polovinu karty a volně průchozí žebrování je i pod polovinou prostředního ventilátoru.
Je to vidět i zboku – není o mnoho delší než samotný slot PCI Express.
Na záslepce najdete jenom standardní kombinaci výstupů, trojici klasických DisplayPortů 1.4a (tady je GeForce proti novým Radeonům v nevýhodě) a jedno HDMI 2.1a.
Délka karty je 33,5 cm, do šířky přesahuje záslepku asi o 3,5cm, ale počítejte s tím, že to bude chtít aspoň dalších pět centimetrů pod bočnicí, abyste napájecí konektor moc nelámali.
Pro přídavné napájení slouží šestnáctipinový konektor 12VHPWR orientovaný klasicky zámkem dolů. V příslušenství k němu najdete redukci na dva osmipiny. Konektor je v chladiči fakt nepříjemně utopený a orientovaný zámkem dolů. Když zacvaknete napájecí kabel, je mezi pasivem a konektorem jen malá mezírka a k zámku se dostanete jen úzkými kleštěmi nebo pinzetou. Vedle napájení je ještě přepínač BIOSů.
A teď už se pojďme věnovat výsledkům.
Crysis 3 Remastered
Cyberpunk 2077
F1 22
F1 2022 je jednou z her, která už při nejvyšším globálním nastavením detailů zapíná ray tracing na podporovaných kartách. Většina karet dosahuje dostatečných snímkových frekvencí, i pokud je aktivní. Proto je většina testů s aktivním RT, kvůli slabším kartám měřím ale i jedno nastavení v rozlišení 1920 × 1080 bodů bez ray tracingu.
Ultra + deaktivovaný ray tracing
Ultra + ray tracing max
Ultra + ray tracing max
Far Cry 6, Ultra + DXR off
Far Cry 6, Ultra + DXR on
Far Cry 6, Ultra + DXR on, scaling 1,4×
GTA V
Metro Exodus
Původní Metro Exodus už nahradila novější verze s dovětkem Enhanced Edition. Ta už ale vyžaduje hardwarovou akceleraci ray tracingu, nefunguje proto na starších kartách a je náročnější. Kvůli tomu tedy testuji i tuto starší verzi ve třech rozlišeních s předvoleným profilem Ultra.Metro Exodus Enhanced Edition
preset Ultra
preset Extreme
Red Dead Redemption 2
Witcher 3
World of Tanks 1.18.0.3
Blender Benchmark 3.3.0
Blender Benchmark 3.4.0
Luxmark v4.0alpha
Vray 5 Benchmark
F1 22, benchmark, max. detaily + RT, 3840 × 2160, BIOS performance
F1 22, benchmark, max. detaily + RT, 3840 × 2160, BIOS silent
Metro Exodus, benchmark Extreme, 3840 × 2160, BIOS performance
Metro Exodus, benchmark Extreme, 3840 × 2160, BIOS silent
World of tanks, 3840 × 2160, BIOS performance
World of tanks, 3840 × 2160, BIOS silent
Příkon sestavy, BIOS použitý pro testy výkonu
Teploty GPU, BIOS použitý pro testy výkonu
Nejvyšší otáčky ventilátorů chladiče, BIOS použitý pro testy výkonu
Hlučnost
Naměřené hlučnosti nejsou přímo srovnatelné s kartami měřenými na starších sestavách před říjnem 2022. U nich jsem měl hlukoměr blíže ke kartám kvůli měření hlučnosti ventilátorů bez zátěže. Dnes už není na převážné většině karet bez zátěže co měřit, protože mají pasivní chlazení, proto jsem jej posunul o pár centimetrů dál. Naměřené hodnoty jsou tedy zhruba o 1 dBA nižší, než bych naměřil dřív s hlukoměrem blíže ke kartě.
Protože se hlučnost chladiče mění v závislosti na teplotě čipu, je údaj v grafu nejvyšší naměřenou hodnotou během dlouhodobé zátěže. Jenom v případě krátkých a vyšších špiček, k nimž dochází jednou na pár sekund zpočátku po spuštění zátěže a dále už se neopakují, úvodní špičku vynechávám a beru až nejvyšší dosažené hodnoty otáček po delší zátěži. Celý průběh otáček ventilátorů pak najdete v kapitole s provozními vlastnostmi.
Hlučnost, BIOS použitý pro testy výkonu
Průměrný výkon a poměr cena/výkon, bez ray tracingu
V následujících grafech jsou vždy průměrné výkony z uvedených her bez ray tracingu. V rozlišení 1920 × 1080 bodů je více titulů, protože je běžně testuji s aktivním ray tracingem, ale kvůli nejslabším kartám měřím ještě ve full HD i další nastavení bez ray tracingu.
Pamatujte, že u nejvýkonnějších karet rozdíly ve výkonu v nižších rozlišeních neodpovídají reálnému rozdílu ve výkonu karet, protože jsou karty často limitované výkonem procesoru a grafický čip neběží naplno.
U každého grafu jsou uvedené tituly a nastavení, ze kterého se průměr počítá. Pro každé nastavení je u každé karty vypočtené, kolika procent výkonu ve vztahu dosahuje ve vztahu k nejvyššímu naměřenému výsledku. Výsledný průměr karty je pak průměrem dílčích hodnot z jednotlivých nastavení. K tomu, aby karta dosáhla 100 %, by musela být nejvýkonnější ve všech testech.
1920 × 1080
- Cyberpunk 2077, preset Ultra 1920 × 1080, DLSS off
- F1 22, ultra + RT off, 1920 × 1080
- Far Cry 6, Ultra, 1920 × 1080
- GTA V, Ultra, 1920 × 1080, MSAA 4×
- Metro Exodus, preset Ultra, 1920×1080
- Red Dead Redemption 2, 1920 × 1080
- Witcher 3, 1920 × 1080
- World of Tanks, 1.18.0.3, very high, 1920 × 1080
2560 × 1440
- Cyberpunk 2077, preset Ultra 2560 × 1440, DLSS off
- GTA V, Ultra, 2560 × 1440, MSAA 4×
- Metro Exodus, preset Ultra 2560×1440
- Red Dead Redemption 2, 2560 × 1440
- Witcher 3, 2560 × 1440
- World of Tanks, 1.18.0.3, very high, 2560 × 1440
3840 × 2160
- Cyberpunk 2077, preset Ultra 3840 × 2160, DLSS off
- GTA V, Ultra, 3840 × 2160, MSAA 4×
- Metro Exodus, preset Ultra 3840×2160
- Red Dead Redeption 2, 3840 × 2160
- Witcher 3, 3840 × 2160
- World of Tanks, 1.18.0.3, very high, 3840 × 2160
Průměrný výkon a poměr cena/výkon, s ray tracingem
V následujících průměrech už je kombinace pěti her bez ray tracingu a čtyř s ray tracingem. Ray tracing je zapnutý v těch méně náročných, kde většina karet dosahuje dostatečných snímkových frekvencí.
- Crysis 3 Remastered, very high + RT max, 1920 × 1080
- Cyberpunk 2077, preset Ultra 1920 × 1080, DLSS off
- F1 22, ultra + max RT, 1920 × 1080
- Far Cry 6, Ultra + DXR on, 1920 × 1080
- GTA V, Ultra, 1920 × 1080, MSAA 4×
- Metro Exodus EE, preset Ultra, 1920×1080
- Red Dead Redemption 2, 1920 × 1080
- Witcher 3, 1920 × 1080
- World of Tanks, 1.18.0.3, very high, 1920 × 1080
- Crysis 3 Remastered, very high + RT max, 2560 × 1080
- Cyberpunk 2077, preset Ultra 2560 × 1440, DLSS off
- F1 22, ultra + max RT, 2560 × 1440
- Far Cry 6, Ultra + DXR on, 2560 × 1440
- GTA V, Ultra, 2560 × 1440, MSAA 4×
- Metro Exodus EE, preset Ultra 2560×1440
- Red Dead Redemption 2, 2560 × 1440
- Witcher 3, 2560 × 1440World of Tanks, 1.18.0.3, very high, 2560 × 1440
- Crysis 3 Remastered, very high + RT max, 3840 × 2160
- Cyberpunk 2077, preset Ultra 3840 × 2160, DLSS off
- F1 22, ultra + max RT, 3840 × 2160
- Far Cry 6, Ultra + DXR on, 3840 × 2160
- GTA V, Ultra, 3840 × 2160, MSAA 4×
- Metro Exodus EE, preset Ultra 3840×2160
- Red Dead Redeption 2, 3840 × 2160
- Witcher 3, 3840 × 2160
- World of Tanks, 1.18.0.3, very high, 3840 × 2160
Závěr
Myslím, že si Nvidia na kritiku řady RTX 40 zadělala do jisté míry sama, a je to spíš psychologický problém – kdyby modelové značení posunula o model výše, určitě by byly nové GeForce přijaty lépe. Málokdo by se rozčiloval, že se 12GB RTX 4080 prodává za 22 tisíc a 16GB RTX 4080 Ti prodává za pětatřicet, maximálně by se nadávalo na to, že přináší nižší nárůst výkonu než předchozí generace.
Ceny GeForce RTX 4070 Ti začínají na dvaadvaceti tisících. U nás má být s uvedením za doporučenou cenu opět několik modelů od různých výrobců. Na pozici základních modelů za doporučenou cenu bude nepřetaktovaná RTX 4070 Ti Eagle, verze OC by měla být o 25 dolarů, tedy zhruba o sedm stovek dražší. S ohledem na to, že je výkonem často jen pár procent pod RTX 3090 Ti, to není zrovna zlá cena. Poměr cena/výkon je podstatně lepší než u předchozích RTX 40 nebo u RTX 3090 a RTX 3090 Ti.
Testovaná karta od Gigabyte je, bohužel, v nabídce pozicovaná výše, což znamená horší poměr cena/výkon. A co je horší, přesto se asi bude řadit k těm levnějším. Obávám se, že ani ceny kolem 29 tisíc u prémiových modelů nebudou výjimkou. Co si nepřisadí výrobci, to na ceny narazí obchodníci. Jediná pomoc je karty za podobné peníze nekupovat. Problém je, že se i u modelů s nesmyslně vysokými přirážkami najde pořád dost lidí, kteří je kupují. A když se to za ty peníze prodá, těžko budete někomu vysvětlovat, že to musí prodávat levněji.
Co se určitě s pochopením ze strany zákazníků nesetká, je cílení na rozlišení 1440p u karty, jejíž cena začíná na dvaadvaceti tisících. V této cenové kategorii už bývalo zvykem propagovat produkty jako řešení pro 4K. Na druhou stranu se od těch dob posunuly i obnovovací frekvence monitorů, a zatímco před pár lety bylo 4K na 60 Hz na hraní považováno za příliš velký luxus, dnes už někteří nad 60Hz monitory ohrnují nos.
Právě pro majitele všech těch ultraširokých herních panelů se 144 nebo 165 Hz je ideální karta s podobným výkonem, která nemá vždy dostatek výkonu na 4K, ale na klasické 1080p nebo 2560 × 1440 bodů při 60 Hz je zase obvykle výkonná až příliš.
Stačí i na 4K
Když si ale proběhnete výsledky dílčích testů, zjistíte, že i v tom rozlišení 4K si v aktuálních hrách zahrajete bez problémů, Až v následujících měsících a letech s příchodem her s náročnějším ray tracingem bude stárnout rychleji než RTX 4080 či RTX 4090.
Ve srovnání s RTX 3090 Ti jí aspoň v některých nových hrách ale pomůže DLSS 3 a SER (shader execution reordering). Což mi připomíná nešťastné tvrzení z prezentace o až trojnásobku výkonu proti RTX 3090 Ti, který zmiňoval v novince David Jiránek. Hrozí to samozřejmě jen v extrémních případech, protože se na podobné nárůsty dostanete pouze v situacích, které nové generaci GeForce náramně sedí, což je ray tracing náročnější než v dosud uvedených hrách a využití nových funkcí a optimalizací u RTX 40. A ještě jde o srovnávání jablek s hruškama – šlo o výsledek s generováním snímků DLSS 3, které RTX 3090 Ti nepodporuje.
Při srovnání 16GB RTX 4080 a 20GB Radeonu RX 7900 XT jsme mohli polemizovat nad tím, jak moc si v praxi polepšíte se 4 GB paměti navíc a kdy bude přínos 20GB karet proti 16GB kartám znát, při srovnání 12GB a 20GB karty už hrozí, že v dohledné době u některých her narazíte na nižší výkon nebo na nutnost nastavit nižší kvalitu textur, obzvlášť pokud si nebudete odříkat ani to 4K. U základních modelů se to dá ještě ospravedlnit nižší cenou, problém to bude u prémiových verzí s cenou levných Radeonů RX 7900 XT či nedej bože vyšší. Při stejné ceně už se opravdu těžko hledají důvody, proč upřednostnit GeForce.
Testovaná karta od Gigabyte by ale měla být pořád zejména ve srovnání s obdobně vybavenými nereferenčními Radeony RX 7900 XT o několik tisíc levnější. Má o něco nižší výkon a nenabízí vysloveně vlastnosti prémiových modelů – už za pár hodin se podíváme na Strix RTX 4070 Ti, který je opět absurdně dobrý, avšak dostal ještě absurdnější cenovku.
A opravdu mě mrzí, že v testu nemám raději Eagle, protože ani u něj to nevypadá, že by Gigabyte na chlazení šetřil a jeho provozní vlastnosti by nemusely při dobře nastavené regulaci být o moc horší. Pak už by bylo snazší říct, jestli příplatek dva a půl tisíce na o pár centimetrů delší chladič a atraktivnější provedení stojí za to. Čistě z fotek bych tipoval, že neodpovídá přidané hodnotě, kterou vyšší model nabízí.
Na fotkách tolik nevyniká, jaké je Aero zjevení, když sněhobílý chladič vidíte naživo. Kryt má jednoduchý a čistý design a karta působí o mnoho luxusněji a elegantněji než její černá sestřička zářící všemi barvami. Z nabídky na trhu výrazně vyčnívá a jsem si jistý, že to bude důvod, proč po ní řada lidí sáhne. Je to i důvod, proč jsem jí dal přednost před testem verze Gaming OC. Do bílých prosklených skříní prostě musíte pořídit něco takového, klasické šedivé či černé grafiky se v nich ztratí.
Obrovský chladič a relativně nízká spotřeba z celku dělá kartu, která je výrazně tišší než většina karet v dosavadní nabídce napříč všemi výkonnostními segmenty. Nedá se říct, že by byla neslyšná nebo že o ní nebudete v tiché sestavě vědět, ale ventilátory na hodnotách kolem 1500–1600 ot./min jsou hluboko pod tím, co je obvyklé u všech těch levnějších modelů, které najdete ve většině herních sestav.
Jenom občas se stávalo, že se při spuštění zátěže dostávaly ventilátory na sekundu nad 2000 ot./min, tedy na hodnoty, na kterých běží ve výkonném režimu. Vidět je to třeba v grafu z testu boost v Metro Exodus, kde je taková špička při pátém průběhu.
Zato standardně předvolený režim pro vyšší výkon bych vám opravdu nedoporučoval. Ze srovnání provozních vlastností je zřejmé, že z už tak nízkých teplot čipu už moc nepomůže dělat ještě nižší, takty se zlepší doslova už jen o jednotky megahertz, rozdíl ve výkonu je na úrovni desetin snímku za sekundu a nárůst hlučnosti je enormní.
Obdobné to bude nejspíš i u černé varianty Gaming OC, na kterou se podíváme po dalších kartách. Zatím to vypadá, že rozdíl bude spíše kosmetický (doslova – v krytu chladiče, adresovatelných RGB LED a dalších drobnostech).
Nemůžu říct, že by mi připadalo výhodné připlácet na větší chladič přes dva tisíce, ale už teď mám obavy, že moc modelů, které za nižší nebo stejné peníze nabídnou víc, na trhu minimálně nějaký čas po uvedení nebude. Když se kohokoliv z výrobců zeptáte, proč je příplatek proti základním modelům tak vysoký, když ta přidaná hodnota není na konstrukci vidět, automaticky odpovídá, že na základních modelech nevydělává. Nvidia naopak tvrdí, že marže jsou i u základních modelů dostatečné. A teď si vyberte, kdo mlží víc.
Samotná GeForce RTX 4070 Ti je znatelným zlepšením proti minulé generaci a nabízí vysoký výkon za cenu, která už bude pro řadu hráčů akceptovatelná. Z hlediska poměru cena/výkon je mnohem výhodnější než RTX 4080 či RTX 4090.
Pro dražší RTX 4070 Ti Aero platí, že bude výhodnější než prémiové modely, a zejména při využívání ray tracingu nabízí pořád lepší poměr cena/výkon než většina výkonných modelů minulé generace, a proto můžu její nákup doporučit a udělím jí alespoň bronzové ocenění. A pokud se časem smrskne příplatek proti Eaglu na nějakých dvanáct stovek, můžete si místo něj klidně dát stříbro.
Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti Aero OC 12G | |
KLADY | ZÁPORY |
Výkon blízký RTX 3090 Ti | Horší poměr cena/výkon kvůli výraznému příplatku ve srovnání s RTX 4070 Ti Eagle |
Efektivita a spotřeba proti minulé generaci | Na minimálních otáčkách není zcela tichá |
Výkonný chladič s velkou rezervou | Slabý posun z hlediska poměru cena/výkon |
V tichém režimu výborné provozní vlastnosti | 12 GB paměti |
Podpora DLSS 2.x, DLSS 3 | |
Mírně tišší cívky než je obvyklé u průměrných karet | |
Orientační cena s DPH: 24 500 Kč |
RTX 4070 Ti Aero OC 12G se i přes vysoký příplatek řadí k levnějším modelům, ale i s tím nabízí provozní vlastnosti, které výrazně převyšují většinu grafických karet v nabídce. I mezi staršími modely nabízí zajímavý poměr cena/výkon, příplatek proti základním modelům je ale vyšší, než by měl být, pročež dostává jen bronzové ocenění.