blizi-se-soumrak-samostatnych-zvukovych-karet
Hardware Článek Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?

Pavel Vychodil

Pavel Vychodil

25. 1. 2008 01:00 117

Seznam kapitol

1. Úvod do problematiky 2. Mechanismus sluchu 3. Digitální vstupy a výstupy 4. Testovací metodika 5. Testovací sestava 6. M-Audio Revolution 5.1 7. Trust 5.1 8. Hercules Muse 9. Hercules Fortissimo 4
10. CreativeLabs X-Fi 11. 1. X-Fi Elite Pro 12. Xtreme Music, Fatality a Platinum 13. Xtreme Gamer a Xtreme Audio 14. Terratec 15. Integrované kodeky 16. Co je ASIO 17. Karty Creative si hlídají svůj ASIO ovladač :-) 18. RMAA a poslechové testy

Podle dění na scéně zvukových karet to vypadá na soumrak zvukovek. Kvalita integrovaných zvukových karet většině uživatelů stačí a přicházejí on-board karty, které uspokojí i náročnější posluchače. Pro ty ostatní tu zůstane HighEnd s odpovídajícími cenami v malých sériích. P.S. v tomto testu jsou zastoupené zvukové karty od 600 do 6000Kč.

Reklama

Předmětem této recenze je srovnání střední třídy zvukových karet. Pojem "střední třída" je poměrně široký a my jsme zvolili rozptyl z běžné distribuce internetového obchodu. Pár karet není běžných a jsou zde pro porovnání a zajímavost. Karty byly zapůjčeny především z internetového obchodu Alza.cz a rozptyl cen testovaných karet se pohyboval od 600 do 6000Kč s DPH.

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


Většina testovaných karet - na obrázku chybí Phase 22, X-Fi Extreme Music
a, z pochopitelných důvodů, zvukovky integrované na základních deskách...

Na začátku bylo...

V začátcích vývoje zvukových karet neexistoval žádný mainstream, ani lowend a uživatel byl spokojený, že karta vůbec vyluzovala nějaké zvuky (což byl ve srovnání s pištícím "PC speakerem" i tak velký pokrok). Poměrně brzy se oddělily karty pro hudebníky splňující jejich specifické požadavky a ostatní karty, které se tenkrát řadily do oblasti "multimédií". To jsme na konci minulého století. Výrobci specializovaných profesionálních karet se o střední třídu nezajímali a dodnes ani nezajímají. Starají se o svůj píseček a známí jsou jen v kruzích audiofilů nebo profesionálů.

Na druhé straně spektra pak začalo působit několik firem, které na požadavky hudebníků nebraly ohled, a snažily se dosáhnout maximálního "WOW - efektu" na uživatelích osobních počítačů. Z konkurenčního souboje vyšla vítězně firma Creative a její řada Sound Blaster (i když největší zásluhu na tom mělo spíše marketingové, než vývojové oddělení). Poté, co Sound Blaster získal na trhu zvukových karet pro "běžná PC" prakticky monopol, začaly ceny této "komodity" pomalu růst. Špičkové modely SoundBlastrů mohly cenou často konkurovat i grafickým kartám. Taková situace byla pro jak pro výrobce PC, tak pro zákazníky nepřijatelná, proto (a kvůli úspoře nákladů) se začaly na základních deskách objevovat jednoduché zvukové karty, tzv. kodeky. Od té doby, pomalu ale jistě, kvalita integrovaných kodeků (zejména jejich zvukového vstupu a výstupu) stále roste a dnes často překonává (v případě většiny moderních "HD" zvukovek) kdysi tolik oblíbený model Sound Blaster Live! 5.1.

Souhrn parametrů karet s odkazy na specifikace a stránky výrobců - pro zvětšení klikněte

Proto jsme do testu zařadili tři integrované zvukovky - které jsou sice již starší, ale i tak dosáhly slušných výsledků. Tento test vám možná pomůže odpovědět otázku, zda vašim požadavkům stačí zvuková karta integrovaná na základní desce, nebo byste potřebovali upgrade. Ten ale dnes často převyšuje cenu základní desky.

Jak na to...

Testování zvukových karet má proti např. grafickým kartám a motherboardům několik nevýhod. Zvukovku nelze jednoduše "číselně" otestovat. Můžete zkoumat signál osciloskopem (v PC i programem RMAA) popsat aktivní i pasivní součástky na PCB, anebo udělat poslechový test (nejsubjektivnější, ale nejvíce vypovídající test). Bohužel v audiotechnice neplatí poučka, že když použijete špičkové komponenty, budete mít i špičkový zvuk. Řadiče, kodeky a operační zesilovače vyrábí desítka firem (každá v mnoha řadách), takže získáváte stovky kombinací součástek. Produkce zvukových karet je přitom malá a tak je trh málo zajímavý. Ovladače bývají nevyladěné a často i odbyté.

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


Poslední verze ovladače - před lety (to pomíjím množství chyb)

Zatímco výrobci grafik vyrábí dle doporučených layoutů se shodným PCB (u grafik téměř 100%), výrobci zvukovek musí vytvořit něco, co si najde koncového zákazníka a přesvědčit jej, že udělal dobře. Zvuková karta se naštěstí mění méně často, než grafika, nebo základní deska a tak se vyplatí vybírat pečlivě.

Možná i kvůli nízké lukrativitě trhu není přítomen hráč typu Intelu nebo AMD, která by vytvářel otevřené a jasně definované standardy (Creative se jen zdá být velkou firmou, ale produkce zvukových karet už pro ně není tím, s čím tato firma stojí i padá). Poznámka: Jen v roce 2006 se prodalo kolem 230 miliónů PC a podíl firmy Creative byl v roce 2006 0,57% na trhu PC. Podle statistiky Steam má jen 14% hráčů zvukovku Creative.

Těžko pak po Creative chtít životaschopný standard, když ani NVidia, Intel nebo AMD své vlastní standardy často neprosadí. Těžko říci, kolik hráčů si vychutnává kvalitní 5.1 zvuk (nebo dokonce 7.1) a zda má pro výrobce her vůbec smysl složitě programovat prostorové efekty (SLI má také mizivé procento, ale je to vlajková loď). Na přetřes tak přichází možnost, proč nepoužít jednoduší algoritmy a nějak si to nezjednodušit.

To že píšu o mainstreamu neznamená, že by v testu nebyly zastoupeny karty zajímavé a snažili jsme se, aby testované spektrum bylo co nejširší. Test je zaměřený snad méně technicky, než bývá zvykem a klade větší důraz na zvuk samotný. Více, než na osazení komponentami a hodnocení kvalit provedení PCB jsme se zaměřili na zvukový projev karet, jehož test je sice hodně subjektivní záležitostí, ale o kvalitě vám snad řekne víc, než použitá relé, nebo OPAMP a grafy z RMAA (tohle jsme ale nevynechali).

Je zvuk v "krizi"?

Možná se ptáte, proč se kvalitě zvuku věnuje stále méně pozornosti. Je to tím, že i zde platí stará zásada, že, řetěz je tak kvalitní, jak kvalitní je jeho nejslabší článek. Dnes už často je tento nejslabší článek "mimo PC" - vzpomeňte na bedničky - plasťáčky, kterými je osazeno nejméně 90% PC (byť většina jich je v kancelářích). Stejné je to i u různých 5.1 setů z počítačových obchodů. Jejich zvuk se Vám bude líbit až do okamžiku, kdy je budete moci srovnat s něčím lepším, a takového srovnání se většině uživatelů PC nedostává. Uživatel, který má doma 2.1 za 1000Kč (nebo dokonce plasťáčky) bude z lepších 5.1 setů od Logitechu, nebo Creative nepochybně nadšen, ale ani nejlepší počítačový set 5.1 s cenou kolem 10 000Kč nepřekoná kvalitou své reprodukce nejlepší integrované HD Audio kodeky na deskách (některé základní desky už mají zvukovku "integrovanou" na samostatné minikartě - např. Supreme FX2 od ASUSu, nebo Karajan modul od DFI).

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


Karty Supreme FX jsou bundlovány u hráčských MoBo - ROG od ASUS

Zvuková kvalita počítačových setů je limitována jejich úsporným provedením a na poslech vážné hudby nestačí. Nejlepší PC hudební sestavy jsou na trhu 3-4 roky, ale v oblasti zvuku to nic neznamená. Špičkové reprosoustavy za 180 000Kč staré 15let pořád zůstávají špičkové. Řada znalých uživatelů proto asi spíše sáhne po kvalitních sluchátkách. Ty nezabírají místo, neruší okolí a cena za špičkovou kvalitu zvuku je přijatelnější, než u reprosoustav (a navíc nikoho nerušíte). Parádní test sluchátek i s teorií vyšel na PCtuningu nedávno.

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


špičková sluchátka Sennheiser HD650

Poznámka: V náročnosti na věrnost reprodukce bude rozdíl mezi uživatelem který poslouchá MP3 s datovým tokem 128kbit a uživatelem, který poslouchá zvuk ve formátech Flac, Ogg nebo z CD. Stejné to bude i napříč žánry. Posluchač klasiky a jazzu bude mít také jiné požadavky, než rocker, nebo "diskofil".

"Vylepšování" zvuku

Řada karet a kodeků integrovaných na MB zvuk upravuje, aby zněl „opravdověji“ a prostorověji i při vypnutých efektech a uživatel byl spokojený.

Asi nejznámějším "vylepšovadlem" zvuku je X-Fi Crystalizer. Jedná se o HW akcelerovaný program vázaný na karty Sound Blaster X-Fi. Pokud nemáte X-Fi, poslouží vám stejně softwarový plugin DFX, jen s vyšší zátěží procesoru. Tato "vylepšovadla" jsou mnohem více, než jen ekvalizér, ale zrestaurovat MP3 do původní podoby nedokáží.

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


DFX Audio Enhancer upraví nekvalitní nahrávku a odstraní některé nedostatky plasťáčků

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


Funkce "Crystalizer" karet řady X-Fi umí podobné věci jako DFX Enhancer a je HW akcerovaná
- určitě však slibuje více, než ve finále nabízí ...

Protože existují i různá „vylepšovadla“ zvuku jako pluginy pro různé přehrávače (nejrozšířenější je právě DFX), nebudu se podrobně zabývat těmito funkcemi testovaných karet řady X-Fi. Jedná se určitě o kvalitní algoritmy upravující a „vyhlazující“ a expandující zvuk tak, aby se líbil a jsou zpracovávány softwarově (byť za akcelerace HW). Stejně jako při 1000% zvětšení JPEGu nepřečtete poznávací značku auta v rohu lépe než při 100% (v kině a TV vídám tuhle činnost často), tak ani nejlepší algoritmus na úpravu zvuku kvalitu nezrestauruje a nevrátí chybějící nástroje, plasticitu a další vlastnosti nahrávky.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama