Čipokrize aneb jak jsme se vyřadili ze hry
Seznam kapitol
Nedostatek komponent je věc, která trápí IT obecně skoro už dva roky – ale tentokrát problém přetekl do oblasti, o které se obvykle v souvislosti s nedostatkem čipů nemluví: Automobilový průmysl. A nedostatek ho trápí celosvětově. Jak se to stalo?
Na současné krizi spočívající v nedostatku čipů pro automobily je pozoruhodné to, že není lokální. Pokud by šlo jen o náš místní problém, tak bychom řekli: Manažeři to podělali. Plánovači to podcenili. Neodhadli jsme délku covidové krize – a tak prostě nefunguje správně logistika. Výsledkem jsou polohotová auta, která se ukládají, protože je nelze úplně dokončit.
Článek z 22. 5. 2021 na Auto.cz praví: „Podle zlých jazyků se dokonce automobilky ozvaly až příliš pozdě, a navíc sklízejí, co samy zasely – doplácejí na dlouhodobou politiku tlačení dodavatelů k co nejnižším cenám z pozic dlouhodobých a ověřených partnerů. Když si teď mohou výrobci čipů vybírat, raději sáhnou po lépe platících odběratelích. Věci nenahrává ani fakt, že se výroba čipů odehrává zejména v Asii nebo Spojených státech a představuje technologický majstrštyk, který nelze v případě výpadku dodávek rychle nahradit. Evropa hraje druhou ligu. Takže pokud místním zpracovatelům vypadnou dodávky, musejí čekat týdny na nové. Zdržení se očekává ještě po celý letošní rok a minimálně část příštího.“
To je nepochybně všechno pravda. Na jeden problém jsme si zadělali tlakem na co nejnižší ceny – a jeho důsledkem bylo přesunutí technologicky náročné výroby čipů do Asie a Ameriky. Každý, kdo studoval ekonomii, ví, že dnešním zlatým teletem je koncept just-in-time, který vám zajišťuje plynulé dodávky za nejnižší ceny právě tak, jak je potřebujete – bez nutnosti držet skladové zásoby, které zabírají místo, nesou s sebou nemalé náklady na skladování, nemalá rizika (například při požáru) a nemalá finanční rizika (když nakoupíte zásobu draho, ale cena padne).
Koncept just-in-time je ale ideou pro skvělé, sluníčkové časy, kdy se daří úplně všemu. Stačí, aby přišla jedna globální rýmička, která odstaví miliony z výroby a otřese logistikou – anebo aby si kapitán jedné superlodi kejchnul v nevhodnou chvíli a zalágroval klíčový průplav. S výpadky se mechanismus, který tlačí na cenu směrem dolů, otočí – a najednou tlačí na cenu nahoru: Kdo si připlatí, ten má.
Ve skutečnosti se ale zdá, že problém za nedostatkem automobilových čipů je větší.
E15 v článku ze 13. 4. 2021 uvádí toto: „Důvodem je enormně rychle rostoucí poptávka po čipech. Poradenská společnost Strategy Analytics uvádí, že oproti současnosti se trh s čipy pro autoprůmysl do roku 2027 zdvojnásobí na hodnotu okolo 66 miliard dolarů. Je to dáno stále větším množstvím elektronických systémů v nových vozech. Například SUV Audi Q7 je dnes dle IHS Markit vybaveno 38 čipy, které automobilka odebírá od sedmi různých dodavatelů. A výpadek dílů od jednoho subdodavatele již může způsobit odstávku výroby.“