Čipokrize aneb jak jsme se vyřadili ze hry
i Zdroj: PCTuning.cz
Článek Čipokrize aneb jak jsme se vyřadili ze hry

Čipokrize aneb jak jsme se vyřadili ze hry

Michal Rybka

Michal Rybka

3. 7. 2021 08:59 19

Seznam kapitol

1. Just-not-in-time 2. Levně vyrobit... 3. Bambus je pro pandy 4. Monopoly se světem 5. My to vymyslíme, oni nám to prodají

Nedostatek komponent je věc, která trápí IT obecně skoro už dva roky – ale tentokrát problém přetekl do oblasti, o které se obvykle v souvislosti s nedostatkem čipů nemluví: Automobilový průmysl. A nedostatek ho trápí celosvětově. Jak se to stalo?

Reklama

Na současné krizi spočívající v nedostatku čipů pro automobily je pozoruhodné to, že není lokální. Pokud by šlo jen o náš místní problém, tak bychom řekli: Manažeři to podělali. Plánovači to podcenili. Neodhadli jsme délku covidové krize – a tak prostě nefunguje správně logistika. Výsledkem jsou polohotová auta, která se ukládají, protože je nelze úplně dokončit. 

Článek z 22. 5. 2021 na Auto.cz praví: „Podle zlých jazyků se dokonce automobilky ozvaly až příliš pozdě, a navíc sklízejí, co samy zasely – doplácejí na dlouhodobou politiku tlačení dodavatelů k co nejnižším cenám z pozic dlouhodobých a ověřených partnerů. Když si teď mohou výrobci čipů vybírat, raději sáhnou po lépe platících odběratelích. Věci nenahrává ani fakt, že se výroba čipů odehrává zejména v Asii nebo Spojených státech a představuje technologický majstrštyk, který nelze v případě výpadku dodávek rychle nahradit. Evropa hraje druhou ligu. Takže pokud místním zpracovatelům vypadnou dodávky, musejí čekat týdny na nové. Zdržení se očekává ještě po celý letošní rok a minimálně část příštího.“

To je nepochybně všechno pravda. Na jeden problém jsme si zadělali tlakem na co nejnižší ceny – a jeho důsledkem bylo přesunutí technologicky náročné výroby čipů do Asie a Ameriky. Každý, kdo studoval ekonomii, ví, že dnešním zlatým teletem je koncept just-in-time, který vám zajišťuje plynulé dodávky za nejnižší ceny právě tak, jak je potřebujete – bez nutnosti držet skladové zásoby, které zabírají místo, nesou s sebou nemalé náklady na skladování, nemalá rizika (například při požáru) a nemalá finanční rizika (když nakoupíte zásobu draho, ale cena padne).

Koncept just-in-time je ale ideou pro skvělé, sluníčkové časy, kdy se daří úplně všemu. Stačí, aby přišla jedna globální rýmička, která odstaví miliony z výroby a otřese logistikou – anebo aby si kapitán jedné superlodi kejchnul v nevhodnou chvíli a zalágroval klíčový průplav. S výpadky se mechanismus, který tlačí na cenu směrem dolů, otočí – a najednou tlačí na cenu nahoru: Kdo si připlatí, ten má. 

Ve skutečnosti se ale zdá, že problém za nedostatkem automobilových čipů je větší. 

E15 v článku ze 13. 4. 2021 uvádí toto: „Důvodem je enormně rychle rostoucí poptávka po čipech. Poradenská společnost Strategy Analytics uvádí, že oproti současnosti se trh s čipy pro autoprůmysl do roku 2027 zdvojnásobí na hodnotu okolo 66 miliard dolarů. Je to dáno stále větším množstvím elektronických systémů v nových vozech. Například SUV Audi Q7 je dnes dle IHS Markit vybaveno 38 čipy, které automobilka odebírá od sedmi různých dodavatelů. A výpadek dílů od jednoho subdodavatele již může způsobit odstávku výroby.“

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama