Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11 | Kapitola 8
Seznam kapitol
Crysis 2 fandy moderních technologií zklamal. Používá efekty na bázi DirectX 9, vizuálně se PC verze příliš neliší od konzolových a hlavně – vypadá hůř než čtyři roky stará jednička. Nebo ne? Vyšel DirectX 11 patch s balíkem textur v HD rozlišení, který vše změnil! Nebudete sice na hru koukat s otevřenou pusou, ale mohu vás ujistit, že DirectX 11 efekty nepoužívá jen na papíře.
Už jsme si řekli, jaké efekty DirectX 11 patch teoreticky přináší a jaké jsou jeho nároky na výkon počítače. Zůstává však otázka, zda jsou rozdíly ve hře v praxi patrné. I na to jsem se zaměřil a část hry jsem prošel s ATI Radeonem HD 5870 v rozlišení 1920 × 1200 px a dělal srovnávací screeny, které se pokusím okomentovat. Vždy jsem měnil souhrnné nastavení mezi Extrém (DirectX 9) a Ultra (DirectX 11), textury jsem vždy nechal zapnuté ve vysokém rozlišení.
První scéna je z trosek. V DirectX 11 režimu si všimněte podstatně plastičtějšího betonového bloku nalevo, ostřejších stínů pletiva, rotoru helikoptéry i hlavního hrdiny. Úplně nalevo u zdi s křovím přibyl také stín díky SSDO technologii. Rozdíl ve výkonu byl 22 (DirectX 11) vs. 37 (DirectX 9) fps.
Druhá scéna zachycuje detail země po výbuchu trhaviny. Rozdíly dané technologií Parallax Occlusion Mapping jsou jasné patrné, kamení i dřevo uprostřed jsou v DirectX 11 podstatně plastičtější a věrnější. Nároky na výkon jsou opět velké: 23 / 40 fps ve prospěch DirectX 9.
Podle slov Cryteku je v Crysis 2 teselovaná i voda a její kvalita by měla být lepší. Osobně jsem si však nevšiml rozdílů v pohybu, ani na statickém obrázku. Rozdíly na scéně jsou tak dodatečné stíny SSDO a trochu je vidět také efekt parallax occlusion mapping na valu a dřevě (vpravo dole). Pokles výkonu po přepnutí do DirectX 11 byl opět dvojnásobný: z 58 na 29 fps.
Na této dvojici screenů je krásně vidět efekt vylepšených měkkých dynamických stínů. Zatímco v DirectX 9 režimu je stín hlavního hrdiny i stromu rozmazaný stejnou mírou, v DirectX 11 jsou patrné rozdíly. Stín hlavního hrdiny je velmi ostrý (stín je vržený na krátkou vzdálenost), zatímco stín koruny stromu je rozmazaný podstatně více než v DirectX 9 (strom je vysoký a stín je ve velké vzdálenosti od koruny). Všimněte si také skvěle podaného parallax occlusion efektu na vyjetých kolejích. Dopad na výkon je však opět velký: 22 / 38 fps.