Crysis 3 — test nároků nejkrásnější hry současnosti
Seznam kapitol
Přinášíme test hardwarových nároků jedné z nejočekávanějších her roku — Crysis 3. Velká očekávání se tentokrát naplnila a nebojím se s plnou vážností říct, že jde o nejkrásnější a technicky nejvyspělejší hru současnosti! Nároky jsou při nejvyšším nastavení detailů velmi vysoké, po snížení si však novinku plynule zahrají i majitelé slabších počítačů.
Zatímco střílečky Far Cry a Crysis byly ve své době nejkrásnější a nejvyspělejší hry současnosti a u Crysis se dokonce nebojím říct, že hra předběhla svou dobu, s vydáním Crysis 2 přišlo velké zklamání. Ačkoliv technologická dema slibovala podobně špičkovou grafiku naditou nejnovějšími technologiemi, přednost nakonec dostaly nízké hardwarové nároky a především konzolové verze hry. Po velkém tlaku nejen ze strany hráčů však nakonec vývojáři přeci jen změnili názor a společně s nVidií pro Crysis 2 připravili velký opravný balík, který do hry přidal podporu efektů DirectX 11 a textury ve vysokém rozlišení.
Po oznámení Crysis 3 byli (nejen) hráči v rozpacích, zda se i přes veškeré proklamace dočkáme technicky a vizuálně špičkové hry po vzoru prvního Crysis, anebo se spíše bude opakovat zklamání z Crysis 2. Před třemi týdny nečekaně vyšla otevřená multiplayrová betaverze, která dala jasně najevo, že staré dobré časy se vracejí. Nyní po vydání a podrobném otestování plné verze s plnou vážností prohlašuji, že Crysis 3 je nejkrásnější a technicky nejvyspělejší hra současnosti!
Crysis 3 je podobně jako předchozí díl Crysis 2 postaven na technologii CryEngine 3. S tou mají vývojáři z německého studia Crytek velké plány. Engine již několik let komerčně prodávají a rádi by jej dostali minimálně do několika desítek her. Úspěchy jsou však zatím smíšené. Pro CryEngine 3 bylo dosud oznámeno okolo 25 titulů, letos by jich podle současných plánů mělo vyjít pět. Dlouhodobé jedničce v oboru - Unreal Enginu - se daří o něco lépe, letos by na všech verzích této technologie mělo vyjít celkem třináct her. Celkem jich pak za mnoho let existence této technologie vznikly stovky.
zdroj: YouTube.com, machinima
Jestli má CryEngine 3 nějaké výhody, je to bezesporu jeho vyspělost a možnosti grafiky i fyziky, které jsou v Crysis 3 široce využity. O ledasčem svědčí samotné technologické demo nad odstavcem. Mohu potvrdit, že v plné verzi hry většina proklamovaných efektů jako teselace, parallax occlusion mapping, bokeh filter nebo globální iluminace skutečně je implementovaná. Tím přitom výčet rozhodně nekončí. Například čočkový efekt (lens flares) je v Crysis 3 dotažen k téměř naprosté fotorealističnosti. Totéž platí o volumetrickém osvětlení a o chování světla celkově.
Pokud bych měl jmenovat jednu část zpracování hry, která mě zaujala nejvíce, je to jednoznačně zpracování vody. Při chůzi a střelbě se totiž na hladině tvoří vlny přesně jako ve skutečnosti, což bylo pro počítačové hry dosud nevídané. Tím přitom celé představení nekončí. Vlny na hladině odrážejí světlo přesně jako ve skutečnosti a při procházení ve špatně osvětlených stokách odrazy světla od hladiny doslova tančí po zdech. Zpracování vody nemá ve světě počítaočových her obdoby.
Voda ale samozřejmě není to jediné, co mě v Crysis 3 zauajlo. Na hranici fotorealističnosti je také zpracování postav. Především při cut scénách je s trochou nadsázky problém rozeznat, zda se stále jedná o počítačovou hru, anebo spíše o hraný film. Detailnost postav a obličejů je špičková a pokud k tomu připočtete perfektně implementované efekty rozmazání Depth of Field a Bokeh Filtering, je výsledný dojem ohromující. Podobně by se přitom dalo pokračovat zpracováním vegetace s vlněním se při chůzi či ve větru, špičkovou fyzikou látek atd.