Dirt 4 – rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon | Kapitola 12
Seznam kapitol
Dirt 4 je další hrou ze série rally her Dirt od Codemasters. Nový díl je velice podobný předchozímu Dirt Rally. Dokonce i nastavení detailů kopíruje stejné položky. Je i optimalizace stále stejně povedená? Na to se podíváme v rozboru. Také otestujeme jestli i zde jsou tak výrazné rozdíly v kvalitě grafiky mezi AMD a Nvidia.
Vylepšení grafiky přes ovladače VGA
Že nastavení grafiky nemusí končit jen tím, že ve hře nastavíte všechno na maximum, už víte z předchozích rozborů. Grafiku her je možné ještě doladit přes ovladače grafické karty.
Dirt 4 umožňuje aktivovat MSAA vyhlazování hra, a tak by neměl být problém s aktivací vyhlazování transparentních textur. Hra ale již sama TRAA aktivuje ve formě MS-TRAA, když je aktivní MSAA. Není tedy nutné zasahovat do ovladačů grafické karty. V Dirt Rally AMD vykazovalo otravný dithering, který mírně zamaskovalo až 8× MSAA. Tady si jej všimnete už jen sporadicky.
Podíváme se tedy jak hře pomůže aktivace 16× HQAF přes ovladače grafické karty.
16× High Quality AF
Dnešní hry, až na výjimky, zapínají nějakou úroveň anizotropního filtru, ale ve většině případů není kvalita anizotropního filtrování nastavitelná ve hře tou nejkvalitnější možnou. Jednoduchým nastavením 16× HQAF přes ovladač grafiky si můžete aktivovat nejkvalitnější možný filtr pro všechny hry včetně těch, které AF vůbec nepodporují. Minimálně na grafikách Nvidie bez výjimek funguje aktivace 16× HQAF bez problémů a v této kapitole si budeme ukazovat, jaký se zvýší kvalita obrazu proti původnímu AF a zaměříme se i na případné rozdíly proti filtraci u AMD...
Pokud jste nikdy AF filtr přes ovladač grafiky neaktivovali, zde máte jednoduchý návod:
Grafické karty Nvidia:
Otevřete ovládací panel a zvolte nabídku: Nastavení 3D > Spravovat nastavení 3D, kde najdete rozličné položky, které lze v nvidia ovladači nastavit. Buď ponechte Globální nastavení (kvalitní AF doporučujeme mít na rychlých grafikách stále aktivní), anebo si vyberte v nabídce Nastavení programu přímo profil pro hru Dirt 4. Rozdíl je jen v tom, že globální nastavení funguje pak na jakoukoliv hru, kterou pustíte, kdežto nastavení konkrétního programu jen pro vybranou hru či aplikaci. Ve zvolené nabídce se zaměřte na dvě položky: Anizotropní filtrování a Filtrování textur – kvalita. Obě položky pak nastavte podle následujícího obrázku:
Grafické karty AMD:
Postup je podobný. Od ovladačů Radeon Software Crimson Edition AMD změnilo vzhled svých ovladačů. Všechna nastavení grafiky jsou nyní pohromadě na jednom místě v podobě dlaždicového menu. Zvolte nabídku: Hraní, zde si můžete vybrat zda editovat Globální nastavení nebo jen profil hry (kvalitní AF doporučujeme mít na rychlých grafikách stále aktivní).
V nastavení Globální grafika (případně Profil grafiky) se zaměřte na dlaždice s názvem: Úroveň anizotropního filtrování, Kvalita filtrování textury a nastavte je podle následujícího obrázku na 16x a Vysoká.
A jak se obraz při 16× HQAF změnil proti in-game nastavení? Kupodivu velice výrazně. Hra sice umožňuje aktivaci 16× AF in-game. Ale tato filtrace nefunguje na všechny vrstvy textur. Jak můžete vidět na následujícím obrázku, tak aktivace 16× HQAF výrazně pomůže na zvýraznění povrchových nerovností. Mírně se zlepší i kvalita ostatních textur, takže v této hře 16× HQAF pomůže k lepší grafice.
16x HQAF přes ovladače (po najetí myší se zobrazí AF in-game)
Výkon se aktivací 16× HQAF změnil minimálně – 39 fps vs. 41 fps. Aktivaci 16× HQAF tedy rozhodně doporučuji. Za cenu mírného poklesu výkonu dostanete výrazně lepší kvalitu textur.