Dirt 4 – rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon | Kapitola 2
Seznam kapitol
Dirt 4 je další hrou ze série rally her Dirt od Codemasters. Nový díl je velice podobný předchozímu Dirt Rally. Dokonce i nastavení detailů kopíruje stejné položky. Je i optimalizace stále stejně povedená? Na to se podíváme v rozboru. Také otestujeme jestli i zde jsou tak výrazné rozdíly v kvalitě grafiky mezi AMD a Nvidia.
Oficiální požadavky hry
Minimální sestava
- Operační systém: 64 bit: Windows 7, Windows 8, Windows 10
- Procesor: AMD FX série nebo Intel Core i3
- Operační paměť: 4 GB RAM
- Pevný disk: 50 GB volného místa
- Grafická karta: AMD HD5570 nebo NVIDIA GT440
Doporučená sestava
- Operační systém: 64 bit: Windows 7, Windows 8, Windows 10
- Procesor: Intel Core i5 4690 nebo AMD FX 8320
- Operační paměť: 8 GB RAM
- Pevný disk: 50 GB volného místa
- Grafická karta: NVIDIA GTX 780 nebo AMD R9 390
Oficiální minimální požadavky hry se proti předchozímu dílu nijak výrazně nezměnily. Na minimální detaily postačí jakýkoliv pomalejší více jádrový procesor ze série AMD FX nebo intel Core i3. Nároky na operační paměť jsou také velice nízké a stačit by mělo 4GB RAM. Ani nároky na grafickou kartu se nezměnily, a ke spuštění hry na minimum stačí i ten největší low-end v podobě Radeonu HD5570 nebo Geforce GT 440. Pouze požadavky na místo na disku jsou mírně vyšší.
Doporučená také téměř kopíruje požadavky předchozího dílu Dirt Rally. Opět je zde nesmyslně doporučován pomalejší AMD FX 8320 proti výrazně rychlejšímu Intel Core i5 4690. To je nesmysl – i v Dirt 4 nás mírně výkonnější FX8370 velice omezoval. Požadavky na paměť a grafikou jsou také stejné jako u Dirt Rally.
Testovací sestava
Hlavní testovací PC je založena Intel platformě s chipsetem Intel Z170. Sestavu pohání procesor Intel Core i7 6700K. Operační paměti je celých 32 GB – to by mělo zajistit hladký chod všech nadcházejících her. Hry jsou instalovány na 1 TB SSD disk, a tak z případných nepřiměřeně dlouhých časů načítání můžeme vinit špatnou optimalizaci a nikoliv na pomalý HDD.
Na herní rozbory byla zapůjčena referenční GeForce GTX 980 Ti, která ve většině případů slouží jako referenční grafická karta pro hodnocení grafiky hry a zjištění samotných nároků hry na videopaměť. A také ji využiji k tomu, abych vás informoval o tom, zda si danou hru v plných detailech zahrajete i v rozlišení 4K (3840 × 2160).
Druhá grafika je nižší mainstreamový model GeForce GTX 960 v přetaktované edici od MSI. Tato grafika svým výkonem pokrývá široké spektrum podobných grafik (výkon kolem modelů: GTX 680, GTX 770, HD 7970, R9 280, R9 380), a tak bude použita v rozborech pro ukázání vlivu detailů na výkon.
Druhá sestava obsahuje procesor AMD FX 8370 přetaktovaný na 4,5 GHz, stejně jako Intel Core i7 6700K. Operační paměti je dnes již minimálních 8 GB. Na této sestavě se pouze hrají hry a pořizují screenshoty, takže kromě systému je celá paměť dostupná pouze pro hry. Grafická karta je zde továrně přetaktovaný ASUS Radeon R9 290 DirectCU II. Hlavním účelem této sestavy je porovnání chování hry na grafice AMD vs. Nvidia.
Na obě sestavy byl nainstalován nejnovější operační systém Windows 10 s podporou DirectX 12, takže obě sestavy jsou připraveny na DX12. Ale jak jste si mohli přečíst v našem herním mini-testu Windows 10, nový systém se vyplatí používat i na hry s podporou stále aktuálního DirectX 11.
Metodika testování a nastavení hry
Protože rozbory her a nastavení detailů nejsou a nebudou běžným benchmarkováním několika grafik, a protože ne každý efekt se projeví na jakékoliv scéně, bude se vždy testovaná lokace lišit podle detailu a nastavení, které právě zkoušíme. Dirt 4 umožňuje změnu detailů přímo během hry, a kromě přepnutí kvality textur není nutné resetovat hru. Jedná se ale o závodní hru – takže při zastavení na místě vás hra otravuje hláškou o diskvalifikaci. Ta občas mírně překáží na obrázcích, ale snažil jsem se dělat výřezy tak, aby tato hláška nebyla vidět.
Téměř všechny detaily jsou tak otestovány s přesností na pixel ve stejné scéně.
Test vlivu jednotlivých detailů bude proveden na grafické kartě GTX 960 při následujícím referenčním nastavení detailů. Jedná se o globální profil detailů Ultra. Pouze textury byly kvůli 2 GB VRAM sníženy. Hra se hýbala při tomto nastavení celkem svižně. Výkon byl ale výrazně nižší než v případě Dirt Rally. To se dalo na podobné grafické kartě GTX 670 hrát v 1920 × 1080 plynule, což v případě Dirt 4 neplatí.