Dirt 4 – rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon | Kapitola 3
Seznam kapitol
Dirt 4 je další hrou ze série rally her Dirt od Codemasters. Nový díl je velice podobný předchozímu Dirt Rally. Dokonce i nastavení detailů kopíruje stejné položky. Je i optimalizace stále stejně povedená? Na to se podíváme v rozboru. Také otestujeme jestli i zde jsou tak výrazné rozdíly v kvalitě grafiky mezi AMD a Nvidia.
Menu hry je rozděleno na položky Video mode a Advanced graphics. V Basic se nastavuje rozlišení, V-SYNC, a další základní detaily. V Advanced nastavení se pak nachází jednotlivé detaily – stejně jako v předchozím díle.
Rozlišení obrazovky (Fullscreen Resolution)
Pro test vlivu rozlišení jsem vybral náročnější trať – Powys Wales. Jedná se tedy o stejné prostředí, jako v předchozím díle Dirt Rally. Benchmark probíhal, stejně jako minule, v náročnější lesní části. Na této trati se ukázkově předvedla výrazně horší optimalizace nového dílu. Grafika se nijak výrazně nezměnila, naopak se mi zdá, že Dirt Rally působil více realisticky.
Na sestavě Intel s grafickou kartou Nvidia GTX 960 OC hra běží i v rozlišení 1920 × 1080 v testované scéně na cca 40 fps. Na některých tratích se ale výkon propadá i více. Proti předchozímu dílu se jedná o velké zklamání. Výkon je jednoznačně horší, ale grafika se výrazněji nezlepšila.
Na sestavě AMD se projevuje limitace procesorem. Kupodivu na stejných 70 fps. Protože se ale jedná o náročnější hru na grafický výkon, limit se projevuje až na rozlišení 1920 × 1080. Vyšší rozlišení už jsou limitována výkonem grafiky. Radeon R9 290 dává více než dvojnásobný výkon GTX 960 a stejně jako v Rally Dirt se výkon téměř blíží k referenční GTX 980 Ti. V rozlišení 2560 × 1440 je rozdíl pouze 55,2 fps vs. 61,7 fps!
Z testu nemůžeme samozřejmě vynechat ani test GeForce GTX 980 Ti. Dirt Rally zvládala i na referenčním taktu ve 4K rozlišení naprosto plynule. Jak to vypadá s náročnějším Dirt 4?
Hra Dirt 4 na referenční GeForce GTX 980 Ti s detaily na Ultra běží ve 4K rozlišení přibližně na 39 fps. Berte ale v potaz to, že testujeme referenční GTX 980 Ti, která běží kolem 1070 MHz (kartu limituje chladič a temp target). Nereferenční karty jsou běžně taktovány na frekvencích přes 1300 MHz v boostu s vyšším TDP limitem a nabízejí tak o přibližně 15 až 20 % výkonu více než referenční řešení. Po přetaktování na 1400 MHz se výkon ve „4K“ vyhoupl téměř na 48 fps. Grafická karta tak poskytuje dostatek výkonu i pro rozlišení 3840 × 2160, ale propad výkonu proti předchozímu dílu je znatelný.
Fullscreen
Zde se nachází volba, v jakém režimu okna hra poběží. Na výběr máte nabídku režimů: v okně, v bezrámečkovém okně nebo přes celou obrazovku.
Aspect Ratio
Volba poměru stran vašeho monitoru – ideální je ponechat nastavení na automatické (podle rozlišení).
Refresh Rate
Zde si můžete zvolit obnovovací frekvenci monitoru – ideálně vždy nastavit maximální možnou.
VSync
Volbou, kterou asi znáte ze všech her, vypínáte synchronizaci obrazu s refreshem monitoru. Bez synchronizace se snímky zobrazují okamžitě s kratším lagem, ale při pohybu vidíte roztrhaný obraz. Se synchronizací jsou snímky vždy celé, ale pokud fps klesne pod refresh monitoru (třeba 60 fps), hra naopak začne působit trhaněji než bez V-sync.
Jestli zapnout, nebo nezapnout V-sync, záleží na vás. Neřeší to asi jen majitelé monitorů s FreeSync a G-Sync.
MultiSampling
Hra, jako jedna z mála, podporuje MSAA vyhlazování hran. Podporovány jsou i pokročilé režimy EQAA u AMD. K dispozici již nemám Nvidia grafickou kartu generace Kepler, takže nemohu ověřit, zda fungují i CSAA režimy. Ty by ale k dispozici měly být také. MSAA otestuje v následující kapitole, zvlášť pro AMD a Nvidii. Uvidíme, zda i zde budou velké rozdíly ve kvalitě renderu.
Anisotropic Filtering
Anisotropní filtrace má velký vliv na kvalitu textur ve větší vzdálenosti a zobrazených pod nějakým úhlem. Vliv na obraz je tradičně velký, ale na výkon minimální – pouze 43 fps vs. 44 fps v testovaném úseku. AF tedy vždy nastavte na maximum.
Nastavení na 16× (po najetí myší se zobrazí OFF)