Dual RX 580 O8G: levnější Radeon RX 580 od Asusu v testu
Článek Dual RX 580 O8G: levnější Radeon RX 580 od Asusu v testu

Dual RX 580 O8G: levnější Radeon RX 580 od Asusu v testu

Adam Vágner

Adam Vágner

28. 11. 2017 03:00 22

Seznam kapitol

1. Asus Dual RX 580 O8G: konstrukce karty 2. Asus Dual RX 580 O8G: konstrukce karty 3. Testovací sestava 4. Ashes of the Singularity (Win 10, DX12) 5. Dirt Rally (Win 10) 6. Doom (Win 10, OGL+Vulkan) 7. Far Cry 4 (Win 10) 8. Far Cry Primal (Win 10) 9. Fallout 4 (Win 10) 10. GTA V (Win 10) 11. Metro 2033 Redux (Win 10) 12. Metro Last Light Redux (Win 10) 13. Rise of the Tomb Raider (DX12, Win 10)
14. Star Wars Battlefront (Win 10) 15. Tom Clancy´s The Division (Win 10, DX11 + DX12) 16. The Witcher 3: Wild Hunt 17. World of Tanks 9.15.1 (Win 10) 18. Chování boost v Crysis 19. Teploty 20. Chování ventilátorů 21. Hlučnost 22. Spotřeba, poměr výkon/watt 23. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 24. Přetaktování 25. Závěrečné shrnutí

Radeony RX 580 vynikají hlavně příznivým poměrem cena/výkon. Přestože to s jejich dostupností ještě není nejlepší, ceny reálně dostupných karet už se dostaly na přívětivější úroveň a tak už seženete i nějaké 8GB karty s cenovkou kolem 7-8 tisíc. Podíváme se, co vám za ty peníze nabídne a v čem nejvíc ztrácí oproti špičkovým modelům.

Reklama
Reklama

Taktuji pomocí MSI Afterburner App, která ovládá server a Afterburner běžící na testovací sestavě. Nastavení karty měním při spuštěné zátěži (Crysis ve 4K) a zahřáté kartě. Hodnoty z monitoringu (a wattmetru), které vidíte v druhé části tabulky, berte spíš orientačně, protože se kvůli řízení spotřeby rychle mění v celkem velkém rozmezí.

Dual RX 580 O8G: levnější Radeon RX 580 od Asusu v testu

0) V nultém kroku jsem nechal kartu jet se standardním nastavením. Zarazila se na limitu spotřeby.

1) V prvním kroku jsem totéž nastavení znovu potvrdil. Logicky by se nemělo nic změnit, jenže tomu tak není. Zásah z Afterburneru regulaci rozhodí, otáčky ventilátorů klesnou na minimum a jen pomalu se zvedají nahoru. Vedle toho se při „změně“ nastavení nejspíš mění i chování regulace napětí.

U Dual RX 580 se pak teploty zvednou rychleji než otáčky ventilátoru, teplota GPU jde nad cílových 70 °C, a tak následuje povel ke snížení taktů. A ty už se nezvednou.

2) Nezvedly se ani poté, co jsem ventilátory nastavil ručně na maximum a teplota GPU klesla na 65 °C. Nejspíš to souvisí i s vyšším napětím GPU, protože jediné, co zůstává víceméně stejné, je příkon. Karta běží na hranici limitu spotřeby, což regulaci nutí snižovat takty.

3, 4) Ve třetím kroku jsem tedy zkusil snížit napětí. Když jsem napětí snížil -0,050 V, takt stoupl asi o 50 MHz, se snížením o 0,081 V stoupl o dalších cca 40 MHz. Na -0,100 V už ale měla karta problémy se stabilitou a na -0,120 V kolabovala okamžitě.

Zvedání taktů v tomto kroku ještě nemělo smysl, protože reálný takt byl pořád nižší než standadních 1360 MHz, takže jsem se pustil do zvedání Power Limitu.

5) Kartu nechávám pro začátek „podvoltovanou“, protože už i v tomto stavu má čip vyšší teplotoy GPU a bojujeme s limitem spotřeby. Jak se v tomto stavu projeví navýšení limitu spotřeby o 10 %, vidíte v kroku 5. S tímto nastavením jsme se konečně dostali přes výkon v základním stavu, přesto jsme stále ještě pod deklarovaným maximálním taktem s boost 1360 MHz.

6) Až s navýšením limitu spotřeby o 18 procent se dostáváme na hodnotu, kdy regulace pustí kartu na maximální takty (takt už klesa jen o jednotky MHz.) S tímto nastavením (při sníženém napětí) už se ale karta plácá na hranici stability.

7) Když jsem si říkal, že napětí je slušných 1,043 V a zkusím jej teda trošku shodit a nastavil -120 mV, tak následoval okamžitý pád. Proto jsem na to zkusil jít opačně, zvedl jsem power limit na 30 % a při -80 mV zkusil zvednout takty, ale taky následoval okamžitý pád.

8) V dalším kroku jsem tedy napětí snížil jen na -50 mV a takt zvedl na 1394 MHz. Karta s tímto nastavením pár minut běžela, ale když jsem se chystal pustit měření fps a opisovat hodnoty z regulace, hra vytuhla.

9) S napětím sníženým jen o -18 mV už si dala říct. Ale o to víc zase narostla spotřeba i teploty.

10) Dále jsem zkusil zvednout takty, ale to už nestačil power limit +30 %. Takže na takt 1400 MHz s +50 %. Teploty už dosahovaly celkem vysokých 80 °C při větrácích na plném výkonu, příkon karty asi o 65 W vyšší. 1420 MHz už karta neustála.

11) S napětím jsem teda šel nahoru na +18 mV a takt jsem ještě zkusil znovu zvýšit na 1421 MHz, ale po několika minutách zase následoval pád.

12, 13) Ve dvanáctém a třináctém kroku  jsem ještě zvedal takty pamětí. Dostal jsem se až na maximum 2250 MHz, které posuvník dovolil (ale to neznamená, že šlo o stabilní takt, Crysis využívá jen malou část paměti).

Pak už jsem jen zvedl takt GPU na 1400 MHz, ale karta opět narazila na limit příkonu a shodila takty GPU, takže tohle  navýšení už bylo spíš kontraproduktivní. Už jsem jen zkusil snížit napětí na -8 mV,  jestli to nesníží spotřebu karty a takty se zase nezvednou, ale nepomohlo to, a na -16 mV  už Crysis padl.

Výsledek je tedy 1400 MHz při intenzivní zátěži a hodnoty někde pod 9 GHz u pamětí s tím, že karta naráží na power limit zvýšený na 50 %, ventilátory už běží na maximum a i přesto má GPU 82 °C. A to je asi něco, co by byl málokdo ochotný dlouhodobě snášet.

Budeme–li posuzovat nárůst výkonu proti základnímu nastavení, kdy má karta už dost snížené takty z maximálních 1360 na hodnoty kolem 1180 MHz, je nárůst výkonu (s přetaktovanými pamětmi) kolem 15 %. Když ale na kartě poběží nižší zátěž, poběží (v nepřetaktovaném stavu) na vyšších taktech a nárůst výkonu už nebude tak výrazný.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning