Duke Nukem: Forever - pokračování legendy zvládnou i slabá PC
Seznam kapitol
Ačkoliv tomu téměř nikdo nevěřil, po téměř patnácti letech vývoje jsme se dočkali vydání Duka Nukema s podtitulem Forever. Během let hra mnohokrát změnila technologii a nakonec i vývojářské studio. Jaký je tedy výsledek? Stručně řečeno, hra používá už v roce 1998 slíbený Unreal engine, ovšem v poněkud jiné verzi.
Pokud patříte do nejmladší generace hráčů, je docela dobře možné, že v pátek vydaný Duke Nukem: Forever je starší než vy. Ačkoliv se to může zdát téměř nemožné, původně byla hra oznámena už v dubnu 1997 s tím, že by měla oficiálně vyjít ještě v témž roce (tedy před čtrnácti lety). To se ale nestalo, místo toho přišel jeden odklad hry za druhým, z Duke Nukema: Forever si postupně začala dělat legraci kompletně celá herní scéna a jeho případné vydání už nikdo nebral vážně i přesto, že tvůrci do světa pravidelně vypouštěli informace o tom, že na hře stále pracují.
Zlom ve vývoji nastal až v roce 2009, kdy vývojářům z 3D Realms došly po více než deseti letech finanční prostředky a vývoj hry se tak přesunul do slavného studia Gearbox Software (série Brothers in Arms, Borderlands, některé díly Half-Life atd.) a Triptych Games. Tito vývojáři už ve spolupráci s vydavatelským gigantem 2K Games byli schopni hru dokončit a zdánlivě nemožné se tak 10. června 2011 stalo skutečností.
Za více než desítku let vývoje se ve hře změnilo snad úplně vše, přičemž největšími změnami prošla technologická stránka hry. Právě kvůli častým změnám enginu se hra mnohokrát odkládala a 3D Realms vždy chtěli Duke Nukema postavit na nejnovější dostupné technologii. V roce 1997 tak kupříkladu vydali tiskovou zprávu o tom, že vývoj přechází na tehdy revoluční Unreal engine. Ani ten ale vývojářům nestačil, později se tedy předělávalo na nové enginy a tak pořád dokola.
V polovině roku 2011, kdy hra vychází, běží opět na Unreal enginu. Pochopitelně však ne na jeho první verzi, ale překvapivě také ne na třetí generaci. Základem je Unreal engine 2.5 původem ze hry Unreal Tournament 2004. Ten vývojáři značně upravili, aby grafika hry odpovídala dnešní době. To není zase tak výjimečné, UE 2.5 používají například i hry série Splinter Cell a jeho grafika je přitom špičková.
To bohužel není případ nového Duke Nukema. Ne, že by jeho grafika byla vyloženě špatná, více než na průměr ale nedosahuje a fandové nejnovějších technologií tak budou zklamáni (hra podporuje DirectX verze 9.0c). Zejména modely by často mohly být o něco detailnější, textury ostřejší a na zadek se neposadíte ani z většiny částicových efektů. Je to trochu paradox vzhledem k tomu, že oficiálně byl Duke Nukem vždy odkládán právě proto, aby nabídnul tu nejlepší dostupnou grafiku.