Dungeon Siege III — portování z konzolí zabíjí zdařilou sérii
Seznam kapitol
Před pár týdny se na trh konečně dostalo třetí pokračování akční RPG série Dungeon Siege a nutno říct, že po technické stránce prodělalo spoustu změn. Společně s přechodem na herní konzole dostala hra nový engine, PC hráči z něj však nadšeni nebudou. Grafika je totiž stejná jako na konzolích a nezachrání ji ani nízké HW nároky.
Zatímco trendem dnešní doby je chrlit jedno pokračování populárních sérií za druhým a u her jako Need for Speed nebo Call of Duty jsme už číslo dílu přestali počítat a automaticky každý podzim počítáme s novým dílem, některé série se k tomuto trendu naštěstí ještě nedopracovaly. Patří sem například akční RPG Dungeon Siege. Jeho první díl představilo americké vývojářské studio Gas Powered Games už v roce 2002, pokračování jsme se dočkali v roce 2005 a třetí díl přichází až nyní po dalších šesti letech (vývojáři si mezitím na pár let odskočili ke strategii Supreme Commander).
Dalo by se proto čekat, že vývojáři za šest let nashromáždili množství výborných nápadů a půjde o špičkovou hru, což se ale bohužel nestalo a zatímco první díl má dle serveru Metacritic hodnocení 86/100, u dvojky je to 80/100 a třetí pokračování je aktuálně na poměrně nízkých 71/100 (viz kapitola s výběrem recenzí internetových herních magazínů).
Protože od vydání druhého dílu uplynulo už šest let, nedalo se při vývoji třetího pokračování navázat na použité technologie a práce tak musely začít znova. Dungeon Siege III je navíc první multiplatformní hrou v historii série a tvůrci se tak logicky rozhodli pro použití nového enginu. Při jeho výběru dali přednost vlastní technologii před licencovanou, hra je tak postavena na zbrusu novém enginu pojmenovaném Onyx.
Pokud od nového enginu čekáte podporu nejnovějších technologií a zejména dech beroucí grafiku, budete zklamáni. Jak už bylo řečeno, Dungeon Siege III vychází jak pro PC, tak pro herní konzole Xbox 360 a Playstation 3, přičemž přednost měly při vývoji konzolové verze. Vizuální stránka PC verze se tak od konzolových variant téměř vůbec neliší, což v porovnání s dnešními AAA| hrami znamená textury s nižším rozlišením, chybějící technologie jako je ambient occlusion a celkově slabší vizuální stránku. Na druhou stranu by to však mohlo znamenat příjemné hardwarové nároky, které potěší i majitele slabších počítačů.