Geniální Portal 2 — Source engine s nulovými nároky | Kapitola 9
Seznam kapitol
Ačkoliv jsme krásy Source enginu mohli v Half-Lifu 2 poprvé obdivovat už před sedmi roky, vývojáři z Valve jej dodnes pravidelně updatují a také na něm vydávají nové hry. A věřte nebo ne, nejde o žádné béčkové tituly, ale například o Portal 2, letos zatím nejlépe hodnocenou hru. Má dnes takto stará technologie vůbec šanci?
Druhý Portal je perfektní hrou, což jen potvrzují vynikající hodnocení z recenzí. Po technologické stránce však nejde o žádnou novinku a hra používá stejně jako první díl engine Source, který je starý dlouhých sedm let a ani množství updatů všechny jeho vrásky nezakryje. I přesto se ale vývojářům podařil téměř zázrak, z enginu vytáhli úplně vše a vizuální stránka hry tak nevypadá vůbec špatně a jde přinejmenším o slušný průměr (což lze chápat jednak jako lichotku vývojářům, ale také jako stesk nad tím, jak málo se posunula vizuální stránka her od vydání současné generace konzolí).
Za co si vývojáři bezesporu zaslouží velkou poctu jsou hardwarové nároky Portalu 2. Ten totiž rozběháte takřka v jakémkoliv nastavení na libovolném počítači včetně těch opravdu levných sestav. Ostatně mnou naměřených minimálních 50 fps v nejnáročnější kombinaci s GeForce GT 240 o tom jasně svědčí. Stejně tak jsou nízké i nároky na výkon procesoru a i s dvoujádrovým Athlonem II X2 od AMD hra s odpovídající grafickou kartou běžela přes 150 fps. Pokud vám i přes to všechno nepojede Portal 2 plynule, stále je tu možnost snížit detaily, přičemž na ty nejnižší je renderování cca dvojnásobně rychlé.
Osobně však doufám, že se Source engine konečně odebere do zaslouženého důchodu a stejně jako Crytek předvedl CryEngine 3 a id Software chystají id Tech engine 5, další AAA titul od Valve už bude také postaven na nové technologii. Otázkou však je, nakolik je to minimálně do příchodu nové generace konzolí pravděpodobné.
Poděkování
Děkujeme partnerům Asus, Dell, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili další vybavení na testy.