Gigabyte GeForce 7800GT - další z rodu nVidia
Seznam kapitol
I když jsme na našich stránkách recenzi na testovaný model grafické karty již viděli, nebude na škodu se podívat i do jiné stáje. Tou bude firma Gigabyte se svou grafickou kartou GeForce 7800GT a my se tedy pojďme podívat na to, jak se stále úspěšnější Gigabyte technology vypořádal s výrobou této grafické karty.
GeForce 7800GT představuje v dnešní době jasného kandidáta na kartu pro majetnější hráče. Otázkou ovšem zůstává, proč nVidia stanovila rozdíly v cenách mezi nejsilnější verzí GeForce 7800GTX a GeForce 7800GT tak blízko. Vlajkovou loď totiž pořídíte za něco málo přes 15 000 korun s DPH a většina GeForce 7800GT stojí kolem 12000 korun s DPH. Nvidia ovšem plánuje snížení cen na hranici 10-11 tisíc korun s DPH. Bližší vlastnosti čipu G70 se můžete dočíst zde.
Co od sebe odlišuje GeForce 7800GT a GeForce 7800GTX si hned vysvětlíme. Samotný čip G70 má pravděpodobně fyzicky 24 pixel pipelines a 8 vertex pipelines (+16 ROP jednotek), což je oproti minulé generaci grafických karet nVidie zdánlivě pouze malý pokrok, protože čip NV45 tikající na GeForce 6800GT/Ultra má konfiguraci s 16 pixel pipelines a 6 vertex pipelines (+16 ROP jednotek).
GeForce 7800GT má na čipu G70 aktivováno pouze 5 "quadů" pipelines, což znamená, že aktivních je 20 pixel pipelines z celkového počtu 24. Vertex Shadery jsou na tom podobně, protože z celkového počtu 8 je ji aktivních pouze 7. Na ilustračních obrázcích vidíte architekturu čipu G70, kde jeden je plně aktivní (GeForce 7800GTX) a druhý má vypnuté zmiňované součásti.
Takty nové GeForce 7800GT jsou stanoveny na 400MHz (GeForce 7800GTX - 430MHz) pro jádro a 1000MHz (GeForce 7800GTX - 1200MHz) pro paměti. I přes snížení taktů pro jádro a paměti se nová GeForce jeví jako velmi výkonná karta s nižší spotřebou něž měly karty předchozí generace (sice jen o málo ale i to je pokrok), což je dobrá zpráva pro naše peněženky, které nebudou drancovány nákupy nových zdrojů či vyššími poplatky za elektřinu, které jsou jak známo velmi drahé.
Paměťový subsystém zůstal 256-bitový, což je jedině dobře, protože tak dosahuje dvojnásobné propustnosti oproti 128-bitovému (např. GeForce 6600GT). Není však vyloučeno, že mainstreamové karty nVidie budou mít stále 128-bitový paměťový subsystém s vysoko taktovanými paměťmi typu GDDR3. Toto tvrzení se opírá i o skutečnost, že konkurenční společnost ATi a její karty založené na na novém mainstreamovém čipu RV530 budou mít také 128-bitový paměťový subsystém s paměťmi typu GDDR3 a takty kolem 1200-1400MHz.
Radeon X850XT PE | GeForce 7800GTX | GeForce 7800GT | GeForce 6800Ultra | |
VPU | R480 | G70 | G70 | NV45 |
Výrobní proces | 0.13 µm TSMC | 0.11 µm TSMC | 0.11 µm TSMC | 0.13 µm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 160 milionů | 302 milionů | 302 milionů | 222 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 256 MB | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 540 MHz | 430 MHz | 400 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 590 MHz (1180 DDR) | 600 MHz (1200 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 550 MHz (1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 37. 8GB/s | 38.4 GB/s | 32.8 GB/s | 35.2 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 8600 Mpixel/s | 6900 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 8600 Mtexel/s | 10300 Mtexel/s | 8000 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 8 | 7 (z 8) | 6 |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 24 | 20 (z24) | 16 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow Transparent AA Intelli Sample 4.0 | UltraShadow Transparent AA Intelli Sample 4.0 | 3Dc Compression Temporal AA |