PCTuning Článek

Grafické karty AMD Radeon HD 6850 a HD 6870 v testu

Z. Obermaier
Z. Obermaier
22. 10. 2010 02:00 81 Sdílej:

Dnešním dnem vrcholí čekání na první grafické karty AMD Radeon řady HD 6000. V tuto chvíli ukončíme kolotoč spekulací. Nová generace grafik nepřináší jen vyšší číslovku v označení, setkáváme se poprvé i s označením AMD Radeon. Kam se nové karty výkonově zařadí a jak se zlepšily provozní i další vlastnosti bude náplní prvního z našich testů.

Reklama
Reklama

Ještě než se podíváme na nové grafické karty zblízka, jejich parametry, vlastnosti a novinky, připomeňme si možná nejzásadnější novinku - změnu názvu grafik jako celku. Do této chvíle jsme byli zvyklí vídat na trhu grafické karty z produkce ATI. I když byla tato společnost odkoupena před lety AMD, stále tato značka žila svým životem a AMD jako vlastník byl benevolentní v jejím používání. Proto jsme stále mohli zakoupit ATI Radeon, i když jako taková společnost samostatně neexistovala. Pamětníci si jistě vzpomenou, že AMD chtělo tento brand (značku) zrušit už před dvěma lety. Odpor uživatelů a jejich tehdejší síla nakonec zapříčinila, že se logo ATI dožilo roku 2010.

Před uvedením nové modelové řady grafických karet se AMD rozhodlo, že je vhodný okamžik uvést v život logo AMD Radeon a ATI poslat na zasloužený odpočinek. Jde o nejlepší možné načasování, výrobci už nové krabice vybaví novým logem, není nutné přejmenovávat stávající karty a přechod na nový název bude v tento okamžik nejefektivnější a nejsnazší. S novými grafikami řady HD 6000 zkrátka přijde i nový název a zákazníci tuto změnu stráví mnohem lépe a zvyknou si snáze. Tak se i stalo, přivítejme AMD Radeon HD 6000 ..

Nechtěl bych úvod a teoretickou část mnoho protahovat, čeká nás moře zajímavých slajdů, pohled na karty, měření výkonu a také spousta dalších bonusů navíc (výkon v CrossFire, po přetaktování). Jak už samozřejmě všichni víme, první z nových Radeonů jsou Radeon HD 6850 a HD 6870. Nezajímavé není se podívat kam s novými kartami vlastně AMD míří a proti čemu je chce nasadit.

Pozice na trhu

Situace je dnes taková, že GeForce GTS 450 (129 USD) bojuje s Radeonem HD 5750 (125 USD), GeForce GTX 460 (169 USD) si ale troufá nejen na Radeon HD 5830 (169 USD), ale dotahuje se i na Radeon HD 5850 (259 USD). Proti Radeonu HD 5870 (339 USD) staví Nvidia GeForce GTX 470 (259 USD) a její nejvyšší model GeForce GTX 480 (466 USD) stojí někde v polovině mezi Radeonem HD 5870 a Radeonem HD 5970 (599 USD).

Ze situace je patrné, že AMD chybí zástupce v cenové hladině 150-250 USD s dobrým výkonem aby se vyrovnal GeForce GTX 460 s její dnešní cenou. Karta Radeon HD 5850 je sice výkonnější, ovšem také dražší na výrobu, její zlevněním by AMD sice mohlo GeForce GTX 460 zatopit, nepřineslo by to ale požadovaný zisk do kapsy výrobce. Radeon HD 5830 je zase blíže cenou, nestačí mu ale výkon. Zde muselo AMD přinést něco zajímavějšího, čímž jsou dvě nové karty s jádrem Barts. AMD v prezentaci říká, že zákazníci chtějí výkon řady Radeon HD 5800 za nižší cenu, což jim právě nabízíme v podobě Radeonů HD 6800.

Jak to tedy na trhu je? Obrázek to ukazuje zcela přesně. Radeony HD 5700 s námi ještě nějaký čas pobudou, jejich výkon na tuto třídu dostačuje a konkurence zde nemá žádný zásadní produkt k ohrožení. GeForce GTS 450 sice šlape Radeonům HD 5700 na paty, její pozice ale Radeony nijak neohrožuje, zde může AMD nechat vše při starém. O stupeň výše sedí konkurenční GeForce GTX 460 v obou verzích a Radeon HD 5830 a HD 5850. Právě sem míří Radeony HD 6850 a Radeon HD 6870. Obě tyto karty v podstatě nahrazují zmíněné Radeony HD 5830 a HD 5850. Grafika Radeon HD 5870 si stále udrží vyšší výkon než Radeon HD 6870, což sice nesedí z pohledu názvů, není to ale na dlouho. Na nějakou kontinuitu se současnými názvy prostě zapomeňme, AMD zvolilo u novější generace nové označení.

Radeon HD 5870 bude za nějaký čas nahrazen kartami Radeon HD 6950 a Radeon HD 6970. Nejde o žádné duální karty, vyšší z nich bude ale dosahovat na výkon Radeonu HD 5970. Nejvyšší příčku pak zastoupí duální karta Radeon HD 6990 osazená dvěma čipy Cayman s ultimátním výkonem. Shrnutí je tedy následující: Grafické karty Radeon HD 6850 a HD 6870 s jádrem Barts nenahrazují Radeony HD 5700 jak se mylně uvádělo ve spekulacích před uvedením, ale jsou přímými nástupci Radeonů HD 5830 a HD 5850 a tedy GeForce GTX 460/470. I když bude výkon Radeonu HD 6870 mírně pod starším Radeonem HD 5870, bude tato situace trvat jen chvilku a po nastoupení nových Radeonů HD 6900 si na tento fakt nikdo nevzpomene. Kdo bude chtít upgradovat Radeon HD 5870, bude si muset vybrat z řady Radeon HD 6900.

Evoluce nikoliv revoluce

Další dva slajdy ukazují hlavní kritéria při vývoji grafického jádra Barts v Radeonech HD 6850 a HD 6870. AMD chtělo přinést na trh výkon řady Radeon HD 5800 za nižší cenu při ještě nižší spotřebě. Zmenšením čipu bylo také dosaženo skvělého poměru výkon na Watt a rozměr čipu. Jádro Cypress mělo velikost 334 mm čtverečních, jádro Barts je velké 255 mm čtverečních. Podobného výkonu je tedy dosaženo s o 30 procent menším jádrem - jednoznačný úspěch.

Podívejme se také na druhý obrázek. Ten ukazuje nárůst výkonu vůči uváděcí ceně. Za čtyři roky zpět, se tento poměr zvýšil čtyřikrát a jednoznačným vítězem je Radeon HD 6870. Za svou cenu (249 USD) nabízí výkon za nějž jste museli u předchozích generací zaplatit mnohem více (viz Radeon HD 5870 v grafu).

Konec roku bude patřit AMD

Na závěr úvodní kapitoly se ještě zastavme na okamžik nad plány AMD. V tuto chvíli je jisté, že do konce roku bude uvedeno ještě několik produktů. Bohužel na všechno jiného než Radeony HD 6800, platí stále NDA (informační embargo), tedy vám o nich nemohu nic říci. O tom, že je na co se těšit ale nemějte obavy, jádro Cayman je veliké překvapení a řeknu jen to, že má s jádrem Barts pramálo společného. Na více informací si budete ještě muset nějaký čas počkat.


Nemohu vynechat tradiční porci slajdů, jichž bude ve dvou kapitolách opravdu hodně. AMD jich připravilo několik stovek, já ale vyberu jen ty nejzajímavější. Představíme si nové technologie, možnosti karet a mnoho dalších informací.

První obrázek představuje strategii AMD při obměně stávajících grafických karet. Jak už jsme si řekli v úvodu, v segmentu pod 150 USD dále budou ještě nějaký čas přežívat Radeony HD 5700. Radeony HD 5800 začínající dnes na ceně 250 USD budou nahrazeny dvěma větvemi - levným čipem Barts a Radeony HD 6800 a drahým Cayman v Radeonech HD 6900. Nad vším jako král výkonu stojí dvoujádrová karta označená Antilles složená ze dvou jader Cayman.

I když nebyla architektura čipu změněna nijak zásadně (platí pro Barts), přeci jen došlo k několika zásadním vylepšením a změnám. Jádro Barts se zmenšilo o více než 30 procent vůči Cypress při zachování +/- stejného výkonu. Výkon měřený na plochu čipu významně narostl. Druhá generace DX11 čipů také přináší vyšší výkon v teselaci a geometrickém výkonu. Další důležitou novinkou je vylepšení anizotropního filtrování a nový režim antialiasingu. Výrobce dále představuje nový UVD3 čip, 3D technologie HD3D a další.

Další zajímavou změnu ukazuje další ze slajdů. Změnilo se totiž rozložení výstupů, aby AMD nemuselo vydávat speciální kartu se šesti výstupy. Teď jich šest zvládne úplně každý Radeon HD 6000, podrobně se podíváme na tyto možnosti v následující kapitole.

AMD i Nvidia vždy k novým grafikám uvádějí i nové technologické demo, to tentokrát AMD nestihlo do vydání prvních Radeonů HD 6800, u dalších karet v řadě si ho ale už určitě vyzkoušíme. Demo bude samozřejmě plně podporovat DX11 technologie a také fyzikální engine Bullet. Není žádných pochyb, že demo bude vizuálně úchvatné, nezbývá než se na něj těšit, snad vyjde už brzy.

I když se zdá, že je DX11 ve hrách stále ještě v plenkách, začíná se nám batole už zvedat na nožičky. AMD připomíná, že spolupracovalo přímo na patnácti DX11 vydaných nebo brzy plánovaných hrách a demech. To z necelých dvaceti titulů není špatná bilance, stupeň implementace DX11 technologií ve všech dnešních hrách ponechme dnes stranou. V tomto směru se každá snaha cení a je pro PC hraní důležitá.


Architektura

Jádro Barts stále vychází z architektury čipu Cypress, došlo ale k některým změnám. Struktura jádra byla změněna z původních 20-ti SIMD bloků na 14 (12 aktivních u Barts Pro). Maximální počet SP jednotek tedy není 1600 jako u Radeonu HD 5870, ale 1120. Jeden SIMD blok stále nese 80 SP procesorů řazených ve skupinách po pěti. Stále tedy zůstala zachována struktura 5-VLIW (5D). Zefektivněním jádra (a vyšší frekvencí) bylo možné dosáhnout +/- stejného výpočetního výkonu (2,0) ve TFLOPs jako má Radeon HD 5850 s 1440 SP jednotkami. Také teselátor se změnil, jeho vylepšením bylo dosaženo až teoretického dvojnásobku výkonu jádra Cypress (uvidíte za chvilku na zvláštním slajdu).

Jako demonstraci možností nového čipu připravilo AMD následující porovnání s Radeonem HD 5850 (Cypress). Plocha jádra se zmenšila z původních 334 mm na 255 mm. Počet tranzistorů klesl z 2,15 milionů na 1,7 milionů. Propustnost pamětí je díky jejich konzervativní frekvenci (4000-4200 MHz) stejná nebo o kousek vyšší, což je pochopitelné. Vyšší frekvence a zefektivnění front-endu zajistily vyšší počet zpracovaných polygonů za takt. Počet SP a texturovacích jednotek se snížil, počet ROPs zůstal shodný stejně jako šířka sběrnice pamětí. I přesto je výsledek v testu 3DMark Vantage vyšší u "osekanějšího" jádra Barts při stejné spotřebě v zátěži. Spotřeba v klidu opět klesla.

Vylepšená Teselace

Radeony HD 6800 by měly mít v ideálním případě (nejpoužívanější teselační faktor max. 10) až dvojnásobný výkon než starší Radeony HD 5800. Zdali to potvrdí i měření zjistíte v příslušných kapitolách našeho testu. Pokud se vám nárůst výkonu teselace u jádra Barts líbí, jsem zvědav co povíte na výsledky jádra Cayman.

Vylepšené vyhlazování, nový režim AA

Anizotropní filtrování bylo v některých hrách bolístkou stávajících Radeonů HD 5800. AMD ale už nic nenechalo náhodě a tento režim ještě zdokonalilo. Tomuto tématu bych se chtěl věnovat v samostatném článku, kde porovnáme současné karty s novými.

Další novinkou je Morphological Anti-Aliasing (MLAA). Nová technika je kompatibilní s jakoukoliv DX9/DX10/DX11 hrou a lze ji vynutit nastavením ovladačů. Dopad na výkon by měl být podobný CFAA, kvalita ale bližší SSAA. Výraznou měrou je v tomto režimu použit výpočetní výkon Shaderů a DirectCompute. Tuto funkci budou mít až WHQL ovladače Catalyst 10.10, novinářský build RC2 ji postrádal.

Poslední novinkou související s kvalitou obrazu je vylepšené rozhraní ovladačů Catalyst. Přibyla zde nová volba Texture Filtering Quality, kterou lze ovlivnit kvalitu obrazu, stejně jako položkou Enable Surface Format Optimization.


U dnešních Radeonů HD 5000 je možné připojit až šest monitorů. Každý monitor potřebuje svůj konektor a je nutné speciální (dražší) edice karty se šesti DisplayPorty. Radeony HD 6000 jsou na tom v počtu připojení možných panelů stejně, zvládne je ale úplně každá karta, ne jen speciální edice.

Každý Radeon HD 6000 je vybaven pěticí portů - 2x DVI (DL DVI a SL DVI), HDMI 1.4a, 2x miniDP 1.2. Maximální počet připojitelných monitorů je stále šest, variant jak je připojit je ale spousta. První obrázek ukazuje dvojici LCD připojených skrze DVI porty a další čtveřici z jediného DisplayPortu skrze MST (Multi-Stream-Transport) adaptér. Tento adaptér je možné zakoupit třeba od společnosti Dell za 179 USD. Uživatel není ani omezen rozlišením monitorů, každý z připojené čtveřice přes MST může mít jiné rozlišení a případně i obnovovací frekvenci. Zařízení také plně dostačuje na 120 Hz 3D zobrazovače. S novými Radeony HD 6000 si můžete dopřát Eyefinity ze šesti monitorů s každým modelem.

AMD Eyefinity

Eyefinity je už dnes plně použitelná a celkem vyladěná technologie, AMD na ní i nadále pracuje. Chlubí se, že je dnes na trhu více než 35 zobrazovačů s DisplayPortem, také více než 45 her nativně Eyefinity podporuje, daleko více je s touto technologií použitelných. Na posledním obrázku také výrobce zmiňuje dostupné adaptéry (SL DVI) z DisplayPortu na DVI.

Podívejme se také na srovnání dnešních technologií. AMD nabízí až šest monitorů, konkurence maximálně tři. Další výhoda na straně Radeonů je nutnost mít pouze jednu kartu a běžnou desku bez podpory SLI. AMD tuto možnost nabízí ve všech segmentech trhu, i u levných karet, Nvidia jen u drahých karet s vysokou spotřebou.

AMD HD3D

Po vzoru Nvidie a jejich 3D Vision, přináší tuto technologii nyní oficiálně i AMD. Nejde ale o jejich proprietální počin, ale o technologii založenou na software společností DDD a iZ3D. Tímto je možnost 3D Stereoskopie omezena pouze na vybrané 3D TV, monitory a projektory včetně zatmívacích brýlí a setů. V tuto chvíli je podpora slíbená u 400 her, bližší informace najdete brzy zde.

AMD Eyespeed

Poslední technologickou novinkou je Eyespeed. Pod tímto názvem se skrývá spousta věcí. Nejzajímavější je samozřejmě vizuální vylepšení obrazu pomocí výpočetní síly Shaderů, možnost 3D fotografií a Blu-Ray videa, patří sem i výpočty GPGPU a další. Důležitou součástí balíku technologie Eyespeed je nový UVD 3.0.

Na obrázku vidíte co nabízí. První verze UVD uměla dekódovat VC-1 a H.264 kodeky, nic víc nezvládala. Druhá verze přidala k těmto dvěma kodekům ještě MPEG-2 post-processing efekty a zpracování obrazu. Třetí verze dekodéru umí akcelerovat i MPEG-4 kodeky DivX a Xvid a přidává podporu Blu-Ray 3D včetně Dolby TrueHD/DTS-HD Master audia. Samozřejmostí je opět nová škála post-processing efektů a filtrů. Jelikož je podpora zpracování GPU už funkční v mnoha aplikacích, chtěl bych se i tomuto tématu věnovat v samostatném článku později.


V této kapitole si představíme hned trojici grafických karet. Jako první si ukážeme referenční Radeon HD 6850 přímo od AMD, jež ale v obchodech zřejmě nikde nekoupíte. AMD dalo při návrhu této karty výrobcům volnou ruku a ti si karty vyrobili dle svého. Tudíž se u tohoto modelu setkáme s plejádou různých chladičů, rozložení PCB a podobně. Abychom tedy ukázali něco realističtějšího, uvidíte plně prodejní verzi této karty od Asus a dokonce v mírně přetaktované edici. Nakonec nás samozřejmě čeká referenční Radeon HD 6870, jež se v této podobě bude běžně prodávat.

AMD Radeon HD 6850

Jak už jsem řekl, referenční chladič z fotografií na prodejních Radeonech HD 6850 zřejmě nepotkáme. V žádném případě to ale není škoda, je totiž celkem hlučný. Je nutné si uvědomit, že na téhle kartě se muselo hodně šetřit ve všech směrech, tedy nás čekají mnohdy hlučné a laciné nereferenční chladiče.

Detaily karty

Referenční provedení pokračuje v tradici posledních dvou generací. Chladič i ventilátor jsou podobné konstrukce jako u předchozí generace HD 5800. Hmotnost karty je také celkem nízká, proti vyššímu modelu znatelně lehčí, i když je chladič z mědi, jak sami za chvíli uvidíte.

Zadní strana karty nemá žádný kryt a je podobná dnešním Radeonům HD 5000. PCB má jen několik vrstev spojů, pokus o co nejvyšší úspory je vidět i na napájení a použitých komponentách. Plastový kryt chlazení drží několik šroubů po obvodu karty, měděný blok drží jen čtveřice šroubů kolem jádra.

O napájení karty se stará pouze jeden konektor - 6pin. Minimální požadavek na zdroj je 500 W. Tento údaj je ale nadsazený, pokud máte kvalitní zdroj, bude stačit i s nižším výkonem. V zátěži si tato karta řekne maximálně o 127 W na základním nastavení. Podle tohoto údaje tedy vybírejte také zdroj.

Výstupů je na kartě pět. Obrázek ukazuje dvojici DVI, HDMI a dva porty mini-DP. Karta samozřejmě podporuje zapojení až šesti monitorů zároveň. Kombinace zapojení monitorů a možná připojení najdete v předchozích kapitolách.

Chlazení karty

Referenční chladič je plastový s viditelnými "usměrňovači" proudění vzduchu. Na GPU je připevněn menší měděný blok, kterým prochází vzduch a ochlazuje jádro. Chladič je jednoduchý a v případě dlouhodobé zátěže už přestává být tichý a výrazně se roztočí ventilátor. Karta v náročné zátěži už není příjemně tichá, v tomto směru je na tom vyšší model mnohem lépe.

Asus AMD Radeon HD 6850

Druhou dnešní kartou je plně prodejní verze Radeonu HD 6850 od Asus. Karta je na první pohled naprosto shodná s Radeonem HD 5850 ve stejné verzi DirectCU. Na první pohled byste je od sebe poznali jen počtem CrossFire konektorů, novinka má jen jeden. Výrobce použil tedy svůj vlastní koncept chladiče, společně s vlastním návrhem PCB. Při bližším zkoumání ale najdeme spousty dalších rozdílů, ukážeme si je později.

Detaily karty

Jak jistě vidíte, karta se na pohled od referenční verze značně liší. Stejná situace nastane u všech Radeonů HD 6850, AMD dalo v tomto směru výrobcům volné ruce. Setkáme se s různě taktovanými modely s různými chladiči, někdy lepšími někdy horšími, tak už to bývá.

Zadní strana PCB se od referenční karty hodně odlišuje. Napájecí obvody totiž nejsou na pravé straně jak jsme zvyklí, ale nalevo. Takto řešené PCB měly i předprodukční vzorky nových karet na dávno uniklých fotografiích. Zdali i ostatní výrobci dodrží tento model nevím, ale zřejmě ano.

O napájení karty se mohou starat dva konektory - dvakrát 6pin. Tato karta má ale osazen pouze jeden. Zcela jistě se ale dočkáme nějakých luxusnějších edicí s oběma konektory napájení (PCB je shodné s HD 6870). Minimální požadavek na zdroj je 500 W. Tento údaj je ale nadsazený, pokud máte kvalitní zdroj, bude stačit i s nižším výkonem. V zátěži si tato karta řekne maximálně o 127 W na základním nastavení. Podle tohoto údaje tedy vybírejte také zdroj.

Tato karta nemá stejné výstupy jako referenční model. Na obrázku vidíme dvojici DVI portů, HDMI a tradiční DisplayPort. Asus v dokumentaci uvádí maximální počet připojených monitorů jen čtyři, skrze MST hub zřejmě bude maximum slibovaných šest monitorů.

Chlazení karty

Tento chladič od Asus známe, tedy jen připomenutí. Dvě mohutné heat-pipe sedí přímo na jádru GPU a jsou ochlazovány v žebroví ventilátorem. Chladič je většinou málo hlučný, ani v maximální zátěži o něm nebudete vědět. Otáčky se dají regulovat, jednoznačně nejlepší (nejtišší) chladič dnešního testu.

AMD Radeon HD 6870

Takhle bude vypadat jakýkoliv Radeon HD 6870 na trhu, tedy alespoň nějaký čas od uvedení. Později se objeví i nereferenční verze, nyní ale nikoliv. Karet není zatím dostatek a vyrábí je pro většinu výrobců přímo AMD u svých partnerů a dodává je dalším výrobcům. Dílenské zpracování je solidní, chladič funkční a jeho chod kultivovaný.

Detaily karty

Vzhled chladiče karty je zajímavý, okraj je vroubkovaný a připomíná takové ty pruhované bonbóny z "pendreku", nevím jestli se ještě prodávají, starší ročníky je ale jistě pamatují. Karta je znatelně těžší než její pomalejší sourozenec, také délka je rozdílná.

Zadní strana PCB nám prozradí zajímavý fakt, že napájení je také nalevo u výstupů na monitor. Referenční PCB slabšího modelu ho má tradičně napravo, nereferenční PCB od Asus nalevo. Referenční Radeon HD 6870 ho má také nalevo. Jinak zde není nic zvláštního, šroubky po obvodu drží plastový kryt chladiče.

O napájení karty se starají dva konektory - dvakrát 6pin. Minimální požadavek na zdroj je 500 W. Tento údaj je ale nadsazený, pokud máte kvalitní zdroj, bude stačit i s nižším výkonem. V zátěži si tato karta řekne maximálně o 150 W na základním nastavení. Podle tohoto údaje tedy vybírejte také zdroj.

Výstupy na referenční karty jsou také referenční - stejná jako u prvního Radeonu HD 6850. Výstupů je pět s možností připojit šest zobrazovačů. Takto vybavený zadní panel by měl být u všech modelů všech výrobců samozřejmostí.

Chlazení karty

Chlazení je mnohem robustnější než u slabšího modelu. Jeho váha dává tušit, že mědi je mnohem více a blok s heat-pipe je mnohem rozměrnější. Větší chladící výkon se pozitivně projevil nízkými otáčkami ventilátoru i v zátěži. Hlučnost této karty je skvělá, ani při dlouhé intenzivní zátěži o ní nebudete ve skříni vědět.


Po kompletní demontáži chlazení karty spatříme vlastní PCB. Demontáže je opravdu hračka, stačí povolit několik šroubků na zadní straně a odejmout rozpírací sponu.

Pro zájemce o detailnější pohled na PCB karty, jsem připravil obrázky ve vyšším rozlišení. Klikněte pro zvětšení. Jelikož víme, že v tomto referenčním provedení s s PCB Radeonu HD 6850 setkáme jen výjimečně, je zde jeho obrázek jen pro úplnost.

Osazené čipy

Obdélníkové jádro Barts Pro má celkovou velikost 255 mm čtverečních, v našem případě jde o ENG sample jádra, nikoliv finální produkt.

Další fotografie zobrazuje osazené paměťové čipy. Karta využívá Hynix H5GQ1H24AFR-T2C, kompletní datasheet najdete zde. Specifikace pamětí hovoří jasně, moduly mají udanou maximální frekvenci 1250 MHz (5000 MHz). Tyto paměti používají i mnohé další karty a ze zkušeností víme, že se dají někdy přetaktovat až na 1400 MHz (5600 MHz) bez větších potíží. Záleží na napětí daném výrobcem.

Celá karta má několik samostatných napájecích okruhů. 3D režim zabezpečují tři fáze řízené čipem Chill 8214. 2D režim je napájen další jednou fází, společně s napájením pamětí. Vzhledem k nízkým nárokům řešení není nutné mosfety nijak zásadně chladit. Je to výhoda, nikoliv nutnost.

Druhý obrázek ukazuje zmíněný čtyřfázový napěťový regulátor Chill 8214, jde o časté řešení u grafických karet a levných desek, náklady na pořízení čipu nejsou vysoké. Nevýhodou je, že tento čip neumí měnit napětí pomocí příkazů na I2C sběrnici, tedy zde běžné nástroje na přidávání napětí selhávají.

AMD Radeon HD 6850 v systému

Utilita GPUz nám dá detailní informaci o kartě. Frekvence jsou 775 MHz pro jádro a 4000 MHz pro paměti. Zajímavé a důležité jsou i frekvence ve 2D režimu. Tam je jádro GPU taktováno na 100 MHz a paměti na pouhých 81 MHz.

Asus Radeon HD 6850

Po kompletní demontáži chlazení karty spatříme vlastní PCB. Demontáže je opravdu hračka, stačí povolit několik šroubků na zadní straně a odejmout chladič, nic víc není zapotřebí.

Pro zájemce o detailnější pohled na PCB karty, jsem připravil obrázky ve vyšším rozlišení. Klikněte pro zvětšení. PCB této karty je proti referenční hodně odlišné, napájení je nalevo před výstupy na monitory. Důvodů pro změnu umístění může být několik. U referenčního chladiče by tento ofukoval i mosfety, u této konkrétní karty a jejího chlazení to ztrácí smysl, i když ne úplně. Mosfety jsou blíže jádru a budou tedy ofukovány ventilátorem nad jádrem více než napravo, dál od něj.

Osazené čipy

Druhá, prodejní karta už nese finální verzi jádra Barts Pro. ENG sample má označení 1037U, finální jádro je očividně novější s označením 1038. Ve vzhledu ale žádný rozdíl samozřejmě není.

Další fotografie zobrazuje osazené paměťové čipy. Karta využívá Hynix H5GQ1H24AFR-T2C, kompletní datasheet najdete zde. Specifikace pamětí hovoří jasně, moduly mají udanou maximální frekvenci 1250 MHz (5000 MHz). Tyto paměti používají i mnohé další karty a ze zkušeností víme, že se dají někdy přetaktovat až na 1400 MHz (5600 MHz) bez větších potíží. Záleží na napětí daném výrobcem.

Kromě fakt, že je napájecí kaskáda jinde, je stejná jako u referenční karty. Asus ale ještě kousek šetřil a místo čtyř fází osadil jen tři. Mosfety vybavil chladičem a celý obvod řídí stejný kontrolér Chill.

Druhý obrázek ukazuje zmíněný čtyřfázový napěťový regulátor Chill 8214, jde o časté řešení u grafických karet a levných desek, náklady na pořízení čipu nejsou vysoké. Nevýhodou je, že tento čip neumí měnit napětí pomocí příkazů na I2C sběrnici, tedy zde běžné nástroje na přidávání napětí selhávají. Utilita od výrobce ale změnu napětí umožňuje.

Asus Radeon HD 6850 v systému

Utilita GPUz nám dá detailní informaci o kartě. Frekvence jsou 790 MHz pro jádro a 4000 MHz pro paměti. Zajímavé a důležité jsou i frekvence ve 2D režimu. Tam je jádro GPU taktováno na 100 MHz a paměti na pouhých 81 MHz.


Po kompletní demontáži chlazení karty spatříme vlastní PCB. Demontáže je opravdu hračka, stačí povolit několik šroubků na zadní straně a odejmout rozpírací sponu.

Pro zájemce o detailnější pohled na PCB karty, jsem připravil obrázky ve vyšším rozlišení. Klikněte pro zvětšení. Tohle je referenční PCB Radeonů HD 6800, kterého se při svém návrhu držel i Asus. Je zvláštní, že AMD výrobcům slibovalo kompatibilitu jádra Barts se stávajícími PCB Radeonů HD 5850 a HD 5850, a nakonec je referenční PCB jiné a výrobci tedy zřejmě museli dělat zcela nové.

Osazené čipy

Sample od AMD je opět vybaven nefinální verzí jádra Barts. Tohle nese označení 1036. Zde vám prozradím jednu perličku ze zákulisí. Původně mělo mít jádro Barts Pro opravdu jen 800 SP procesorů, stejně jako Barts XT mělo nést aktivních jen 960. AMD specifikace karet doslova na poslední chvíli změnilo a upravilo BIOSy na finální specifikace 960 a 1120 SP.

Další fotografie zobrazuje osazené paměťové čipy. Karta využívá Hynix H5GQ1H24AFR-T2C, kompletní datasheet najdete zde. Specifikace pamětí hovoří jasně, moduly mají udanou maximální frekvenci 1250 MHz (5000 MHz). Tyto paměti používají i mnohé další karty a ze zkušeností víme, že se dají někdy přetaktovat až na 1400 MHz (5600 MHz) bez větších potíží. Záleží na napětí daném výrobcem.

Napájecí okruh je opět referenční. Stejný jsme viděli u obou předešlých karet. Osazeny jsou tentokráte všechny čtyři fáze, ovládané opět kontrolérem Chill.

Obrázek ukazuje zmíněný čtyřfázový napěťový regulátor Chill 8214, jde o časté řešení u grafických karet a levných desek, náklady na pořízení čipu nejsou vysoké. Nevýhodou je, že tento čip neumí měnit napětí pomocí příkazů na I2C sběrnici, tedy zde běžné nástroje na přidávání napětí selhávají.

AMD Radeon HD 6870 v systému

Utilita GPUz nám dá detailní informaci o kartě. Frekvence jsou 900 MHz pro jádro a 4200 MHz pro paměti. Zajímavé a důležité jsou i frekvence ve 2D režimu. Tam je jádro GPU taktováno na 100 MHz a paměti na pouhých 81 MHz.


První obrázek této kapitoly srovnává dnešní karty. První je Radeon HD 5870, potom následuje Radeon HD 5970. Další karty už jsou snadno identifikovatelné. Délka referenčního Radeonu HD 5970 je přesně 31 cm. Ostatní běžné karty se všechny vejdou +/- do 27 cm. Nejkratší kartou byla donedávna GeForce GTX 470 s 25 cm délky. Tuto metu nyní s výraznou převahou překonává GeForce GTX 460 s 21 cm délky. Délka Radeonu HD 6850 je 22,5 cm a Radeon HD 6870 je ještě o 3 cm delší (25,5 cm).

Specifikace není nutné znovu komentovat, již je známe. Připomeňme si snad jen TDP. Radeon HD 6850 má v klidu spotřebu 19W, maximální TDP je stanoveno na 127W. Výkonnější model je v klidu stejně nenáročný, v zátěži je pak hodnota maximálního TDP 151W. Veledůležitým parametrem je u nových karet také cena. Ta je v USA stanovena na 179 a 239 USD za obě karty. U nás ceny samozřejmě vzrostou o marži obchodníků a DPH, ceny levnější karty se u nás pohybují kolem 4400-4600 Kč s DPH, vyšší model stojí kolem 5600-6000 Kč s DPH. Vzhledem k výkonu obou karet je cena krapet vyšší, ovšem jde o novinku a ty jsou vždy dražší.


Testovací sestava se skládá ze základní desky Asus Rampage II Extreme. Paměti posloužily 3x 2GB Kingston DDR3 2000 MHz CL8 nebo Corsair Dominator GT 2000 MHz. Dále jsme k testování použili procesor Core i7 920. Úložiště je sestaveno z disku Seagate 750GB, zdroj jsem použil Corsair HX1000 - 1000W. Ovladače jsou nejnovější dostupné verze.

AMD Radeon HD 6850

AMD + Asus Radeon HD 6850 v CrossFire

AMD Radeon HD 6870

Hry jsem otestoval v přetaktovaném stavu, abych omezil vliv procesoru na výkon a nelimitoval jím výsledky grafik. Nastavení bylo: CPU 4000 MHz (200x20), QPI 3600 MHz, unCore 3200 MHz, paměti na 1600 MHz při časování 24-8-8-9-2T. Všechny testy proběhly pod operačním systémem Windows 7 Ultimate 64-bit.

Testovací hry

Pod DirectX 9.0 jsem testoval: GTA IV, Arma 2. Následující tituly byly testovány s rozšířením DirectX 10: Just Cause 2, Crysis Warhead, Far Cry 2, Tom Clancys HAWX, Resident Evil 5, World In Conflict. Dále jsem testoval nové hry a DirectX 11 tituly: Aliens Vs Predators, Battlefield Bad Company 2, S.T.A.L.K.E.R. Call Of Pripyat, DiRT 2, Unigine Heaven 2.1, Metro 2033, BattleForge.

Ovladače

Pro měření her na starších kartách jsem použil poslední WHQL verzi Catalyst 10.9. Nové Radeony HD 6800 jsem testoval s ovladačem Catalyst 10.10 RC2 (8.782.2). Konkurenční karty GeForce byly testovány s driverem GeForce 260.52. Dnešní test tedy nezahrnuje žádné výsledky se staršími ovladači, jde tedy o zcela aktuální výkon Radeonů i GeForce grafických karet. PS. Pro test jsem použil i poslední herní profily 10.9a, některé hry s nimi ale padaly (WiC, Crysis), tedy jsem testoval bez tohoto profilu.


Jelikož moje původní  metodika byla notně zastaralá, ale hlavně časově hodně náročná, vypracoval jsem zcela novou. Testů je sice jen čtrnáct (původně přes dvacet), ovšem jde o nejnáročnější hry - většinou DX10 nebo DX11 tituly. V této kapitole vám tedy metodiku představím a budete si moci stáhnout save pozice, dema a prohlédnout i videa, jak testuji hry.

V tomto (a dalších budoucích) testech najdete pouze čtrnáct nejnáročnějších her a dva benchmarky. Měřit budeme ve všech nejrozšířenějších rozlišeních - 1680x1050, 1920x1200, 2560x1600 pokud to hra umožní, také s vyhlazováním 8xAA (MSAA nebo QCSAA). U každé hry vás také čekají průběhy fps, mám naměřeny úplně všechna nastavení v průbězích, u každé hry ale vyberu možné nejpoužívanější nastavení a doložím průběhem. Nebudu dávat průběhy všech nastavení, ty mohu dodat v souboru, článek by takové množství obrázku zahltilo a znepřehlednilo.

Aliens Vs Predators (DX11) - První hru testuji pomocí jejího volně stažitelného testovacího dema. Vytvořil jsem si pro všechna nastavení konfigurační soubory a uložil je do adresáře hry. Všechny konfigurační soubory si můžete stáhnout zde. Pomocí zástupců na ploše pak spouštím test například s tímto parametrem: -config=1680_AA.txt. Poprvé nechám běžet sekvenci bez měření, aby se načetla do paměti a podruhé už měřím Frapsem. Nastavení používám maximální, jen měním hodnoty AF (2x a 16x) a AA (0x, 4x).

Arma 2 (DX9) - K měření další hry používám opět volně stažitelné demo hry a využívám testovací sekvenci vestavěnou ve hře. Nastavení hry vidíte na obrázku, měním jen použité rozlišení. První průběh opět neměřím, jen tím zajistím nahrání dat do paměti. Druhý měřený průběh zaznamenává Fraps. Také doporučuji před měřením hru vypnout a znovu zapnout, někdy se podivně zasekne a fps jsou nereálně nízká.

Battlefield Bad Company 2 (DX11) - Používám poslední build hry, kdy měřím Frapsem vlastní testovací sekvenci z úvodu hry. Nastavení hry je na úplné maximum, měním jen hodnotu AF (2x a 16x) a AA (1x, 4x, 8x) a samozřejmě rozlišení. Přikládám zde video testovacího měření:

http://www.youtube.com/watch?v=GgZ9MeocI3Q

BattleForge (DX11) - Používám verzi hry Lost Soul Edition s posledním patchem. K měření výkonu je zde vestavěná demo sekvence jíž využívám. Měřím Frapsem vždy druhý průběh, první načítá data do pamětí. Hru mám nastavenou na max, což dokládá obrázek. Opět měním jen hodnoty AA (0x, 4x, 8x) a rozlišení. Po každé změně je nutné hru restartovat, což s ověřováním aktuální verze souborů trvá relativně dlouho.

Crysis Warhead (DX10) - K měření používám dostupnou utilitu na měření a mapu ambush. Fraps zaznamenává vždy druhý průběh jako u všech předešlých her. Používám zde profil GAMER a všechny rozlišení a nastavení mám uložené v konfiguračním souboru - stahujte zde. Kromě rozlišení měním jen hodnotu AA (0x, 4x) vyšší nemá cenu vzhledem k náročnosti hry zkoušet.

DiRT 2 (DX11) - U této hry používám vestavěný test trati v Londýně. Použít lze i volně stažitelné demo. Ručně upravuji konfigurační soubor a spouštím zástupcem přímo benchmark, je to rychlejší než se proklikat do menu hry a spouštět demo odtud. Vše je nastaveno na maximum, měním jen rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x, 8x). Vše opět zaznamenává Fraps v druhém průchodu.

Far Cry 2 (DX10) - I když mnozí žehrají, že jde o starou hru, stále dokáže kartám řádně zatopit. Testuji s posledním patchem. K měření používám dva průchody nejkratším vestavěným testem - Small Ranch. Veškerá nastavení mám uložené v konfiguračním souboru (AA - 0x, 4x, 8x) a ten vše provádí automaticky, já jen spouštím Fraps v druhém průchodu sekvence. Konfigurační soubor stáhněte zde.

GTA IV (DX9) - I přesto, že jde o DX9 hru, je stále jednou z nejnáročnějších na trhu. Používám verzi s posledním patchem přidávajícím do hry rozšíření o další dvě epizody. Nastavení detailů vidíte na obrázku, aby bylo možné toto nastavení použít i pro karty s menší kapacitou paměti, je nutné spustit hru s parametrem. Více o tom píše kolega zde. Zde nastavuji pouze rozlišení a druhý průchod měřím Frapsem, video z měřící sekvence je zde:

http://www.youtube.com/watch?v=57F8NMb4TYM


Tom Clancys HAWX (DX10) - Oblíbený letecký simulátor má vestavěný test ve volně stažitelném demu z webu. Tuto verzi používám. Veškeré detaily jsou nastaveny na maximum, měním pouze rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x, 8x). Frapsem zaznamenávám testovací sekvenci od poloviny, kdy se z průletu mraků dostanete nad město a obraz na chvilku ztmavne.

Just Cause 2 (DX10) - Novinkovou hrou v našem portfoliu je tato šílená akce s moderním DX10 enginem. K testování používám vestavěné demo Concrete Jungle, které v druhém průběhu zaznamená Fraps. Nastavení hry je na max, kromě dvou posledních položek, jež karty Radeon neumí. Ve hře kromě rozlišení měním dále jen AF (2x, 16x) a AA (0x, 4x, 8x).

Metro 2033 (DX11) - Nejnáročnější hrou dneška je bezesporu tento titul. Žádná konfigurace na světě vám neumožní zapnout vše úplně na max ve vysokém HD rozlišení. Zde je nutno snížit detaily vzhledem k plynulé hratelnosti. Já používám nastavení Normal a renderer DX11. Měním pak jen rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x). Druhý průchod měřím opět Frapsem. Podívejte se ještě na video testovací sekvence, sleduji v něm kolegu a snažím se mu stále mířit na horní část těla:

http://www.youtube.com/watch?v=Y-jLMC2PAPI

Resident Evil 5 (DX10) - Další hra v sobě nese vestavěný benchmark a l ze použít i samostatně stažitelné demo, to používám já. Nastavení detailů ukazují obrázky. K testování používám Fixed benchmark a nastavuji pouze rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x, 8x). Vše opět zaznamenávám Frapsem v druhém průchodu.

STALKER Call Of Pripyat (DX11) - Další extrémně náročnou hrou je poslední díl této série. Používám opět maximální nastavení, což dokládá obrázek. Měním pouze rozlišení a hodnotu vyhlazování AA (0x, 4x). Zaznamenávám Frapsem pouze poslední a nejnáročnější z testů - Sunshaft.

World In Conflict (DX10) - Pro mnohé možná stará záležitost, ovšem s posledním patchem se objevilo několik nových nastavení, včetně vylepšených explozí a dalších. Tento náročný engine bude také použit v očekávané bombě R.U.S.E., tedy je stále aktuální v této hře měřit. Vše nastavuji na maximum, měním pouze rozlišení a AF (2x, 16x) a AA (0x, 4x). Průběh tradičně zaznamená Fraps v druhém průchodu.

Unigine Heaven 2.1 (DX11) - K testování používám pouze nejvyšší rozlišení, teselaci nechávám ale na normal. I tak je porce teselovaných objektů extrémní, v podstatě vše je na scéně nějak zpracované tímto způsobem. Používané nastavení vidíte na obrázku.

3D Mark Vantage (DX10) - Zcela posledním testem je benchmark v nastavení Extreme, tím by se měl zásadněji omezit vliv frekvence procesoru a výsledky měření budou relativnější k výkonu samotných grafických karet. Nastavení opět vidíte na obrázku, u karet GeForce samozřejmě přepínám PhysX na CPU verzi.






Tato kapitola vám nabídne průměrné shrnutí výkonu, jež ale není dogma. My k průměru musíme přistoupit, abychom mohli s nějakým číslem obecně operovat do budoucna (o kolik procent je která karta výkonnější) v obecné rovině. Pokud vás nebaví prohlížet každý graf, zaměřte se na hry jež vás zajímají (a z nich si udělejte obrázek sami) a nebo se podívejte na shrnutí v této kapitole. Pozorní z vás jistě už vědí, jak to dopadlo. Pojďme se ale podívat na výsledek řečí čísel.

Hodnotě 100 procent odpovídá Radeon HD 5850 naměřený s novými, posledními ovladači. Do grafu jsem započítal jen výsledky her, nikoli dvou benchmarků. Radeon HD 6850 je o 5 procent pomalejší než Radeon HD 5850, a zároveň je o 13 procent rychlejší než slabší GeForce GTX 460-768. Vyšší model GeForce GTX 460-1G zaostává za Radeonem HD 6850 jen 3 procenta. Výkon těchto karet je tedy hodně vyrovnaný.

Výkonnější Radeon HD 6870 je o 10 procent výkonnější než Radeon HD 5850, na výkon Radeonu HD 5870 mu 14 procent chybí. Pokud srovnáme výkon Radeonu HD 6870 s GeForce GTX 460-1G, je Radeon rychlejší o 20 procent. Jak se zdá, obě karty svou misi splnily, každá z nich je výkonnější než obě verze GeForce GTX 460 a vyšší z nich se nebezpečně dotahuje na GeForce GTX 470. GeForce GTX 460 může svou pozici vylepšit přetaktováním, kdy minimálně Radeon HD 6850 hravě překoná. Radeon ale také jde dobře taktovat, situace se tedy kloní mírně na jeho stranu. Zde záleží na koncových cenách karet. Radeon HD 6870 nemá už tak vysokou rezervu k taktování, a přetaktované edice GeForce GTX 460 mu tak budou významně šlapat na paty.

Cena - výkon

V nižších segmentech trhu je vždy cena k výkonu alfou i omegou, zde tomu není jinak. Včerejší snížení cen karet GeForce jim také řádné pomohlo v konkurenceschopnosti vůči novým Radeonů HD 6800. Ty mají oba vyšší výkon, ovšem jsou také o pár stokorun dražší. Podívejme se jak to vyšlo, ceny karet jsme získali předem od společnosti Asus.

Poznámka: Teprve dnes jsme zjistili reálné ceny na velkých online obchodech jako je Alza nebo Alfa Computer. Ty se o poznání liší, jsou vyšší než hodnoty, se kterými jsme původně počítali. Za Radeon HD 6850 1 GB tedy dneska dáte přibližně 4600 Kč s DPH a za Radeon HD 6870 1 GB pak 6000 Kč s DPH. Je to docela rozdíl a tím se poměr výkon a cena ještě více naklání na stranu konkurenční GeForce. Podle cen z velkoobchodů a přímého zastoupení značek víme, že marže u nových Radeonů je při uvedení o něco vyšší než bežně a je tu prostor na zlevnění. To lze očekávat jakmile bude karet na trhu dostatečné množství...

Nejvýhodnějšími kartami současného trhu jsou GeForce GTX 460-768 a GeForce GTX 460-1G s cenou 44-46 Kč za procento výkonu. Druhou příčku obsadily Radeon HD 5770, Radeon HD 6850 a GeForce GTX 470 s 48 Kč za procento výkonu. Hlavně GeForce GTX 470 stojí za pozornost, výkonově stojí jen kousíček pod Radeonem HD 5870, překoná tedy samozřejmě i Radeon HD 6870, prodává se ale levněji. Jak jsme si také ukázali, skrývá v sobě nadstandardní rezervu k taktování, kdy pak dožene i GeForce GTX 480. Za současnou cenu, jde rozhodně o jednu z nejlepších investic tohoto podzimu. Radeon HD 6870 je díky své ceně o kousek výhodnější než Radeon HD 5850, za procento výkonu zde platíme 54 a 58 Kč.

Vyšší modely karet obou výrobců pak představují už výrazný příplatek za procentní bod, a jejich koupi už si musíte obhájit i dalšími vlastnostmi, nejen poměrem cena k výkonu - například spotřebou, možnostmi přetaktování, jež vás čeká v následující kapitole.


Kapitoly s herním výkonem, a také kompletním shrnutím jsou za námi. O výkonu nových grafických karet Radeon HD 6800 a jejich konkurentech tedy víme vše. Zde nás čeká neméně důležitá kapitola s měřením spotřeby, hlučnosti a dalších provozních vlastností. Na závěr také najdete lahůdku v podobě reportu z přetaktování.

Měřím nyní spotřebu také novým způsobem. Režim idle je celkem jasný, nechám nastartovat počítač a počkám zhruba deset minut na ustálení, pak se podívám na Wattmetr. Druhým měřením je druhý test 3D Mark Vantage v Extreme nastavení, kde sleduji celý test na Wattmetru a zaznamenám pouze nejvyšší špičku odběru. Finální měření pak probíhá ve Furmark, kde po několika minutách ustálení otáček ventilátoru a spotřeby, hodnotu napíšu. POZOR! Každá karta na trhu má jinou spotřebu, i když jde o stejný model jednoho výrobce. Na spotřebě se podílí mnoho faktorů, i drobné odchylky napájecího napětí mohou znamenat znatelný rozdíl ve spotřebě, stejně jako různé verze chladičů.

Nejprve se podívejme na Radeon HD 6850. Jeho klidová spotřeba je stejná jako má Radeon HD 5850 nebo Radeon HD 5770. AMD tvrdí, že proti Radeonu HD 5850 by měla být spotřeba zhruba o 10W nižší, já ale naměřil stejnou. Podobně na tom jsou v klidu i konkurenční GeForce GTX 460 v obou verzích. V zátěži je ale výhoda jednoznačně na straně nové karty. Radeon HD 6850 je v obou zátěžových měřeních zhruba o 25W úspornější než Radeon HD 5850. Vůči GeForce GTX 460-1G je pak rozdíl kolem 45W v obou měřeních v zátěži.

Druhou novinkou je Radeon HD 6870, který si v zátěži řekne o +/- to samé jako Radeon HD 5850, rozdíly jsou v jednotkách Wattů. Karty GeForce GTX 460 na tom ale nejsou o mnoho hůře. V zátěži si model s 1GB paměti řekne o 33W nebo 11W více, dle testu a intenzity zatížení. Je ovšem pravdou, že Radeon HD 6870 je zkrátka úspornější a ještě nabídne o 20 procent vyšší výkon, což se počítá.

Teploty a hlučnost chlazení

Referenční Radeon HD 6850 - Furmark

Referenční Radeon HD 6850 - Aliens Vs Predators - 2560x1600 4xAA

Referenční Radeon HD 6870 - Furmark

Referenční Radeon HD 6870 - Aliens Vs Predators - 2560x1600 4xAA

Asus Radeon HD 6850 - Furmark

Asus Radeon HD 6850 - Aliens Vs Predators - 2560x1600 4xAA

Teplotu jsem měřil programem MSI Afterburner, který jediný umožňuje sledovat hodnoty pěkně v přehledných grafech. Nejlepší výsledek podal nereferenční chladič z produkce Asus. Po celou dobu testu byl nejtišší, ani v zátěži není slyšet. Také teploty karty jsou ze všech nejlepší. Naopak nejhorším řešením byl chladič referenčního Radeonu HD 6850. Teploty karty jsou vysoké a otáčky ventilátoru také. Tuhle kartu bezpečně uslyšíte už po chvilce zátěže, zde je dobře, že se zřejmě prodávat na kartách vůbec nebude. Chladič na Radeonu HD 6870 je ale opět jiná káva. Sice ho v dlouhodobé zátěži uslyšíte, jeho zvuk ale není nijak nepříjemný, jde spíše o aerodynamický šum. Jeho tichý chod hodnotím velmi kladně, teploty karty jsou sice vyšší, to ale díky nízkým otáčkám - ani ve Furmark nešla nad 35 procent otáček. Zde AMD učinilo kompromis, kartu nechali tichou ale žhavější.

Přetaktování

Taktovat se dá několika známými způsoby. První možností je použití posuvníků přímo v ovladačích a nebo klasické utility jako jsou MSI Afterburner nebo jim podobné. Jelikož referenční karty nejsou podporovány pro změnu napětí, byly výsledků opravdu bídné. Zde je nutné si uvědomit, že moje karty mají nefinální verze GPU a výrobce v BIOSu nastavil nejnižší možná napájecí napětí aby zachoval nízkou spotřebu testovacích karet. Výsledky tedy nelze zobecňovat, s prodejními verzemi karet to půjde mnohem lépe, což dokládá výsledek s kartou Asus, o té ale až za chvilku.

Referenční Radeon HD 6850 se mi podařilo ze základních 775/4000 MHz přetaktovat na 840/4480 MHz. To znamená nárůst frekvence GPU o 8 procent a pamětí o 12 procent. Nárůst výkonu v testech 3D Mark Vantage a Unigine Heaven byl následující ..

Výsledky na základních hodnotách byly 6124 bodů v 3D Mark Vantage a 20 fps v Unigine Heaven. Nárůst výkonu je tedy někde mezi 8-10 procenty, což odpovídá nárůstu frekvencí karty.

Druhá karta, referenční Radeon HD 6870 na tom byl podobně. Frekvence se mi ze základních 900/4200 MHz podařilo dostat na 965/4760 MHz. Jedná se o navýšení taktu jádra o 7 procent, paměti šly o 13 procent výše. Opět se podívejme jak narostl s taktováním i výkon.

Výsledek karty bez taktování je 7637 bodů v 3D Mark Vantage a 23,8 fps v testu Unigine Heaven. jednoduchým výpočtem zjistíme, že výkon karty s přetaktováním narostl o 8 procent v obou testech. Taktování referenčních karet byla tedy velká bída a zklamání, nakonec ale reputaci zachránila prodejní karta Asus.

Pomocí utility od výrobce lze totiž měnit napětí jádra, čímž si u taktování významně pomůžeme. Při napětí 1.28V jsem dosáhl stoprocentní stability na 1000/4596 MHz. Paměti výše nešly ani o píď, jádro nevím, karta má limit 1000 MHz jež nelze překročit. Paměti jsou zklamáním, jde o 5GHz moduly, ale na tuto frekvenci se jim nechtělo, napájecí napětí je zřejmě hodně nízké a nenabízí možnost lepšího taktování. Výsledek taktování je tedy 29 procent navýšení frekvence GPU a 15 procent pro paměti. Výsledky v benchmarcích jsou tyto:

Výkon v testech narostl v obou případech o 20 procent, což je už zajímavé číslo. Zde bych chtěl připomenout, že s taktováním nových Radeonů HD 6000 v žádném případě nekončíme.

Budeme se mu věnovat hned příští týden s nejlevnějším Radeonem HD 6850 na trhu od společnosti Sapphire, v našem už tradičním testu karet po přetaktování. Nebude to ovšem jediný test Radeonů HD 6800 jež vás v nejbližších dnech čeká, o tom ale až v poslední kapitole ..


Výkon

Dnešní závěr nebude jednoduchý, veškeré vlastnosti a možnosti karet Radeon HD 6800 jsou jistě zajímavé, pro někoho ale bude těžko k překousnutí posunutí tradičních názvů karet o jeden stupínek. Já sice bez potíží přijímám fakt, že AMD se zkrátka rozhodlo umístit karty označené jako HD x800 do nižší střední třídy a High-end bude už a pouze HD x900, myslím ale, že spousta lidí to takhle necítí a nebude ochotná na to přistoupit jen tak "bez vysvětlení".

Několik let zpět byli zákaznicí zvyklí, že stejné modelové označení vyšší o řadu přináší automaticky i vyšší výkon. Tentokrát ale toto pravidlo selhává. Radeon HD 6850 není výkonnější než Radeon HD 5850, výkon novinky zůstal 5 procent pod ním. Tento rozdíl časem bezpečně doženou ovladače, nakonec se tedy výkon těchto dvou karet srovná. To samé platí pro Radeonu HD 6870, kterému na výkon Radeonu HD 5870 chybí 14 procent výkonu. Troufnu si tvrdit, že zákazníka pramálo zajímá, že AMD dosáhlo podobného výkonu zmenšeným jádrem a výkon na Watt/rozměr čipu je vyšší. To jsou fakta dobrá pro akcionáře AMD, že na každé kartě společnost vydělá více než dosud, nikoliv však pro běžného zákazníka - toho zajímá výkon a cena.

AMD pomocí Radeonů HD 6850 a HD 6870 soupeří s GeForce GTX 460-1G a také s GeForce GTX 470. Dvě nové karty jsou hrobníkem modelů Radeon HD 5830 a HD 5850, jež nyní na trhu nemají smysl. Jsou dražší na výrobu a jejich výkon byl překonán. AMD si novými, na výrobu levnějšími kartami v oblíbeném segmentu trhu zajistí vyšší příjmy, což byl hlavní smysl uvedení Radeonů HD 6800 v podobě jaké jsou. Z pohledu ceny a výkonu jsou Radeon HD 6850 a HD 6870 hodně slušnými zástupci své třídy, poměr ceny a výkonu je stejně dobrý jako u o kousek levnějších GeForce. Radeony jsou ale zkrátka výkonnější.

Vlastnosti

Spotřeba obou nových karet v klidu je stejná nebo o malinko lepší než má Radeon HD 5850, jež je sám o sobě hodně úspornou kartou. Spotřeba v zátěži je také buď menší nebo srovnatelná. V tomto směru Radeony HD 6800 žádnou zásadní změnu nepřinášejí. Konkurenční GeForce GTX 460 jsou na tom sice o kousek hůře, rozdíly ale nejsou nijak extrémní. Pokud srovnáme GeForce GTX 470 a Radeon HD 6870, jsou ale rozdíly ve spotřebě už hodně výrazné, Radeon je mnohem úspornější kartou (o více než 100W v zátěži). Je tedy jednoznačným vítězem i přes o kousek horší výkon.

Zajímavé jsou také vylepšené anizotropní filtrování, nový režim vyhlazování a navýšení teselačního výkonu. AMD tvrdí, že optimalizací jádra a jeho zmenšením o 30 procent výrazně navýšilo i efektivitu čipu. Musíme si uvědomit, že jádro má sice o 30 procent SP jednotek méně, také ale o 25 procent vyšší frekvence (900 MHz vs 725MHz). Prozradím vám, že jádro Barts je opravdu jen mírně předělaným jádrem Cypress, kde v podstatě nic zajímavého nečeká. To Cayman je zcela jiná záležitost, majíce s původním Cypress už jen pramálo společného.

Zde ještě zmíním přetaktování, jež ale budu posuzovat pouze z výsledku prodejní verze karty Asus. To je tradičně dobré a GPU Barts půjde bez potíží taktovat na 1 GHz a výše, paměti byly a jsou stále problém. I když u karet Radeon HD 5800 nešly nijak extrémně přetaktovat, dalece přes 5 GHz se dalo dostat s jistotou, u Radeonů HD 6800 je to mnohem horší a ani s jednou ze čtyř karet jsem se nedostal ani na 5 GHz. Uvidíme až se karty dostanou mezi lid, a ti nám poreferují o svých zkušenostech.

Osobní názor

Z obecného hlediska jsou Radeony HD 6800 vskutku podařenými produkty. Několik výtek bych ale našel. Mě změna názvu a posun ve výkonnostní škále nijak nevadí, rozhodnutí AMD akceptuji, mnoho z vás z toho ale je očividně rozčarováno a považují to za matení méně znalých uživatelů, kteří si stále budou myslet, že vyšší modelové označení = vyšší výkon vůči starší generaci.

Kdybych si měl vybrat z testovaných karet vybrat, vybral bych si Radeon HD 6870, podává solidní výkon za slušnou cenu. Z pohledu hračičky a ladiče je ale pro mne tato karta krapet zklamáním. Relativně hodně vysoké frekvence snižují další možnosti navyšování výkonu s přetaktováním, nebude zde taková rezerva, jako jsme byli zvyklí u většiny Radeonů HD 5000. Myslím, že většina nadšenců stejně o Radeonech HD 6800 neuvažovala a upřeně upínají zrak na Radeony HD 6900, jež by měly být opravdovými nástupci Radeonů HD 5870 a HD 5970. Na ty si ale ještě pár týdnů musíte počkat.

Upoutávka

Jelikož jsem před nedávnem četl pod článkem komentář, že testujeme málo grafických karet ATI (dnes AMD), tak to napravíme. Když je co testovat, nemáme s tím problém. Dnešní recenze byla takovým úvodním článkem o nových Radeonech, následovat bude vskutku hodně zajímavý výkon dvojice levných Radeonů HD 6850 v CrossFire. Dále se setkáme s kompletní recenzí Radeonu HD 6850 Vapor-X od Sapphire, kterou si doplníme náš seriál o taktování grafik a jejich následného výkonu. Poslední článek pak bude detailní sondou do kvality obrazu nových Radeonů HD 6800, které srovnáme s produkty z vlastních řad i konkurence. Součástí tohoto článku bude i test schopností akcelerovat práci v mnoha různých multimediálních aplikacích. Převedeme si DivX video pomocí Radeonů HD 6800 a mnoho dalšího.

Výhody a nevýhody

Grafické karty a desku do testu zapůjčil ASUS Computer

Také samozřejmě AMD ..

Monitory pro testování grafik poskytlo HP Czech republic


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning