Grid 2 — test nároků nejkrásnějších závodů současnosti
Seznam kapitol
Po několika hrách F1 a DiRT vychází pokračování Race Driveru: Grid. Jak je u Codemasters zvykem, běží hra na technologii EGO. Grafika hry je velmi podobná předchozím hrám, přesto je opět o kousek lepší. A hardwarové nároky jsou příjemné – na nejvyšší detaily včetně vyhlazování si Grid 2 zahrají i majitelé průměrných strojů.
Herní trh se v posledních několika letech výrazně změnil. Alespoň subjektivně mi připadá, že výrazně přibylo stříleček všeho druhu (především různých klonů série Call of Duty), zatímco hry jiných žánrů jsou ohroženým nebo již téměř vyhynulým druhem. Na mysli mám především žánry strategií (téměř vyhynulý) a závodních her (ohrožený). Pokud se podíváme na minulý rok, vyšly v něm vlastně jen tři větší kvalitní závodní hry — DiRT: Showdown, F1 2012 a Need for Speed: Most Wanted. Někde v půli cesty skončil Ridge Racer: Unbounded, naopak Test Drive: Ferrari Racing Legends byl velkým zklamáním. Stojí přitom za povšimnutí, že DiRT: Showdown i F1 2012 jsou hry od stejných tvůrců z britského studia Codemasters. Ti jsou již několik let ve světě závodních her absolutní jedničkou.
Uplynulé čtyři roky se vývojáři z Codemasters drželi modelu, ve kterém neustále vydávali nové hry obnovené herní série F1 a série DiRT (dříve Colin McRae Rally). To se letos konečně mění. Na pulty obchodů totiž před pár dny dorazil druhý díl populární závodní hry Race Driver: Grid z roku 2008. Grid 2 jsou opět kvalitní arkádové závody, které sice nepřináší nic nového, hráče však spolehlivě zabaví. Hodnocení herních magazínů sice není tak vysoké jako u původní hry, průměrných 82 bodů na serveru Metacritic však stále pokládám za velmi slušný výsledek.
Grid 2 je založen na technologii EGO, kterou Codemasters pro své hry používají už od roku 2008 (debutovala v původním Race Driver: Grid). V současnosti dospěl EGO engine do své třetí generace. Vývojáři však žádnou technickou dokumentaci k nové hře zatím nevydali a mohu tak jen na základě zkušeností s grafikou odhadovat, jaké efekty jsou ve hře implementované.
Jisté je, že stejně jako předchozí hry podporuje i Grid 2 rozhraní DirectX 11. Implementace to přitom rozhodně není čistě papírová, ve hře najdete například efekt globální iluminace (pokročilá metoda odrazu světla) nebo pokročilé metody efektu ambientní okluze.
Grafika Gridu 2 je proti prvnímu dílu o výrazný kus dál a stejně jako u většiny her od Codemasters mi nezbývá než konstatovat, že i tentokrát hra v kategorii technického a vizuálního zpracování patří na absolutní vrchol (nejen) ve svém žánru. Propracovaností vás příjemně překvapí nejen auta, ale i detailní zpracování tratí. Na těch můžete jezdit v různých denních dobách. Zamrzí jen absence změny počasí, vždy se jezdí za jasna a déšť budete ve hře hledat marně. Nutno však také dodat, že posun grafiky proti závodním hrám od stejného výrobce z minulého roku (F1 2012 a DiRT: Showdown) je opět jen malý a termín „pomalá evoluce“ ji dle mého názoru vystihuje asi nejlépe.