Historie grafiky v noteboocích: od SVGA k přehrávání DVD
i Zdroj: PCTuning.cz
Mobilní zařízení Článek Historie grafiky v noteboocích: od SVGA k přehrávání DVD

Historie grafiky v noteboocích: od SVGA k přehrávání DVD | Kapitola 8

Jiří Zima

Jiří Zima

6. 11. 2014 03:00 21

Seznam kapitol

1. A barev přibývá... 2. CirrusLogic CL-GD6410 a CL-GD6420 (1992) 3. Počátky akcelerace a WD90C24A – Paradise SVGA 4. Příchod Windows 95 a zaměření na multimedia
5. Přes Trio do notebooků: S3 Aurora 64V+ (1997) 6. Ke druhé obrazovce na externí monitor či televizor 7. Na výkonu grafické karty záleží (i v DOSu a bez 3D) 8. Stále barevnější, složitější a významnější

Zavítáme do doby, kdy grafické karty začaly pomáhat procesoru, podíváme se, jak dospívaly s nástupem grafických rozhraní a připomeneme si přechod od 256 barev k TrueColoru, notebooky vybavené přídavnými grafickými výstupy, samostatné akcelerátory pro přehrávání „náročného“ videa a zavzpomínáme i na „hi-res“ Duke Nukem 3D

Reklama

Závěrem

V polovině 90. let se s vyšším rozlišením a barevnou hloubkou postupně přidala mezi základní vlastnosti i akcelerace vykreslování, čímž se začal z jednoduchého zobrazovacího čipu stávat velmi komplexní obvod, který do sebe postupně integroval stále více funkcí (např. video, akcelerace dekompresních algoritmů).

V očích uživatelů se stala grafická karta významnějším parametrem. Už se nešlo schovat za nějaký standard (CGA, VGA) a rozhodující byla podpora jednotlivých funkcí. Snaha o větší povědomí v důležitosti dobrých grafických čipů byla patrná i ze strany jejich výrobců, kteří mimo jiné přešli z nic neříkajících číselných značení k lépe zapamatovatelným názvům (Trident Blade, S3 Aurora, NeoMagic MagicMedia,…).

Větší důležitosti se také dostalo ovladačům, které se staly komplexnějšími. Mnoho funkcí se lišilo výrobce od výrobce a ovladač musel všechno správně napojit na aplikační rozhraní v operačním systému, aby mohly programy tyto funkce využít. Ne každý výrobce se s tím dokázal správně vypořádat, a tak se objevilo i pár případů, kdy například akcelerace videa nefungovala korektně, ač ji hardware podporoval, a řešení přišlo buď časem s novou verzí ovladače, nebo vůbec.

Co bude příště?

Příchod 2D/video akcelerátorů byl bezpochyby velkým krokem kupředu, ale svou malou „revoluci“ měly grafické karty teprve před sebou a nebylo jí nic jiného než 3D akcelerace. Příště už se podíváme do roku 1998, tedy do doby, kdy se do notebooků začaly dostávat 3D akcelerátory.

Historie grafiky v noteboocích: od SVGA k přehrávání DVD
i Zdroj: PCTuning.cz

V této době lze sledovat snad nejrychlejší vývoj v historii grafických karet a platilo zde stejně jako v desktopovém segmentu, že jednotlivá řešení zastarávala do půl roku od svého vydání.Ne každý výrobce se s tím dokázal vypořádat. Někdo s výrobou grafických čipů přestal, někdo byl odkoupen a další naopak přišli, aby také zkusili své štěstí. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama