Jak jsme na PC přišli o hifi a jak ho získáme zpět
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Jak jsme na PC přišli o hifi a jak ho získáme zpět

Jak jsme na PC přišli o hifi a jak ho získáme zpět

Michal Rybka

Michal Rybka

28. 6. 2020 03:00 174

Seznam kapitol

1. Když osmibity válcovaly PC 2. Zlatá éra zvukových karet 3. Microsoft zasahuje 4. Hifi v novém pojetí 5. Když chcete jít přes čáru 6. USB dává smysl

Bylo nebylo, PC nemělo žádný slušný zvuk. Skřípání repráku, původně určeného hlavně jako zdroj varovných signálů, byl pro smích nejenom majitelům Amigy, ale i Atari ST a také řady osmibitů. PC byl stroj pro práci – tak jaképak vrzání? Když bušíte do WordPerfectu anebo si prohlížíte informace v Gopheru, žádné echtle mechtle k tomu nepotřebujete!

Reklama

První vlaštovkou, která naznačila, že by tomu mohlo být jinak, byla zvuková karta AdLib Music Synthesizer Card (1987). Měla jenom FM syntézu, ale už to byl pokrok, když jste chtěli hrát. Měla i vlastní potenciometr, kterým jste regulovali hlasitost do sluchátek! Byla to i moje první zvukovka a dodnes si rvu vlasy, že jsem ji za pár stovek prodal, protože dnes by se vyjímala v naší sbírce. Ale co naplat, každý chtěl Sound Blaster! Jakmile se objevil Sound Blaster 16 (1992), tak chtěl každý tohle. Doom bez vřeštění příšer byl k ničemu!

To, co bylo podstatné, byl fakt, že karty Sound Blaster podporovaly CD ROM jak ve verzi ATA, tak i v méně obvyklé verzi Sony a Philips. Mechanika se připojovala ke zvukovce a ta ji řídila, u prvních verzí ještě zvukovka neuměla digitální CD Audio a mechanika se musela připojovat přes analogový konektor CD In. Ale už to umělo přehrávat CD Audio – a tak jste si mohli pouštět na počítači hudbu. Řada her také měla audio tracky, nainstalovala se poměrně malá binárka a většinu místa na CD zabíralo audio, které se přehrávalo klasicky.

Jakmile bylo možné přehrávat 16 bit / 44 kHz audio, otevřela se cesta dvěma směry: Za prvé ke zvyšování kvality audia a pak naopak k jeho kompresi, k přehrávačům jako Diamond Rio PMP 300 (1998) a moderní digitální hudbě, jak ji známe dnes. Spousta lidí se začala zabývat nejen kompresí audia, ale také co nejkvalitnější reprodukcí, včetně vícekanálové.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama