Jak jsme na PC přišli o hifi a jak ho získáme zpět
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Jak jsme na PC přišli o hifi a jak ho získáme zpět

Jak jsme na PC přišli o hifi a jak ho získáme zpět | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

28. 6. 2020 03:00 174

Seznam kapitol

1. Když osmibity válcovaly PC 2. Zlatá éra zvukových karet 3. Microsoft zasahuje 4. Hifi v novém pojetí 5. Když chcete jít přes čáru 6. USB dává smysl

Bylo nebylo, PC nemělo žádný slušný zvuk. Skřípání repráku, původně určeného hlavně jako zdroj varovných signálů, byl pro smích nejenom majitelům Amigy, ale i Atari ST a také řady osmibitů. PC byl stroj pro práci – tak jaképak vrzání? Když bušíte do WordPerfectu anebo si prohlížíte informace v Gopheru, žádné echtle mechtle k tomu nepotřebujete!

Reklama

Někdo si pořídil kvalitní zesilovač a bedny, pro mě bylo osvícení Cambridge SoundWorks FourPoint Surround System, což byl kompaktní systém 4.1 se subwooferem, ideální pro hraní her. Čtyři primární reproduktory zabíraly minimum místa – a i když kabeláž nebyla dostatečně odstíněná, dokázaly vytvořit imerzivní prostorový zvuk – kdo si poprvé vyzkoušel helikoptéru kroužící kolem něj, byl ohromen.

Dalším významným vývojovým krokem byl Sound Blaster AWE32 (1994) a AWE64 (1996), který podstatně zlepšil zvukové efekty. V té době zvukovky rovněž měly joystickový port pro analogový joystick, takže pokud jste hráli letecké simulátory anebo závodní hry, byla taková karta v podstatě povinností.

Následoval Sound Blaster Live! (1998), který přinesl programovatelné DSP EMU10K1, uměl pracovat se zvukovými samply přímo v paměti počítače přes busmastering a dovoloval prostorové efekty EAX. Byla to už hodně výkonná zvukovka se 64hlasovou syntézou a dovolovala rozšíření o digitální výstup SPDIF a optický TOSLINK.

A tak to pokračovalo dále. Audigy, X-Fi, Recon 3D... a samozřejmě i jiní výrobci, jako byl Gravis Ultrasound. Kolem roku 2000 byla kvalitní zvukovka prakticky nutnou součástí herní sestavy, ale potom zájem o dedikované zvukovky začal ustupovat, i když šla jejich kvalita stále nahoru.

Dnes zvukovky stále existují. Za 1500 Kč si můžete koupit například Creative Sound Blaster Audigy RX, která podporuje systémy 7.1, 24bitové audio ve 192 kHz, optický TOS výstup a zvládne i sluchátka s impedancí 600 ohmů. Současným technologickým vrcholem je Sound Blaster AE-9 s převodníkem ESS Sabre 9038, dovoluje připojení profesionálních mikrofonů, 32bitové audio v 384 kHz, podporuje zvuk 7.1, uživatelsky výměnné předzesilovače pro sluchátka i line out i externí sluchátkový zesilovač.

Jenomže dedikované zvukovky kamsi zmizely. Proč? Tak předně – integrované zvukovky najdeme na každé základní desce – a pro spoustu uživatelů je zbytečné kupovat si dedikovanou zvukovku. Pamatujete se ještě na doby, kdy i notebooky mohly mít kvalitní přídavnou zvukovku? Zrovna teď se dívám na cardbusovou Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS Notebook (2004), která podporuje THX, EAX, 24 bitů, osm kanálů a má optiku dovnitř i ven – a potřebuje externí konektor, aby k tomu šlo všechno připojit.

Používal jsem ji? Nooooo... u notebooku, kde mi chcípla integrovaná zvukovka ano. Problém je v tom, že civí dobré dva centimetry z těla notebooku, takže se musí při každém transportu vysunovat a zase zastrkávat. Ale u té polomrtvoly odvedla zvukovka roky dobré práce, takže OK. Ale nebudu popírat, že když potřeba nebyla, tak jsem ji nepoužíval. Výstup z integrované zvukovky byl „dost dobrý“.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama