Jak se hry staly vědou, aniž by si toho někdo všiml
Seznam kapitol
Bylo nebylo, o počítačové hry se zajímali jenom hráči. Pak se z toho stal business, potom zároveň milovaný a opovrhovaný kulturní fenomén.A obor, který studují vývojáři. Pak se začala studovat jejich historie, protože u každého dlouhou dobu existujícího fenoménu se studuje historie. No – a dnes je to regulérní věda! A kdyby jen jedna!
Počátky počítačových her byly celkem prosté. V roce 1962 se objevila hra Spacewar! pro DEC PDP-1. Na dnešní poměry hra vypadá suše, dvě raketky manévrují v gravitačním poli hvězdy. Každý má omezenou zásobu paliva a střel a snaží se nejen vymanévrovat soupeře, ale taky nespadnout do centrální hvězdy. Šlo o multiplayer, lodě ovládali dva hráči – a pokud můžeme věřit výpovědi pamětníků, rádi to pařili po půlnoci, kdy na počítači nejely žádné důležité úlohy. Zde se můžete podívat na to, jak se to pěkně načítá z papírové pásky – a pokud se ta nepotrhá, vydrží na ni program déle než na CD.
První hry byly záležitost vysoce vědecká a mírně nelegální, protože využívala velmi drahý strojový čas velmi drahých sálových počítačů. Přinesly ale ovoce v podobě lidí, kteří je chtěli vyvíjet a přinášet je obecné populaci – ti zahájili skutečnou videoherní revoluci sedmdesátých let. Ta etablovala videohry v mainstreamu, přinesla nám arkády (dnes můžete vyzkoušet například v Arcade Hry v Červeném Újezdě) a také klasické domácí herní konzole (ty jsou pro změnu v Muzeu her v pražských Holešovicích).
Do Arcade Her jsme se podívali i s PC Tuningem
V osmdesátých letech byly hry už mainstreamem a začaly se prosazovat i na tak obskurních platformách, jako bylo PC. To na konci 80. let vytěsnilo z domovů domácí počítače a zahájilo svůj dosud trvající souboj s herními konzolemi. Došlo ke konsolidaci herních kategorií, přišla 3D grafika, začaly vznikat opravdu obří herní firmy – a někdy kolem roku 2000 si herní komunity po třiceti letech povšimly i sociální vědy a přišly s poněkud bizarním konceptem zvaným ludologie.