Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu

Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

28. 8. 2015 03:00 13

Seznam kapitol

1. Když se pohřbívají konzole 2. Když svět šílel kvůli rozzuřeným ptákům 3. Sázka na jistotu, která stejně nefunguje 4. Když už ani dvojka neklapne 5. ...a není cesty ven 6. Vězení pro kreativce

Opakuje se to stále: Firma uspěje s herním trhákem, roste jako blázen, novináři ji oslavují, vstoupí na burzu – a všichni se ptají: Co bude další hit? Jenomže i když se vývojář snaží ze všech sil, druhý úspěch ne a ne přijít. Proto dokolečka recykluje původní hru – a čím déle to dělá, tím víc se zdá, že už s další peckou nikdy nepřijde.

Reklama

Angry Birds šílenství postihlo celý svět. Jednotlivé generace hry byly pořád lepší a lepší, designérského vrcholu série bylo patrně dosaženo u Angry Birds Star Wars, které kombinovaly ty nejlepší prvky z předchozích dílů. A tolik platforem, na kterých se hra objevila! A dokonce se objevily i parodie a hračky a video a komiksy. Rovio se ukázalo jako mistr světa v brandingu, je dost možná úplně nejúspěšnější herní firmou, pokud jde o expanzi brandu do elektroniky, jídla a hraček. Objevilo se také hratelných prakoptáků v realitě, včetně poněkud komické budgetové verze z Indie.

Na youtube rovněž najdeme i technicky velmi nekvalitní 3D stereoskopickou a dvouapůlhodinovou složeninu videí Bajka Po Polsku, Kompilacja dla dzieci. S chabou znalostí polštiny z toho vyvozuji, že úmyslem tvůrce bylo vrazit potomstvu barevné celofánové brýle na sosák a na delší dobu je odložit k obrazovce. Angry Birds zjevně děti baví.

Na oficiálním kanálu Angry Birds naopak najdeme nejenom kvalitní upoutávky a komické skeče, ale také Rocket Science Show, která formou prasátkových animáčů seznamuje děti se základními informacemi o solárním systému. Mimochodem, podobně jako jiné vzdělávací pořady na youtube moc neboduje a má oproti ryze komickým videím jen minimální sledovanost.

V jednom okamžiku se zdálo, že Rovio nemůže nic zastavit, počet stažení přesáhl v roce 2012 miliardu, v roce 2013 už dvě miliardy. Problém nastal v tom, že zatímco Rovio rozjíždělo nové projekty a investovalo do expanze, příjmy až tak výrazně nerostly. Hlavní titul zůstával profitabilní, v roce 2014 se ale z free to play her stala „ta velká věc“ a zisky poklesly. Místo Rovia se novým miláčkem investorů staly firmy jako King Digital (Candy Crush Saga) anebo Supercell (Clash of Clans), jejíž obrat raketově vyskočil.

Podle médií se teď pozornost Rovia soustřeďuje na připravovaný film The Angry Birds Movie, který by měl jít do kin v květnu 2016. Výroba filmu by měla přijít na 80 milionů USD, následný marketing pak na dalších 100 milionů USD. Tím by se stal nejdražším finským filmem všech dob. Objevují se úvahy o tom, že úspěch či neúspěch filmu bude klíčový pro přežití Rovia.

Osobně v jeho úspěch příliš nevěřím: Stylizovaný komiksový styl podle ukázek nahradí fotorealističtí ptáci, kteří ale nejsou hrdinům z hry popravdě moc podobní. Zdá se, že to však není jediné vajíčko, co Rovio ještě má v hnízdě – připravuje se například speciální série LEGO. Pochybuji, že bude tak úspěšná jako LEGO Minecraft, ale pořád ještě může bodovat.

Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu
i Zdroj: PCTuning.cz

Můžete narazit na kritiky, kteří říkají, že závislost Rovia na jednom titulu je jejich chyba. Neměli sázet na jeden jediný hit a i když si na něm postavili silný brand, byla to riskantní strategie. Problém je v tom, že se Rovio ve skutečnosti pokoušelo prorazit i s dalšími hrami – a nešlo rozhodně o špatné tituly. Technicky byly skvěle zpracované, s výbornou grafikou, obsahovaly minimum chyb a byly snadno pochopitelné, chytlavé a jednoduše ovladatelné. Všechny nové tituly, které měly ambici stát se novými hity, si zachovávaly vysokou kvalitu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama