Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu

Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

28. 8. 2015 03:00 13

Seznam kapitol

1. Když se pohřbívají konzole 2. Když svět šílel kvůli rozzuřeným ptákům 3. Sázka na jistotu, která stejně nefunguje 4. Když už ani dvojka neklapne 5. ...a není cesty ven 6. Vězení pro kreativce

Opakuje se to stále: Firma uspěje s herním trhákem, roste jako blázen, novináři ji oslavují, vstoupí na burzu – a všichni se ptají: Co bude další hit? Jenomže i když se vývojář snaží ze všech sil, druhý úspěch ne a ne přijít. Proto dokolečka recykluje původní hru – a čím déle to dělá, tím víc se zdá, že už s další peckou nikdy nepřijde.

Reklama

Dokonce se nedá říci, že by Rovio nějak zvlášť riskovalo – podobně jako u Angry Birds samotných vsadilo na ozkoušené koncepty. Logická hra Amazing Alex je derivována z velmi úspěšné herní série The Incredible Machine. První díly série vycházely v letech 1992 až 1995 a jde o naprostou klasiku, zakladatele žánru logických her využívající fyziku. Jenomže přes celkem slušné přijetí kritikou (podle Metacriticu průměrně 75 %) u hráčů Amazing Alex moc nezabodoval.

Poté se objevila ještě mnohem lepší hra: Bad Piggies. Myšlenkově vychází také z The Incredible Machine, je ale mnohem, mnohem lepší. Stavíte v ní udělátory a pohybovadla pro prasata, které se musí dostat ze startu do cíle pokud možno v jednom kuse. Vtip je v tom, že vozítka a létátka fungují velmi bizarně, často se za pohybu rozkládají a to vede k neobyčejně vtipným katastrofám. Čím bizarnější katastrofám tím větší dávka humoru! Osobně jsem nebyl schopen hru přestat hrát ani během oběda v číně a málem jsem se několikrát udávil smíchy polévkou.

Hodnocení hry dopadlo skvěle, Metacritic ji hodnotí 83%, Gamerankings dokonce 92%. Přesto to nestačilo, Bad Piggies se ani náhodou nestaly tak populární jako Angry Birds. Kritici uváděli různé důvody, proč se jim Bad Piggies nelíbily: Někteří zmiňovali vyšší náročnost, jiní naopak kritizovali, že levely mají obvykle jen jedno řešení a že hra se jen tváří jako kreativní. Já osobně ji považoval za perfektní, mimo jiné díky tomu, že jste si v průběhu hraní sbírali díly pro svoje vlastní freestyle výtvory. Opět se ale ukázalo, že je velmi těžké opustit zaběhaný standard, i když Bad Piggies představovaly ve skutečnosti jen dalšího člena rodiny Angy Birds.

Do stejné rodiny patří i Angry Birds Fight!, poměrně originální crossover mezi Angry Birds a Candy Crush Saga. Hra funguje asi takhle: Vaše ptačí postava putuje světem Angry Birds a bojuje jednak s prasečími bossy, jednak s živými hráči. Před startem každého boje se objeví pole podobné Candy Crush, kde kombinujete trojice, čtveřice a pětice ptáků. Každá kombinace vás nabije útočným nebo obranným bonusem, přičemž se jich snažíte získat v omezeném čase co nejvíce. Po uplynutí času se všechny bonusy sečtou, započítá se vliv levelu protivníků, bonusy a tak dále – a podle nasbíraných bodů dopadne souboj. Vlastní souboj v multiplayeru se tedy skládá ze tří faktorů: Z toho, jak vám počítač vybere soupeře, z toho, jak umíte hrát Candy Crush a z toho, jak dokážete sabotovat protivníkovo pole.

Je to koncept rychlý, dynamický, zábavný, zahrnuje organicky multiplayer – bude to stačit na masový úspěch? Rozhodně ne, hraní vyžaduje kombinaci štěstí, rychlosti a nakonec je hodně neinventivní, jede to stále dokola. Vyšší levely Candy Crush Soda Saga jsou občas vyloženě sadisticky těžké a dohrát je lze jenom náhodou, ale stále přinášejí zajímavé problémy. Herní pole mají nové vlastnosti, je třeba zvolit určitou strategii, ve skutečnosti se tam herní styl poměrně výrazně mění. U Angry Birds Fight! je naopak jasně vidět, že došlo pouze ke slepení dvou úspěšných konceptů ve víře, že to stačí pro vznik nového úspěšného konceptu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama