Marné hledání druhého hitu, aneb vězni jediného titulu | Kapitola 3
Seznam kapitol
Opakuje se to stále: Firma uspěje s herním trhákem, roste jako blázen, novináři ji oslavují, vstoupí na burzu – a všichni se ptají: Co bude další hit? Jenomže i když se vývojář snaží ze všech sil, druhý úspěch ne a ne přijít. Proto dokolečka recykluje původní hru – a čím déle to dělá, tím víc se zdá, že už s další peckou nikdy nepřijde.
Dokonce se nedá říci, že by Rovio nějak zvlášť riskovalo – podobně jako u Angry Birds samotných vsadilo na ozkoušené koncepty. Logická hra Amazing Alex je derivována z velmi úspěšné herní série The Incredible Machine. První díly série vycházely v letech 1992 až 1995 a jde o naprostou klasiku, zakladatele žánru logických her využívající fyziku. Jenomže přes celkem slušné přijetí kritikou (podle Metacriticu průměrně 75 %) u hráčů Amazing Alex moc nezabodoval.
Poté se objevila ještě mnohem lepší hra: Bad Piggies. Myšlenkově vychází také z The Incredible Machine, je ale mnohem, mnohem lepší. Stavíte v ní udělátory a pohybovadla pro prasata, které se musí dostat ze startu do cíle pokud možno v jednom kuse. Vtip je v tom, že vozítka a létátka fungují velmi bizarně, často se za pohybu rozkládají a to vede k neobyčejně vtipným katastrofám. Čím bizarnější katastrofám tím větší dávka humoru! Osobně jsem nebyl schopen hru přestat hrát ani během oběda v číně a málem jsem se několikrát udávil smíchy polévkou.
Hodnocení hry dopadlo skvěle, Metacritic ji hodnotí 83%, Gamerankings dokonce 92%. Přesto to nestačilo, Bad Piggies se ani náhodou nestaly tak populární jako Angry Birds. Kritici uváděli různé důvody, proč se jim Bad Piggies nelíbily: Někteří zmiňovali vyšší náročnost, jiní naopak kritizovali, že levely mají obvykle jen jedno řešení a že hra se jen tváří jako kreativní. Já osobně ji považoval za perfektní, mimo jiné díky tomu, že jste si v průběhu hraní sbírali díly pro svoje vlastní freestyle výtvory. Opět se ale ukázalo, že je velmi těžké opustit zaběhaný standard, i když Bad Piggies představovaly ve skutečnosti jen dalšího člena rodiny Angy Birds.
Do stejné rodiny patří i Angry Birds Fight!, poměrně originální crossover mezi Angry Birds a Candy Crush Saga. Hra funguje asi takhle: Vaše ptačí postava putuje světem Angry Birds a bojuje jednak s prasečími bossy, jednak s živými hráči. Před startem každého boje se objeví pole podobné Candy Crush, kde kombinujete trojice, čtveřice a pětice ptáků. Každá kombinace vás nabije útočným nebo obranným bonusem, přičemž se jich snažíte získat v omezeném čase co nejvíce. Po uplynutí času se všechny bonusy sečtou, započítá se vliv levelu protivníků, bonusy a tak dále – a podle nasbíraných bodů dopadne souboj. Vlastní souboj v multiplayeru se tedy skládá ze tří faktorů: Z toho, jak vám počítač vybere soupeře, z toho, jak umíte hrát Candy Crush a z toho, jak dokážete sabotovat protivníkovo pole.
Je to koncept rychlý, dynamický, zábavný, zahrnuje organicky multiplayer – bude to stačit na masový úspěch? Rozhodně ne, hraní vyžaduje kombinaci štěstí, rychlosti a nakonec je hodně neinventivní, jede to stále dokola. Vyšší levely Candy Crush Soda Saga jsou občas vyloženě sadisticky těžké a dohrát je lze jenom náhodou, ale stále přinášejí zajímavé problémy. Herní pole mají nové vlastnosti, je třeba zvolit určitou strategii, ve skutečnosti se tam herní styl poměrně výrazně mění. U Angry Birds Fight! je naopak jasně vidět, že došlo pouze ke slepení dvou úspěšných konceptů ve víře, že to stačí pro vznik nového úspěšného konceptu.