Megatest: Unreal 2 a grafické karty
Seznam kapitol
Teorie je jedna věc a praxe druhá. Těmito slovy by se daly shrnou všechny benchmarky, které ve většině případů vyjadřují jen určitý, v některých případech i "pochybný" výkon. Nejlepší testy jsou založeny na reálných hrách jako je Quake III či UT2003. V únoru se objevil nový Unreal 2. Na grafické karty je poměrně náročný a tak jsme se podívali jak se dnešní grafické karty chovají v této hře.
Nebudu rozpitvávat hru samotnou, která je poměrně dobrá a po grafické stránce zvládnutá, i když mnozí určitě čekali víc. Já se zastavím jen u enginu, který je velmi podobný s tím, který používá UT2003.
S Unreal 2 se velmi složitě benchmarkuje. Verze, kteru jsme měli k dispozici neměla možnost ukládání demo sekvencí, a tak jsme byli odkázání na testování výkonu na statických snímcích. Je to trochu atypický, ale díky tomu, že jsme v testech použili mnoho scén, tak jsme dokázali odhalit, které grafické karty se na Unreal 2 nejvíce hodí. tak se do toho pustíme!
Anisotropické filtrování
|
|
S anisotropickým filtrováním |
Bez anisotropického filtrování |
Než začneme s benchmarky, tak bych vám chtěl ukázat jak vypadá anisotropické filtrování v praxi. V našich testech jsme ho používaly vždy v kombinaci se zapnutým anti-aliasingem. U moderních akcelerátorů se na výkonu příliš neprojeví, ale za to se viditelně zlepší obraz.
jak se ale přesně anisotropické filtrování projevuje? Jedná se o techniku vyhlazování textur, díky níž jsou i vzdálené textury ostré. Dříve používané techniky Bi-linearního a Tri-linearního filtrování pracovaly, tak že kvůli snížení nároku na paměť akcelerátoru se vzdálené textury od hráče rozmazávaly.
Přistání na
Hell
u
|
|
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
První scéna je podle mého názoru jedna z nejnáročnější, protože představuje přistání na ledové planetě, kde právě probíhá silná vánice a k tomu je vidět obrovské prostranství s objektem vzadu.
Přistání na Hellu bez Anti-Aliasingu 4x
Scéna bude kromě grafické karty náročná i na procesor, protože rozdíly mezi akcelerátory nejsou velké. A kupodivu NVidia svoji "brutální" silou vede a směle konkuruje novým Radeonům. Bohužel na integrované grafice je tato část hry nehratelná. Jen na nejvýkonnějších kartách dneška je tato scéna plynulá, pokud použijete anti-aliasing, tak se budete muset smířit se sekáním, které odstraní až NV35 nebo R400.
Přistání na Hellu s Anti-Aliasingem 4x
Při zapnutým anti-aliasingu výkon klesá u moderních akcelerátorů asi o 50 %. U starší generace s čipem GeForcy 3 ale výkon padá o 80 %.
V celém testu kupodivu vítězí Ti4600, která papírově, ale i v ostatních benchmarcích nemá proti Radenům šanci.
Kobulus
|
|
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
Další scéna není tak složitá, protože obsahuje jen skalisté hory a sluníčko. Přesto je, ale zde mnoho hran, které v anti-aliasingu sníží výkon.
Kobulus bez Anti-Aliasingu 4x
Opět celkem boduje Ti4600, ale Radeony jsou v těsném závěsu. Dokonce i int. grafika ze sebe něco vypotí. Tato mise je perfektně hratelná i na slabších kartách ...
Kobulus s Anti-Aliasingem 4x
... a to i když ke slovu příjde anti-aliasing, který však všechny nVidie deklasuje a naopak Radeonům téměř nesníží výkon.
Severnaya
|
|
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
Jedna z nejkrásnějších scén v Unreal 2 je ve světě plném jezer - Severnaya. Pro mě byly exteriéry této mise překrásné a opravdu jsem se nemohl "vynadívat". Scéna je velmi náročná hlavně z důvodu obrovského počtu polygonů.
Severnaya bez Anti-Aliasingu 4x
Díky velkému počtu polygonů jsou grafické akcelerátory bržděny procesorem a rozdíly se prakticky stírají ...
Severnaya s Anti-Aliasingem 4x
... Přesto v anti-aliasingu nVidie docela znatelně ztrácejí na vedoucí Radeony.
Přistání na Janu
|
|
S Anti-Aliasingem |
Bez Anti-Aliasingu |
Tuto scenérii jsem vybral zejména kvůli stromům, které při zapnutém anti-aliasingu mohou pro akcelerátory být celkem oříšek.
Přistání na Janu bez Anti-Aliasingu 4x
Bez anti-aliasingu jsou výsledky celkem vyrovnané a prakticky odpovídají výkonu karet, ale ...
Přistání na Janu s Anti-Aliasingem 4x
.. zapnutým anti-aliasingem jde výkon rapidně dolů a Radeony nahoru, avšak i ony přicházejí o pořádnou "porci" výkonu.