Nelehký koncept vaporware: Když se těšíme pro nic za nic
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Nelehký koncept vaporware: Když se těšíme pro nic za nic

Nelehký koncept vaporware: Když se těšíme pro nic za nic | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 10. 2020 03:00 17

Seznam kapitol

1. Věčné čekání 2. Slibem nezarmoutíš 3. Vaporware se neprodává 4. Tudy cesta nevede 5. Ještě to nedozrálo? 6. Někdy je to fakt podraz

S vaporware se setkal každý, kdo měl kdy co společného s IT. Je to produkt, který je oznámený, mluví se o něm – ale nakonec skutek utek. Je to ultimátní produkt, který nikdy neexistoval, nevyplněné sliby, nenaplněné sny. Doslova pára nad hrncem.

Reklama

Vaporware je totiž úplně běžná věc. Já osobně jsem se setkal s vaporware v době, kdy jsem dělal rozhovor s BitBoys Oy, finskou firmou, která v roce 1999 slibovala nejprve dvě a později dokonce tři verze grafické karty Glaze3D. Ta měla konkurovat v té době stále existujícímu 3dfx a stoupající Nvidii – hlavně díky revoluční embedded RAM, jejíž vysoká propustnost měla kompenzovat omezenou propustnost tehdejších pamětí EDO RAM.

Rozhovor byl zajímavý, dostal jsem prezentaci, zdálo se, že vývojáři přesně ví, o čem mluví. Měli dema, screenshoty, vysvětlovali mi, kde je problém s renderováním a jak ho díky emedded RAM obejdou. Vysvětlovali mi, že mají partnerství s Infineon Technologies, kteří jim to vyrobí. Vysvětlovali mi, že jejich řešení je nejen pokročilé, ale také škálovatelné – prostě paráda.

Nelehký koncept vaporware: Když se těšíme pro nic za nic
i Zdroj: PCTuning.cz


, Link

Problém byl ale v tom, že nikdy žádnou grafiku nevydali. Údajně existovaly prototypy čipů - a je velká otázka, jak přesně vznikla jejich dema, kterými se chlubili v časopisech, zvláště neobvykle realisticky vypadající westernové městečko. Přišly odklady, posléze ticho – a pak už se o Glaze3D nemluvilo, začali navrhovat architekturu grafik pro mobilní telefony. Nakonec je v roce 2006 odkoupilo ATI, to pro změnu odkoupilo AMD – a od nich získal divizi mobilní grafiky Qualcomm.

Glaze3D byl čistý vaporware, ale podle všeho se zdá, že nešlo o podvod: Firma ostatně navrhovala architektury i nadále a odkoupila je ATI, což znamená, že bylo co odkoupit – ať už know how a nebo talenty pro návrhy architektur. To, co se podle všeho stalo, souviselo s faktory, které BitBoys Oy ovlivnit nemohli: Infineon přestal vyrábět embedded RAM a oni tak přišli o partnera, který byl jako jediný schopný jejich čip reálně vyrobit. Pak došlo ke konsolidaci trhu, Nvidia koupila 3dfx – a vývoj grafik se odehrával jiným směrem.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama