Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB

Z. Obermaier

Z. Obermaier

9. 1. 2012 00:00 140

Seznam kapitol

1. Konečně 28nm... 2. Novinky v architektuře 1/2 3. Novinky v architektuře 2/2 4. Power-Tune a Zero-Core Power 5. Představení 6. Detaily karty 7. Pohled do nitra karty 8. Porovnání karet a specifikace 9. Testovací sestava 10. Testovací hry a metodika 1/2
11. Testovací metodika 2/2 12. AvP, Arma 2, Battlefield 2, BattleForge 13. Crysis Warhead, DiRT 2, Far Cry 2, GTA IV 14. HawX, Just Cause 2, Metro 2033, Resident Evil 5 15. Stalker CoP, WIC, Unigine, Vantage, 3D11 16. Nové hry (DX11) a průběhy 17. Shrnutí výkonu 18. Spotřeba a teploty 19. Přetaktování 20. Závěr

Radeony HD 6900 jsou na trhu už rok, a byl tedy čas na výměnu. Nový Radeon HD 7970 se jasně stává nejvýkonnější grafickou kartou s jedním GPU. Nechá za sebou Radeon HD 6970, ale i GeForce GTX 580. My vám představíme prodejní verzi od Asusu, námi přetaktovanou na 1300 MHz pro GPU a 7900 MHz pro paměti, ve 25 hrách.

Reklama
Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

Ještě než začnete recenzi číst, je nutné objasnit její zpoždění. Když AMD posílalo vzorky na testy před Vánoci, dostalo se jen na několik málo spřízněných magazínů na světě. Třeba ani Techreport dosud test nemá. Recenze prodejních „obrandovaných“ karet (rozuměj s logem výrobce) se nesmí publikovat dříve než dnes 9.1.2012. My jsme měli kartu půjčenou na pár dní už před svátky, po Vánocích pak došlo komplet prodejní balení v barevné krabici. Recenzi jsme ale zveřejnit nemohli, ze strany výrobců platilo přísné NDA až do dneška.

Bývá tradicí, že AMD (ATI) uvádí nové grafiky vždy přesně rok po minulé generaci. Samozřejmě, nepovedlo se to vždy, poslední roky ale ano. Ani v roce 2011 tedy výrobce nezůstal své pověsti nic dlužen a pár dní před koncem roku nový 28nm GPU uvedl na trh. Tedy vlastně neuvedl, jen nám jej ukázal v recenzích, zakoupit jej dosud není možné. Ani v lednu nebude dostupnost nijak růžová, produkce nejde dle plánů a problémy v TSMC stále znamenají mnohem méně čipů, než by bylo potřeba. Lepší dostupnost lze očekávat až někdy v únoru. Situaci ještě zhorší i samotné AMD s levnějším modelem Radeon HD 7950 (uvedený v únoru), jenž ještě víc zablokuje už takhle špatné výrobní kapacity v TSMC.

Přechod na nový výrobní proces ale není nikdy snadný, je tedy naopak velký úspěch, že AMD dokázalo nejvýkonnější GPU nové architektury uvést rok po starší generaci. Malé zpoždění zde ale je. Radeony HD 6970 a HD 6950 byly uvedeny oba v prosinci a Radeony HD 6800 ještě řadu měsíců před nimi. V březnu pak následovala duální karta Radeon HD 6990. Radeon HD 7970 a HD 7950 budou uvedeny na trh v lednu a únoru, levnější Radeony HD 7800 pak až v únoru nebo březnu. Duální karta se ale zřejmě třetí nebo čtvrtý měsíc vydání dočká dle plánu. Posun díky TSMC ale není nijak zásadní, zdali se ale v s tímto skluzem podaří opět uvést nástupce v prosinci je otázka. To je ale ještě daleko, podívejme se na současný trh.

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

Nejvýkonnější grafikou s jedním jádrem byla dosud GeForce GTX 580. Připomínám, že jde o kartu starší více než rok, takže by si už přemožitele zasloužila. Radeon HD 7970 ji po roce vládnutí sesadil z trůnu, ovšem průměrný rozdíl je relativně malý. Když připustíme ke slovu také z výroby přetaktované modely GTX 580, nebude už výsledek Radeonu HD 7970 vypadat nijak úchvatně. Z mnoha recenzí už víte, že Radeon HD 7970 má na GeForce GTX 580 náskok od 10 do 30 procent dle hry a nastavení. V průměru je to maximálně 20 procent v nových, pečlivě vybraných hrách. Tam kde použili i starší hry, je to i mnohem méně. Což vám ukážeme i my v testech. Není to špatné, ale i přetaktovaná GeForce GTX 580 v mnoha hrách náskok hravě dožene.

Na to, že AMD tuto architekturu a kartu vyvíjelo déle než tři roky, to je zkrátka krapet málo. Kuloáry se šušká, že GPU není ještě zcela ideálně odladěné a výrobní proces také ne. Svědčí o tom i relativně nízké pracovní frekvence, jež se proti starší generaci zvýšily jen málo. Původně měla karta pracovat na vyšších taktech. A i možnosti taktování dávají najevo, že strop je mnohem dále. Uvidíme časem a podle taktů nereferenčních modelů. Na druhou stranu je ale nárůst výkonu patrný a novinky, které GCN přináší, jsou zajímavé. Radeony HD 7900 jsou významným krokem kupředu a AMD potvrzuje pozici lídra a inovátora na poli grafických karet.

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

Samotný výrobní proces zde hraje důležitou roli, ale jeho vliv se přeceňuje. AMD se nám svým obrázkem snaží krapet pomotat hlavu a podsouvá nám, že 28nm jádro je menší než to 40nm. Není to pravda, rozdíl mezi jádrem Cayman a Tahiti je téměř zanedbatelný. Jádra jsou stále podobně velká, ovšem do nového se samozřejmě vměstnalo více tranzistorů a obvodů. Kvůli podobné velikosti zůstala i spotřeba víceméně stejná jako u čipu Cayman. Start a průběh 28nm výroby se ale TSMC podařil lépe než nešťastný 40nm proces a situace se bude rychle zlepšovat. Zejména také kvůli konkurenci (GF), která by také chtěla příští rok přejít na 28nm výrobu.

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

Nové Radeony HD 7000 se objeví ve třech řadách. Nejvýkonnější budou osazené jádrem Tahiti v řadě Radeon HD 7900. Střední třída za rozumnou cenu pak bude patřit Radeonu HD 7800 s jádrem Pitcairn. Radeony HD 7700 jako stále zajímavé herní karty pro malé rozpočty budou osazené čipem Cape Verde. Dříve se spekulovalo, že nová architektura bude patřit pouze jádru Tahiti, nakonec to tak není. Všechna zmíněná jádra patří do rodiny Southern Island a GCN. Takhle by pravděpodobně vypadaly Radeony HD 6900 vloni, kdyby mělo TSMC k dispozici 32nm výrobu a žádné VLIW-4 by se nikdy nedostalo na trh. Život stejně mělo jepičí (skončí s APU rodiny Trinity).

Úvod nemá cenu dále protahovat, čeká nás toho opravdu mnoho. Představíme si nejdůležitější novinky architektury, nové schopnosti a featury. Ve slajdech také uvidíme inovace dalších oblastí než jen ve 3D. Novinek je opravdu spousta. Dále změříme výkon v naší dnes už obstarožní metodice. Nezapomeneme ale ani na nejnovější herní „pecky“. Zaměříme se na taktování, vliv Power-Tune na výkon a výpočetní schopnosti GPU. Začněme krátkou sondou do nové architektury a novinek.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama