Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB | Kapitola 3

Z. Obermaier

Z. Obermaier

9. 1. 2012 00:00 140

Seznam kapitol

1. Konečně 28nm... 2. Novinky v architektuře 1/2 3. Novinky v architektuře 2/2 4. Power-Tune a Zero-Core Power 5. Představení 6. Detaily karty 7. Pohled do nitra karty 8. Porovnání karet a specifikace 9. Testovací sestava 10. Testovací hry a metodika 1/2
11. Testovací metodika 2/2 12. AvP, Arma 2, Battlefield 2, BattleForge 13. Crysis Warhead, DiRT 2, Far Cry 2, GTA IV 14. HawX, Just Cause 2, Metro 2033, Resident Evil 5 15. Stalker CoP, WIC, Unigine, Vantage, 3D11 16. Nové hry (DX11) a průběhy 17. Shrnutí výkonu 18. Spotřeba a teploty 19. Přetaktování 20. Závěr

Radeony HD 6900 jsou na trhu už rok, a byl tedy čas na výměnu. Nový Radeon HD 7970 se jasně stává nejvýkonnější grafickou kartou s jedním GPU. Nechá za sebou Radeon HD 6970, ale i GeForce GTX 580. My vám představíme prodejní verzi od Asusu, námi přetaktovanou na 1300 MHz pro GPU a 7900 MHz pro paměti, ve 25 hrách.

Reklama
Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

AMD bylo v teselaci průkopníkem, než se ale začaly teselátory více využívat, přišla Fermi a ukázala AMD, že jejich teselátory jsou mnohem výkonnější. AMD se pokusila špatný výkon napravit u čipu Cayman, kdy přidala druhý Geometry Engine a teselátor zdvojila. Ani to ale zdaleka na Fermi nestačilo, hlavně pokud šlo o extrémní formu teselace. Výkon v reálu stoupl pouze málo. AMD měla dvě možnosti, buď navýšit počet teselátorů a nebo je zefektivnit při úspoře místa. Nakonec vyhrála druhá, lepší možnost.

První část fixní grafické pipeline tedy zůstala nezměněná, dva Geometry engine stále generují pouze dva trojúhelníky na takt. Zvětšením parametrové cache, vylepšení vertex re-use (přepoužití vrcholů trojúhelníků) a vylepšením off-chip bufferingu ale bylo dosaženo stejné nebo vyšší efektivity, než má čip GF110 s osmi trojúhelníky za takt. Myslím, že z tohoto výsledku musí být v nVidii celkem „šílení“. AMD deklaruje, že efektivita a výkon stoupl až 4× proti jádru Cayman. Realita je nižší, přesto skvělá. Radeon HD 7970 poráží i při nejvyšším teselačním faktoru GeForce GTX 580 ve všech syntetických testech.

Kvalita AF a PRT

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

AMD se od uvedení Radeonů HD 5800 snaží vylepšovat anisotropní filtraci a její kvalitu. Kvalita se posunula dále bez dalšího dopadu na výkon. Význam mají vylepšení hlavně u vysoko frekvenčních textur a takzvaného shimeringu (chvění textur). Rozdíl mezi čipem Cayman a Tahiti je v AF testerech patrný, v reálu jej ale asi nepoznáte. Podle tohoto testu je na tom čip GF110 stále lépe.

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

Další novinkou je implementace PRT. Princip je ten, že velká textura je rozdělena na malé části (tiles), jež v paměti zaberou méně místa než celá textura (ta se do framebufferu třeba ani nemusí vejít). V současné době se tato technologie zatím nepoužívá, ale v budoucích herních enginech by mohla najít uplatnění. Největší výhodou je skutečnost, že zdrojová textura může být opravdu velmi detailní s ohromným objemem dat. Pokud ale do paměti budeme nahrávat jen její aktuálně potřebné části, bude to rychlejší a efektivnější.

Proces sestává ze dvou částí. V první řadě je textura analyzována a rozdělena na tiles, do paměti jsou pak nahrány jen ty části, co jsou potřeba. Druhá část je správa částí v paměti. Ta se totiž jakoby změní na jednu velkou cache, kde jsou data mazána a nahrávána dle potřeby. Využití této technologie je široké, není ale standardem a je možné, že se s ní časem rozloučíme. To ukáže až čas.

Eyefinity 2.0

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

Další novinkou je Eyefinity 2.0 s plnou podporou 3D stereoskopie. Nejdůležitějším prvkem je zde HDMI 1.4a s pracovní frekvencí 3 GHz. První a jediná technologie schopná přenést 3D obraz v 1080p a 60 Hz. AMD zatím nebude prodávat zatmívací brýle a nechá to na výrobcích 3D televizorů nebo monitorů.

UVD 3.5

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

Už spoustu let zpět mají Radeony UVD obvod pro dekódování videa. Současný UVD je již ve třetí generaci a umí toho zase o trochu více než předchozí karty. Jak ukazuje obrázek, kromě klasických formátů H.264, VC-1, MPEG-2 přibylo hardwarové dekódování MVC (3D obraz) a MPEG-4 a DivX. Karta také zvládá dva plné HD streamy. Spíše než pro Radeon HD 7970 jsou nové formáty požehnáním pro nižší modely karet. Snad budou i karty řady HD 7600 a níže obsahovat také nový UVD obvod, i když jde pravděpodobně jen o „přeznačené“ čipy.

SAD

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

Dalším vylepšením stávajících funkcí je zlepšení obvodů pro detekci pohybu v médiích. Nové karty přinášejí vyšší výkon a lepší schopnosti zjišťování požadovaných jevů ve videu. Použití je v korekci nestabilních videí, zkoumání obsahu pro lepší kompresi nebo převod do 3D obrazu. Na slajdu vidíte, že technologie umožňuje rozpoznat pohyb, gesta osob, umí ve videu hledat. Pomocí grafiky lze tyto činnosti urychlit až desetkrát proti CPU. Proti Sandy Bridge s AVX rozšířením, který v této činnosti exceluje, nabídne Radeon nižší rozdíl, ale určitě bude lepší.

VCE – hardwarový H.264 enkodér

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

Skutečně zajímavou a podstatnou novinkou je pak VCE, H.264 hardwarový enkodér videa. AMD se snaží urychlit převod videa skrze GPU už roky, dosud se jim to ale nepodařilo. Dosud žádná karta neuměla výpočetní potenciál vložit do regulérního převodu a tím značně urychlit práci. Umí to pouze Intel se Sandy Bridge (Quick Sync) a GeForce. Kvalitní video ale produkuje pouze Intel se svým řešením. AMD uvádí jeho přímou konkurenci. Princip je stejný jako u Intelu, v jádru Tahiti je řada fixních jednotek, které pouze dekódují a enkódují video. Tento způsob se jmenuje Full Mode a bude potřebný hlavně pro GPU s nízkým výkonem. V tomto případě není využit výkon výpočetní části GCN. I tak jsou obvody tak rychlé, že převod probíhá rychleji než v reálném čase. Krokem kupředu je pak Hybrid Mode. Ten totiž umožní zapojit do procesoru i výpočetní výkon architektury GCN. To ještě urychlí převod a umožní aplikovat v reálném čase i složité filtry. V tuto chvíli jde jen o papírovou schopnost, neexistuje aplikace s podporou VCE. Na trh se ale dostane jistě brzy.

DirectX 11 a PCI-E 3.0

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

AMD nezapomnělo zmínit, že čip Tahiti a další čipy architektury GCN jsou kompatibilní s DirectX 11.1. Toto rozhraní se objeví v nástupci Windows 7 v roce 2012. Upřímně si myslím, že vývojáři ho stejně nebudou používat, stejně jako nepoužívají DX11. Jde o stejnou zbytečnost jako DirectX 10.1, jež zapadla v zapomnění ve dvou hrách. Záleží, na jakém API pojedou nové konzole a pro něj bude nutné optimalizovat i desktopové grafické karty. Zcela jistě to ale nebude DX 11.1.

Nový drtič výkonu v testu – Asus Radeon HD 7970 3 GB
i Zdroj: PCTuning.cz

Posledním slajdem je reklama na PCI-E 3.0 jako nový standard PCI-E sběrnice. Kromě méně důležitých změn (pro běžného zákazníka) je zdvojnásobená hlavně šířka pásma. Ze stávajících 16 GB/s na 32 GB/s. Měření výkonu ale dokázalo, že pro hry je i PCI-E 2.0 plně dostačující. Naopak některé GPGPU aplikace by mohly ze širšího spojení s CPU těžit. Například aplikace využívající GPU k převodu videa nebo efektům vykazují několikaprocentní nárůst výkonu se sběrnicí přepnutou na PCI-E 3.0. Na deskách s X79 Express lze v BIOSu volit standard PCI-E. Pro většinu z vás je ale PCI-E 2.0 na současných deskách a CPU dostatečné.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama