Nvidia a ARM: Jaký to dává smysl? | Kapitola 3
Seznam kapitol
ARM je designérská společnost, která navrhuje architektury procesorů. Nvidia dělá své procesory a GPU. Jaké dává jejich spojená smysl? Proč je Nvidia ochotná za ARM zaplatit 40 miliard amerických dolarů? Znamená to konec ARMu tak, jak jej známe? O co se hraje a na čem ještě může celý obchod ztroskotat?
Původní plán vypadal tak, že grafická část bude dále navrhovat výkonné karty, integrovaná a mobilní bude rozvíjet svoje designy, společně se bude vyvíjet APU, tedy akcelerace grafiky přímo v procesoru, a navíc se sloučí vývojové týmy hardwaru i softwaru. A pak přišel onen tichý, ale účinný zabiják, který se jmenuje „nesoulad vnitřních kultur“. Problém byl v tom, že vývojáři AMD a ATI pracovali jinak – jak ti, co navrhovali hardware, tak ti, co psali software. Projekt Fusion, který měl propojit výkonnou grafiku a procesor, se táhl plných pět let – a když se procesory Brazos a Llano objevily, bylo to se zpožděním a v takové cenové hladině, že to ztratilo kompetitivní smysl.
V okamžiku, kdy se AMD dostalo do potíží, začalo rozprodávat věci, které byly považovány za zbytné – od offspinování fabů po prodej designů mobilních GPU Qualcommu v roce 2009 za pouhých 64 milionů dolarů. Pro Qualcomm to byla fantastická koupě, protože tak získali přístup k mobilním technologiím Radeon, které přesmyčkou změnili na Adreno a které máme v jejich mobilních procesorech dodnes. Dnes je Adreno skoro všude, ve všech mobilech. Rovněž tak divize, která se zabývala digitální televizí, byla prodána – a AMD zůstaly jen ty části, které dnes zodpovídají za samostatné grafiky Radeon a také za integrované grafiky Vega v jejich procesorech. A s těmi je to takové střídavě oblačno.
Snahu AMD propojit GPU a CPU lze hodnotit jako problematickou. Ne neúspěšnou, ostatně Intel s i740 na první pohled také neuspěl, ale nakonec se jejich zkušenosti zúročily v integrovaných grafikách, které sice milovníky výkonu neoslní, ale v OEM segmentu jsou tak úspěšné, že fakticky zlikvidovaly výrobce základních grafik. K propojení mezi CPU a GPU ostatně došlo i u mobilních čipů, ať už je to zmíněné Adreno anebo grafická jádra Mali, které získal ARM akvizicí Falanx Microsystems.