NVIDIA GeForce GTX 460 — Nečekané překvapení s Fermi
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek NVIDIA GeForce GTX 460 — Nečekané překvapení s Fermi

NVIDIA GeForce GTX 460 — Nečekané překvapení s Fermi | Kapitola 2

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

12. 7. 2010 02:00 111

Seznam kapitol

1. Fermi a původní jádro GF100 2. Jádro GF104 — lovec se vším všudy 3. GeForce GTX 460 z pohledu NVIDIE 4. GeForce GTX 460 — karty a detaily 5. GeForce GTX 460 — jádra, chladiče, specifikace 6. Srovnávací tabulka, sestava, hry a metodika 7. 3DMark 06/Vantage, COD: MW 2 8. Colin McRae DiRT 2, Crysis
9. Dragon Age Origins, Far Cry 2 10. Call of Pripyat, H.A.W.X. 11. W40k Dawn of War II, World in Conflict 12. Přetaktování, teplota 13. Hlučnost, spotřeba 14. Celkový výkon 15. Poměr cena/výkon 16. Závěr

Poslední řada grafických karet NVIDIA GeForce 400 zatím není příliš oblíbená. Ne, že by karty nebyly výkonné, ale provozní vlastnosti architektury Fermi nejsou zrovna nejlepší. NVIDIA proto rychle připravila úplně nový čip GF104 a v podobě zbrusu nových GeForce GTX 460 768 MB a 1 GB s ním nabízí velice zajímavé řešení!

Reklama
NVIDIA GeForce GTX 460 — Nečekané překvapení s Fermi
i Zdroj: PCTuning.cz

Dostáváme se k tomu, co je nová GeForce GTX 460 vlastně zač. Jak jsem už prozradil, jde rovnou o dvě karty, které se mírně liší. V čem přesně, to nechme ještě chvíli bokem. Důležité je, že GTX 460 konečně nejsou postavené na obřím jádru GF100, ale mainstreamovém GF104. Jak jsem psal v minulé kapitole, jádro GF104 je navrženo pro mainstramové karty, které budou určené hráčům počítačových her. V GF104 (GTX 460) tak najdete třeba jen 7 tzv. polymorph enginů, zatímco GF100 (GTX 480) jich má rovnou 15. Máte se tak obávat toho, že výkon GTX 460 bude ve hrách otřesný? Rozhodně ne. Polymoprh enginy se totiž nestarají renderování obrazu jako takového (hrubou výpočetní sílu zajišťují shadery u NVIDIA zvané CUDA cores), ale o technologie jako stream output, viewport tranform anebo teselace. Třeba v oblasti velmi populární DirectX 11 teselace tak mainstreamové Fermi sice nebudou ani zdaleka tak rychlé jako highendové karty GTX 470/480, ale proti Radeonům HD 5000 budou stále rychlejší. V jádře GF100 je totiž třeba potenciální výkon pro teselaci na dnešní dobu výrazně přestřelený. Mělo by jednoduše jít o vyvážené jádro a nikoliv o ukázku nejmodernějších technologií jako je GF100 zejména v GTX 480.

NVIDIA GeForce GTX 460 — Nečekané překvapení s Fermi
i Zdroj: PCTuning.cz

O tom, kam NVIDIA GeForce GTX 460 směřuje svědčí nejlépe následující slide. Třetina hráčů her v USA vybírá grafickou kartu v ceně okolo 200 amerických dolarů a právě tolik stojí levnější z dvojice nových GTX 460, karty jsou prý zaměřeny na tzv. "gamers' sweet spot". Ostatně o ledasčem také hovoří rétorika NVIDIE v prezentaci. Zatímco GTX 480 je obří "tank", nové GTX 460 jsou karty kategorie "hunter". Mimochodem 200 dolarů znamená pro našince segment okolo pěti tisíc korun včetně DPH a to je pásmo, těsně nad kterým se pohybuje třeba ATI Radeon HD 5830. Už z toho se tak dá udělat snadno obrázek, kam GTX 460 míří.

NVIDIA GeForce GTX 460 — Nečekané překvapení s Fermi
i Zdroj: PCTuning.cz

Už pěkných pár řádků o nich mluvím, pojďme si tedy nové GeForce GTX 460 a potažmo celé nové jádro představit. Jak jsem již prozradil, jde o jádro architektury Fermi ořezané o část výpočetního potenciálu pro profesionální nasazení. Díky tomu a také díky zúžení paměťové sběrnice a snížení počtu unifikovaných shaderů tak výrazně klesl počet tranzistorů z 3,2 na 1,95 miliardy. Ty nyní tvoří 336 unifikovaných shaderů, 32 ROP jednotek, 56 texturovacích jednotek, zmiňovaných 7 polymorph enginů a třeba také 256bitovou sběrnici. Mimochodem spekuluje se o tom, že fyzicky má jádro GF104 shaderů víc, prý až 386. NVIDIA na tento dotaz samozřejmě mlčí a je tak otázkou, zda je v GeForce GTX 460 jádro aktivní celé, anebo se časem dočkáme nějakého navýšení jako tomu bylo třeba u GTX 260 (ze 192 na 216 unifikovaných shaderů po pořádném vyladění výroby).

Ale zpět k dnes představené GTX 460. Ta má shaderů zmiňovaných 336 a běží u obou verzí karty na základní frekvenci 1350 MHz. To platí také pro frekvenci jádra, která je 675 MHz. Podobně mají obě verze karty 56 texturovacích jednotek. Čím se karty liší zejména je paměťová sběrnice a paměť. Výkonnější verze bude mít celý 1 GB GDDR5 pamětí a využívat bude 256bitovou sběrnici, zatímco slabší verze má paměti jen 768 MB a protože jí dva paměťové čipy chybí, využívá také jen omezenou 192bitovou sběrnici. Takty GDDR5 pamětí jsou ale u obou verzí stejné a to 3,6 GHz, což dává propustnost 115,2 u vyšší a 86,4 GB/s u nižší verze. Tím však výčet rozdílů nekončí. Liší se totiž také počet ROP jednotek. Zatímco 1GB verze jich má 32, slabší 768MB jen 24. Zdá se vám to málo? Jak se to vezme, třeba ořezaný Radeon HD 5830 jich má jen 16. Ale i tak bude zajímavé sledovat rozdíl ve výkonu obou karet. No o konečně posledním rozdílem je kapacita L2 cache, které má dražší GTX 460 512 KB a levnější jen 384 KB.

Co se týče podpory technologií, nechybí kartám založeným na architektuře Fermi samozřejmě nic. Sice nemají takový potenciál v profi segmentu, ale to hráče nemusí zajímat. Podpora technologií jako DirectX 11, NVIDIA PhysX či 3D Vision (pro extrémisty 3D Vision Surround) tu samozřejmě nechybí a NVIDIA je také řádně propaguje.

NVIDIA GeForce GTX 460 — Nečekané překvapení s Fermi
i Zdroj: PCTuning.cz

Slabší verze znamená samozřejmě cenové zvýhodnění. Přesně za 199 USD bude k mání levnější a pomalejší GTX 460, u nás se cena bude pohybovat okolo hranice pěti tisíc s daní. Dražší verze s 1GB paměti pak bude stát 229 USD, u nás lehce přes 5500 Kč s daní. Pro srovnání konkurenční Radeon HD 5830 se prodává za cca 5400 Kč s DPH.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama