Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí
i Zdroj: nvidia.com
Grafické karty Článek Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí

Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí

Adam Vágner

Adam Vágner

11. 10. 2022 15:30 68

Seznam kapitol

1. GeForce RTX 4090: představení a parametry 2. Konstrukce karty, konektory 3. Testovací sestava, 3D Mark 4. Crysis 3 Remastered, Cyberpunk 2077 5. F1 2022 + DLSS 3.0 6. Far Cry 6, GTA V
7. Metro Exodus Enhanced Edition, Red Dead Redemption 2 8. Witcher 3, World of Tanks 9. Blender Benchmark, Luxmark, Vray 5 benchmark 10. Spotřeba, teploty v F1 2022 11. Spotřeba, teploty v Metro Exodus 12. Závěr

Nvidia dnes uvádí na trh GeForce RTX 4090 a s ní i novou generaci GeForce. Pro ty nejnáročnější nastupuje jako první špičkový model RTX 4090. Nárůst výkonu proti minulé generaci je extrémní, daní za to je spotřeba i cena. Ale provozní vlastnosti vysokou spotřebou kupodivu významně netrpí.

Reklama

GeForce RTX 4090: představení a parametry

GeForce RTX 4090 už jsme se na PCTuningu trochu věnovali při jejím představení a při rozbalování. Dnes vám nabídnu první várku testů. Na to, co všechno by to chtělo otestovat, jsem neměl zrovna moc času, takže to pro začátek bude stručnější než obvykle a detailům a podrobnějším testům se budeme věnovat v dalších článcích.

Testoval jsem především v rozlišení 4K, ale často najdete výsledky i v nižších rozlišeních. Na nich je někdy vidět, že měření neukazuje často ani tak výkon karty ve srovnání s předchozí generací, jako spíš to, že ji aktuální generace procesorů často nestíhá krmit.

Grafy jsou krásně přehledné, protože toho v nich moc nebude. Kvůli nové generaci jsem vyměnil staré Core i9-10900K za novější a výše taktovanou Core i7-12700K s rychlejšími pamětmi DDR5. Změnila se i většina her za novější a spíše než definitivní metodika je ještě do jisté míry provizorní, protože moc graficky propracovaných, náročných a dobře hodnocených her v poslední době nevycházelo. Další problém je, že metodika na testování nových karet se bez nových karet špatně připravuje – alespoň v případě GTX 4090, u které až ve chvíli, kdy ji dostanete do rukou, zjistíte, že testy nejsou dostatečně náročné. Letos nás snad ještě čeká pár zajímavých věcí, snad půjdou do metodiky doplnit.

Zvenčí jsme si kartu představili už při rozbalování minulý týden, pokud vám uteklo, v další kapitole zopakuji aspoň to základní ke konstrukci karty. RTX 4090 Founders Edition je masivní kovová cihla, která v počítači zabere prostor tří slotů a čtvrtý pod ní je ještě dobré nechat volný, aby měl chladič kudy nasávat vzduch. Důvodem je hlavně vysoká spotřeba karty – limit příkonu má na šílených 450 W, ale tím už vás asi nepřekvapím. Tříslotovému chladiči to kupodivu nedělá zase tak velké problémy – pokud jde o provozní vlastnosti, je na tom lépe než řada modelů minulých generací s podstatně nižší spotřebou.

Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

Parametry si dáme prostřednictvím tabulky, parametry dalších karet z předchozích generací jsou o tabulku níže.

Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz
ModelRTX TitanRTX 3080 TiRTX 3090RTX 3090 Ti
Grafický čipTU201-400-A1GA 102-225-A1GA 102-300-A1GA 102-350
Výrobní procesTSMC 12 nmSamsung 8 nm 8NSamsung 8 nm 8NSamsung 8 nm 8N
Plocha čipu754 mm²628 mm²628 mm²628 mm²
Počet tranzistorů18,6 mld.28,3 mld.28,3 mld.28,3 mld.
Graphic Processing Cluster (GPC)6777
Streaming multiprocesory (SM)72808284
Streaming multiprocesory (SM)96112112112
Stream procesory (CUDA cores)4 60810 24010 49610 752
Texturovacích jednotek (TMU)288320328336
Jádra RT (RT Cores)72808284
Jádra tensor (Tensor Cores)576320328336
Základní takt1 350 MHz1 365 MHz1 395 MHz1 560 MHz
Takt s boost1 770 MHz1 665 MHz1 695 MHz1 860 MHz
Kapacita pamětí24 GB12 GB24 GB24 GB
Typ pamětíGDDR6GDDR6XGDDR6XGDDR6X
Šířka sběrnice384 b384 b384 b384 b
Rychlost pamětí14,0 Gb/s19,0 Gb/s19,5 Gb/s21,0 Gb/s
Takt pamětí1 750 MHz1 188 MHz1 219 MHz1 313 MHz
Celková propustnost pamětí672,0 GB/s912,4 GB/s936,2 GB/s1,0 GB/s
RozhraníPCIe 3.0 x16PCIe 4.0 x16PCIe 4.0 x16PCIe 4.0 x16
Přídavné napájení2× 8pin1× 12pin (2× 8pin)1× 12pin (2× 8pin)1× 12pin (3× 8pin)
Maximální příkon karty280 W350 W350 W450 W
Zaváděcí cena2 499 USD1 199 USD1 499 USD1 999 USD
zaváděcí cena s DPH 
(orientační 23,40 Kč/USD)
74 700 Kč35 800 Kč44 800 Kč59 700 Kč

Detaily k BIOSu a dalším limitům Founders Edition prozradí GPU-Z:

Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz
Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz
Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz
Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

 

 

 

 

Klíčovou novinkou je technologie DLSS 3. Zopakuji to, co jsme si psali po představení:

DLSS 3

U DLSS 3 přidává kromě možnosti vytvořit nový snímek kombinací nekompletního aktuálního snímku a starších snímků s vyššími detaily ještě možnost dopočítat další snímek mezi ně.

K tomu Nvidia přidává do celého procesu technologii Optical Multi Frame Generation kombinovanou s technologií Nvidia Reflex pro dosažení nízkých latencí. Obchází tím standardní renderovací frontu a zpoždění, které dané tím, že je před poslední vyrenderovaný snímek zapotřebí vložit ten dopočítaný, do jisté míry kompenzuje. Jak moc, to se liší titul od titulu v závislosti na tom, do jaké míry Reflex v dané hře pomáhá. Latence ale bude pochopitelně větší než při aktivním Reflexu bez použití DLSS 3.

Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

Zmiňovali jsme, že u DLSS dostává algoritmus mapu pohybových vektorů. Ta ale není dokonalá, zachycuje sice, které objekty se v obraze pohybují, ale nejsou v ní věci, které se na objekty nanášejí až během renderingu jako mapa (textura) – například to mohou být dopočítané odrazy nebo stíny. 

Dochází k tomu například u stínů motorky jedoucí na silnici:

Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

Textura silnice se sice pohybuje, ale motorka a s ní i stín se oproti kameře nehýbe, je vržený na pohybující se silnici. Neuronová síť dostane od hry informaci, že se silnice na obrazovce pohybuje, a na základě toho má tendenci posouvat spolu s texturou silnice i texturu stínu.

Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

Optical flow má právě tyto problematické oblasti odhalit a korigovat. V (téměř) reálném čase generuje další mapu s vektory pohybu prvků obrazu na základě již vyrenderovaných snímků. Díky tomu zjistí, u kterých prvků se pohyb liší od první mapy s pohybovými vektory a může je předat dál neuronové síti. Výsledkem je kombinace mapy pohybových vektorů ze hry a mapy pohybových vektorů z vyrenderovaných snímků, na základě níž může DLSS obraz rekonstruovat přesněji. Může pak omezit artefakty, které vznikají tam, kde se rozchází pohyb těles a pohyb jiných prvků v obraze.

Test Nvidia GeForce RTX 4090 FE: Brutální výkon, na který procesory nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama