Palit GTX 1650 s GDDR6: vyšší výkon s rychlejšími pamětmi | Kapitola 22
Seznam kapitol
Nvidia před nedávnem v tichosti přidala do nabídky k původnímu modelu GTX 1650 i druhou variantu, která dostala rychlejší paměti GDDR6. Paměti zrychlily z 8 na 12 Gb/s a vliv této změny na výkon rozhodně není zanedbatelný, jak se přesvědčíte ve výsledcích testů. Při podobné ceně je jednoznačně lepší zvolit variantu s GDDR6.
Chování ventilátorů
Karta má jen jeden BIOS. Při nízké zátěži vypíná ventilátory, což mě s ohledem na rozměry chladiče dost překvapilo. Ale jde o lowendový čip, jehož spotřeba je nízká bez zátěže i v zátěži, takže se tak dá bez problémů provozovat. Teploty jsou v idle (v dobře větrané skříni) kolem 38 °C.
Při manuální regulaci lze výkon ventilátorů stáhnout na 25 %, při kterých se zastaví, takže ani při ruční úpravě regulace otáček o částečně pasivní chlazení nepřijdete (u některých karet je problém s tím, že na spodní hranici rozsahu pro ruční nastavení výkonu zůstávají na tak vysokých otáčkách, že jsou i bez zátěže otravně hlučné, takže zůstanete radši na automatické regulaci).
Srovnání rychlostí ventilátorů
Graf s otáčkami ventilátorů u karet bez zátěže je skoro prázdný. Důvod je prostý, u většiny karet už se ventilátory při nízké teplotě GPU netočí a jsou chlazené pasivně, proto jsou hodnoty v grafu s otáčkami bez zátěže nulové. Rozbíhají se, až když GPU překročí nastavenou teplotu.
Dřív byla semi-pasivně chlazená karta raritou, dnes už je v testech, kde se objevují spíš ty lepší modely, raritou spíše to, že se ventilátory při nízké zátěži točí. Nejčastěji to bývá k vidění u referenčních návrhů pocházejících přímo od AMD nebo Nvidie.