prehled-graficke-karty-v-roce-2003
Hardware Článek Přehled: Grafické karty v roce 2003

Přehled: Grafické karty v roce 2003 | Kapitola 2

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

6. 1. 2003 00:00 24

Seznam kapitol

1. nVIDIA a ATI 2. PowerVR a SiS 3. S3 a Trident 4. Bitboys

Kompletní verze pojednávající o více než 16(!) nových čipech: Co nám v příštím roce přichystají dva soupeřící titáni nVIDIA a ATI? Dokáže se SiS prosadit se svým druhým Xabre v mainstreamu? Podaří se PowerVR a Tridentu po delší odmlce vrátit na trh středně výkonných grafik pro PC? A co věční smolaři z Bitboys anebo dravá VIA, resp. S3, kterou koupila? Z různých útržkovitých zpráv, jak přímo od výrobců či renomovaných zahraničních serverů jsme pro vás připravili souhrnný článek o tom, na co se budete moci těšit v následujícím roce, který slibuje pestřejší konkurenci než ten letošní.

Reklama

 

PowerVR

Přehled: Grafické karty v roce 2003
i Zdroj: PCTuning.cz

Protože u hodně lidí převládá názor, že PowerVR se pouze náhle zjevila s čipy KYRO a stejně náhle zase zmizela, dovolím si pár vět i o historii této firmy. PowerVR (součást Imagination Technologies) se proslavila především díky první opravdu dotažené úplné implementaci Tile Based Renderingu (Deferred Rendering), kterou většina z nás zná z čipů KYRO a KYRO II. To se však jednalo o čipy PowerVR Series 3, tedy již třetí generace grafických čipů této firmy. První série byla představována jedním z prvních skutečných grafických akcelerátorů uvedeném v době VooDoo 1 - VideoLogic PCX1/PCX2 (resp. v té době to byly jediné dva akcelerátory, počítat by se snad mohli ještě vůbec první 3D čip nVIDIA NV1 a také Rendition V1000). PCX2 použila firma Matrox ve svém přídavném akcelerátoru M3D, který doplňoval tehdejší modely Mystique a Millenium. V letech 1997 a 1998 následoval vývoj čipů pro konzole Sega Dreamcast (Series 2).

Téměř bez povšimnutí zůstala karta PowerVR Neon 250 (také TBR), která v době uvedení (1999) byla ve většině benchmarků o něco pomalejší než konkurenční Riva TNT2 nebo VooDoo 3 (s výjimkou Quake III Arena). To bylo způsobeno pravděpodobně 64-bitovou paměťovou sběrnicí. Větší obliby karta nedosáhla kvůli poměrně vysoké ceně.

Dosud nejslavnějším počinem této firmy je třetí série - KYRO a KYRO II. I přes obrovskou snahu firmy nVIDIA (zastrašování případných výrobců karet s těmito čipy nebo pomluvné a lživé prezentace) se prodalo docela velké množství těchto karet, především díky dobrému poměru cena/výkon (KYRO bylo výkonnější než GeForce2 MX a KYRO II téměř na úrovni GeForce2 GTS) a vynikající kvalitě obrazu. Karty v té době nabízely více funkcí než konkurenční GeForce2, ale narozdíl od ní neměly hardwarovou T&L jednotku. Tu se PowerVR pokusilo přidat jako softwarovou do čipu KYRO II SE, vzniklo dokonce i několik karet s tímto čipem vyrobených firmou Hercules, ale asi právě kvůli problémům s tzv. EnTnL se na trh nedostaly.

PowerVR MBX

Vývoj PowerVR Series 4 karty (pravděpodobně KYRO III) byl už začátkem roku ukončen poté, co výrobní partner STMicroelectronics oznámil prodej své části zabývající se grafickými čipy. Mezitím byly vytvořeny čipy pro SEGA Naomi a hlavně prodána licence Intelu na čip PowerVR MBX, určený pro mobilní řešení. Ten vychází ze Series 3, obsahuje Vertex Geometry Processor (Vertex Shader upravený pro nízký příkon) a klasickou T&L jednotku. Nejzajímavější je asi tzv. FSAA4Free, tedy ve volném překladu něco jako vyhlazování hran zadarmo. To umožňuje Tile Based Rendering společně s pokročilým Hidden Surface Removal. Čip je vyráběn 0.13ľm technologií, standardně běží na 120MHz, dokáže však snížit spotřebu až na 60mW změnou pracovní frekvence na 50MHz. Zůstal zachován postup Internal True Color (tzn. že všechny operace jsou počítány 32-bitově a nedochází k zaokrouhlování, ke snížení počtu barev dojde teprve až před výstupem, pokud je méně než 32 bitů), což je u malých displejů velice důležité.

PowerVR Series 5

Veškeré úsilí je tedy nyní věnováno vývoji Series 5, který by měl být k dispozici během roku 2003, optimistické odhady mluví o druhém kvartále. Přesnější technické specifikace nejsou známy, každopádně bude čip vyráběn 0.13ľm technologií a bude plně programovatelný. Počítá se tedy s implementací Pixel a Vertex Shaderu a navíc se zachováním Tile Based Renderingu. Podle rozhovoru s Kristofem Beetsem (PowerVR SDK) na PowerVR Generations by naopak měl tento přístup výrazně urychlit práci pixel shaderů. Series 5 má plně podporovat minimálně DirectX 8, očekává se, že z velké části i DirectX 9. Důraz by měl být narozdíl od KYRO II kladen i na výkonný a kvalitní anisotropní filtr. Ze všech útržkovitých spekulací by se dala složit tato tabulka (berte opravdu s rezervou, jde jen o dohady):

PowerVR Series 5
Výrobní technologie 0.13 ľm
Takt jádra 250 - 350 MHz
Paměti okolo 300 (600) MHz DDR
Paměťová sběrnice 128 nebo 256-bit
Fill rate (s 300MHz a 8 pipeline) 2.4 GPixel/s
Paměťová propustnost (256-bit 300MHz DDR) 19.2 Gb/s
DirectX 9.0 (možná jen částečně)
Vertex Shader 2.0
Pixel Shader 2.0
Vyhlazování hran FSAA4Free
Přesnost dat 128-bit
Počet textur v jednom průchodu 16
Počet pipelines 8
Displacement mapping možná i obě metody HW

Fill rate může vypadat ve srovnání třeba i s NV30 nepříliš oslnivě, ale pokud vezmeme v úvahu inteligentní vykreslování HSR+TBR, kde se renderuje to, co je skutečně vidět, tak například u scény s čtyřnásobným překreslením této viditelné části je pak fill rate ve srovnání s tradičním renderingem právě čtyřnásobný - tedy 9.6GPixel/s. Navíc se počítá s použitím PVR-TC místo DXTC, tedy kompresí textur vyvinutou přímo PowerVR a použitou například v konzoli Dreamcast. Tato komprese dosahuje až dvakrát lepší účinnosti než DXTC (u DXTC 1 je to například 4:1).

Dostupnost: 2. čtvrtletí 2003

Zdroje: eetimes.com, mitrax.de, kyroworld.de, pvrgenerations.co.uk, powervr.com

SiS

Přehled: Grafické karty v roce 2003
i Zdroj: PCTuning.cz

Silicon Integrated Systems byl donedávna znám především jako výrobce čipsetů, popřípadě těch nejlevnějších grafických karet, většinou v těchto čipsetech integrovaných. Před nějakou dobou se objevil první náznak konkurence MX řady firmy nVIDIA - SiS 315 s podporou DirectX 7 (následovník čipu 305). Ale teprve čip s poetickým názvem Xabre má šanci soupeřit s levnými GeForce 4 MX a Radeonem 9000. Objevil se nejprve ve třech výkonnostně odstupňovaných verzích - 80, 200 a 400 (kódové označení SiS 328, 332, 334). Nejvýkonnější z nich - Xabre 400 - byl taktován 250/250 MHz. Všechny se oproti svému největšímu konkurentovi (než karty zamíchal Radeon 9000) honosí hlavně HW podporou Pixel Shaderů verze 1.3, také jako první podporovaly sběrnici AGP 8x. Nedávno byl uveden také Xabre 600 (SiS 338), který už pracuje na frekvenci 300/300 Mhz a hlavně je to první GPU vůbec vyráběné technologií 0.13 ľm. V čipu došlo ještě k vylepšení Vertex Shaderu.

Xabre II

Už v únoru 2003 by měl být představen Xabre II, což při tempu vývoje nasazeném firmou SiS poslední dobou je snadné uvěřit. Čip bude pravděpodobně již plně podporovat API DirectX 9 (tedy především Pixel a Vertex Shadery verze 2.0). Přesnější technické specifikace mi nejsou známy (snad jen 8 pixel pipeline), ale podle SiS by měl stejně jako Xabre 400 a 600 patřit do třídy "Performance". Jak víme, SiS má toto značení trošku posunuté, takže se nejspíš bude jednat o mainstreamovou kartu (kam SiS pro změnu řadí Xabre 200 a částečně i Xabre 80).

Dostupnost: 2. čtvrtletí 2003

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama