Projekt UDesk: tichý výkon – stůl se zabudovaným PC (I.)
i Zdroj: PCTuning.cz
Návody Článek Projekt UDesk: tichý výkon – stůl se zabudovaným PC (I.)

Projekt UDesk: tichý výkon – stůl se zabudovaným PC (I.) | Kapitola 2

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

8. 4. 2014 03:00 47

Seznam kapitol

1. Úvod  2. Cíle  3. Návrh 4. Inovativní aspekty 5. Výroba desky a konstrukce stolu 6. O „dřevu“ 7. O zpracování a lakování dřeva 8. [Galerie] Výroba skříně 9. Stříhání a vrtání
10. O závitech (a jak je vyrobit) 11. Lakování kovů 12. Výběr nátěrových hmot 13. Bezpečnost až na prvním místě 14. [Galerie] Lakování dílů skříně a jejich montáž 15. [Galerie] Montáž konstrukce stolu 16. Závěr první části 17. Závěrečná galerie

Tuning počítače dotažený do absurdna – tak by se dal charakterizovat projekt UDesk. Řezání, vrtání, svařování, frézování, broušení nebo lakování, to je jen stručný výčet aktivit, které směřují k realizaci odvážného plánu. Nečeká vás jen strohý popis úprav, ale i rady a postupy, které se vám mohou hodit při vlastních modifikacích.

Reklama

Těžko můžeme chtít něčeho dosáhnout, když vlastně nevíme, co chceme. Stanovení cílů je obvykle proces velmi intuitivní, nicméně i zde jsou kladeny „požadavky“ SMART, které nám pak usnadní budoucí práci. Klíčové cíle jsou uvedeny zde:

  • Vytvořit „ergonomický“ pracovní stůl s odolnou konstrukcí a povrchy (především pracovní desky), rozměry 150 cm délky, 80 cm šířky a 75 (±5) cm variabilní výšky, tuto část mít hotovou do konce září 2013. Výhodou je rozebíratelná konstrukce pro snazší stěhování. Pracovní deska by mela být z brousitelného dřevěného materiálu, aby při poškrábání bylo možné povrch renovovat.
  • Postavit samotnou skříň, která bude zabudována jako součást pracovní desky, nicméně bude vyjímatelná, pro případné budoucí úpravy. Současně je také specifická tím, že v sobě bude ukrývat vývody kabelů. Rozměry skříně jsou dány osazovanými komponentami, tzn. ATX deska + zdroj (50 cm šířka) a grafické karty s vodními bloky (původní GTX 680 Lightning s blokem je extrémně vysoká – požadavek na 20 cm výšky) a délka 50 cm (+8 cm pro vývody kabelů) pro komponenty včetně vnitřního systému chlazení. Tento cíl je částečně závislý na předchozím, takže jeho dokončení je plánováno na konec října.
  • Vytvořit interní montážní konstrukci pro komponenty. Musí umožňovat pohodlnou instalaci všech potřebných komponent, snadný cable management, přehledné rozvody chladícího okruhu – tzv. interconnect plate. Musí být také koncipována tak, aby bylo možné provozovat interní prostředí izolované od okolí (ideálně kompletně utěsněná a odhlučněná). Deadline je konec listopadu s tím, že vetší část by mela být hotová dříve (ta, která není vázaná na specifika ještě nepořízených komponent atd.)
  • Celý systém musí být maximálně odhlučněn a přitom schopen provozu vysoce přetaktovaných high end komponent. Pro běžnou činnost (idle) je cílová hladina hluku na úrovni pasivního PC, pro zátěž pak je akceptovatelný běh nízko otáčkových ventilátorů (max. 600 ot. /min.).
  • Proces stavby skříně bude fotograficky dokumentován, pro focení bude vytvořen prostor s „ateliérovým“ pozadím a osvětlením.
  • Pro stavbu budou použity především levné materiály, stejně tak jako ekonomické vodní chlazení. Nebude se jednat o projekt založený na kupě předražených součástek.

Forma vs. funkce

Dovolím si krátkou úvahu nad významem vztahu designu (formy) a funkčnosti. Modding jak jej známe v mnohých určitě evokuje dojem ladění právě oné vzhledové stránky věci. S tímto se nedá než souhlasit; většina modů sleduje design jako majoritní aspekt samotných úprav.

Je to tak správně? Ano i ne. Já bych zmínil jeden známý citát:
„Forma je vždy závislá na funkci.“
Ten se samozřejmě dá vykládat různými způsoby, existuje na něj i reakce:
„Forma následuje funkci – to je nedorozumění. Forma a funkce musí být jedno, spojené v duchovní jednotě.“
S oběma myšlenkami souhlasím, v zásadě se nevylučují. Co z toho ale má přínos pro modding? Pro mě to znamená jedno: Funkčnost jde ruku v ruce s designem věci. Nechci tedy vytvářet věci, které jsou sice perfektně funkční, ale současně neladí se zbytkem návrhu svým designem a naopak. Tato „pravidla“ jsou pochopitelně v doporučovací rovině, takže s trochou zamyšlení se od nich není problém odchýlit.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama