Quo vadis, PC: počítače budoucnosti – malé, nebo velké?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Quo vadis, PC: počítače budoucnosti – malé, nebo velké?

Quo vadis, PC: počítače budoucnosti – malé, nebo velké? | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

12. 8. 2016 03:00 56

Seznam kapitol

1. Budoucnost je ultrabook?! 2. Modulární PC 3. Žhavé krabičky 4. Velké PC v malé skříni?
5. Dva v jednom, a ani jedno pořádně 6. Malé a ještě menší 7. Jak bude vypadat PC?

Dnes se podíváme na budoucnost PC. A ne, nebudeme se ptát, zda PC přežije anebo ne, ale na podobu, v jaké přežije. I když se dnes zdá, že velikost směřuje stále k menším počítačům, ve skutečnosti jsme se v historii už několikrát vrátili od menších forem ke větším. A osobně si myslím, že by tenhle krok nemusel být špatný!

Reklama

V 90. letech byla ideální podoba PC jasná, dnes se nám peleton rozpadl na ty výkonné a velké a na ty kompaktní a „perspektivní“. Já osobně v kompaktních PC perspektivu nevidím, protože se čím dál tím víc mění na pouhé terminály pro cloudové služby. Jejich nasazení je velmi omezené. Ne že by nebylo žádné, ale má to svoje limity a ty limity jsou vidět přesně ve chvíli, kdy chcete výkonné herní PC za rozumnou cenu. U kompaktních form factorů si výkon koupíte jen za opravdu velké peníze. Dnes nejvíc „nepeče“ procesor, ale grafika – a jak se znova a znova ukazuje, výkonné grafiky je velký problém zmenšit tak, aby byly malé, úsporné, uchladitelné a zároveň za rozumné peníze. Prostě to nejde.

Otázkou je: Jak bude vypadat budoucnostní PC? Půjdeme cestou miniaturizace anebo naopak si PC udrží hrdou pozici cenově přijatelné platformy s brutálním výkonem? Prošel jsem na padesát názorových článků a z nich vyplynulo jedno: Většina autorů věří na mírnou miniaturizaci – řekněme formátu mini ATX – ale ne na menší. Další zmenšení stojí obrovské výkonové kompromisy.

Quo vadis, PC: počítače budoucnosti – malé, nebo velké?
i Zdroj: PCTuning.cz

Já uvažuji opačným směrem: Místo snahy lepit holuba a krysu dohromady po vzoru The Simpsons – anebo dotykové a desktopové rozhraní po vzoru Microsoftu – bych ocenil určitý rozchod mezi mobilními a „power“ platformami. Nelžeme si do kapsy, že se to někdy podaří sešít, nikdy v dějinách se to nepodařilo a dávat dohromady efektivní mikrokonzolky a výkonné desktopy dává stejný smysl jako zkřížit koťátko a tank.

Mobilní platformy by měly být efektivní, ne ultravýkonné. Stolní platformy mohou být efektivní, ale musí být ultravýkonné. U skříně už nesejde na tom, zda je to midi tower narvaný komponentami anebo big tower s mega ATX deskou podporující tři grafiky, každá o výšce tří slotů – a navíc chlazená dedikovaným vodním anebo lepším modulem.

Přestaňme si hrát na to, že supervýkonné PC a tablet Surface je to samé. Není. Možná přišla chvíle na to oddělit platformy podle použití na ty, na kterých hrajete Plants vs. Zombies a na kterých hrajete megahry ve fotorealistické grafice a editujete video v 8K. Možná přišel čas na super PC, na osobní počítač, výkonem konkurujícím sálovým počítačům doby nedávné.

Každému co jeho jest. Nevidím problém v koexistenci smartphonu, tabletu, ultrabooku a super PC, které slouží jako pracovní stanice pro nejnáročnější práci s videem a hraní těch nejnáročnějších her. Ať klidně nabídne sdílený výpočetní výkon pro celou rodinu, ať se stane lokálním cloudem – ale pořád tu pro něj místo vidím!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama