Quo vadis VR: Opadá třetí vlna virtuální reality?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Quo vadis VR: Opadá třetí vlna virtuální reality?

Quo vadis VR: Opadá třetí vlna virtuální reality?

Michal Rybka

Michal Rybka

29. 12. 2018 03:00 30

Seznam kapitol

1. Šavlový tanec 2. Špatné začátky, špatné konce 3. Je to pořád drahé 4. Zpomaluje vývoj hardwaru...
5. zpomaluje vývoj softwaru 6. Apple váhá 7. Jaké jsou šance pro VR v roce 2019?

Opravdu si přeji, aby se virtuální realita etablovala a stala se skutečností. Dostali jsme se do bodu, kde jsou headsety dostupné, počítače dost výkonné a máme i software – nic z toho u předchozích verzí VR nebylo. Přesto se zdá, že třetí vlna VR opadá – a to není dobré znamení.

Reklama

U mnoha technologií jsem indiferentní – ale u VR jsem na tom jinak. Opravdu chci, aby se tato technologie prosadila, protože její imerzivita je míle daleko od čehokoliv jiného. Nic se s tím nedá srovnat, což zjistí každý, kdo se pokusí vyjít po prkně za dortem ve stém patře simulátoru vertiga anebo se pokusí hrát Superhot, ve kterém se k vám blíží rubínoví nepřátelé ze všech stran. Je to husté, skutečně husté!

Třetí vlna VR, která nás potkala v současné době, vypadala velmi perspektivně, ale přesto vidíme příznaky zpomalování. Popravdě řečeno – příznaky propadu zájmu o VR popisovaly Digital Trends už v polovině roku: Zájem kulminoval kolem Vánoc 2017 – a pak to šlo prudce dolů. VR jsem zmiňoval už v poslední úvaze, ale nedá mi to, protože mě tento propad skutečně mrzí. Podívejme se tedy na jednotlivé faktory toho, co ovlivňuje nízký zájem o VR a jaké důsledky to může mít!

Existují super tituly jako Beat Saber – je to ale dost?

Beat Saber je největším úspěchem slovenských Hyperbolic Magnetism. Osobně se mi líbilo už jejich první demo – a „severní pól byl dobyt“ ve chvíli, kdy udělal letsplay PewDiePie. Je to hra, kterou snadno pochopíte, rychle vás čapne a pořádně vás prožene – a pro řadu uživatelů je to nejlepší forma cvičení. Skutečně, slyšel jsem pár lidí mluvit o tom, že to je jediné cvičení, které jsou ochotni akceptovat.

Beat Saber je geniální v mnoha směrech. Za prvé – netrpíte dezorientací, věci se na vás řítí zepředu. Za druhé, je to intuitivní, není třeba žádné vysvětlování – každý to pochopí během pár sekund. Za třetí – je to hudební hra a ty baví i lidi, kteří se jinak o hry nezajímají. Za čtvrté – herní porce jsou poměrně krátké a dynamické, můžete si dát jenom pár minut. A last but not least: Jsou to lightsabery. Co je víc cool než cvičit s lightsabery?!

Na druhou stranu nám Beat Saber ukazuje celou řadu omezení: Jiné hry, jako Blue Effect a nebo Superhot jsou stresující tím, že člověk musí neustále kontrolovat svoje okolí, což je sice strašidelné, ale taky vás to vyšponuje a hodně rychle unaví.

To, co je silnou stránkou Beat Saberu, slouží jako nápověda pro to, co u jiných her nefunguje – a naznačuje to, že dobré VR aplikace mají možná více limitů, než je na první pohled zjevné.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama