Quo vadis VR: Opadá třetí vlna virtuální reality? | Kapitola 2
Seznam kapitol
Opravdu si přeji, aby se virtuální realita etablovala a stala se skutečností. Dostali jsme se do bodu, kde jsou headsety dostupné, počítače dost výkonné a máme i software – nic z toho u předchozích verzí VR nebylo. Přesto se zdá, že třetí vlna VR opadá – a to není dobré znamení.
Špatně vybrané úvodní tituly?
Článek v Digital Trends zmiňuje opakovanou zkušenost s lidmi, kteří si rádi vyzkoušeli VR, ale odložili ji po pouhé půlhodině. Mnoho lidí, kteří si PSVR či jiný systém vyzkoušeli, z něj byli nadšení – a stejně je to nepřesvědčilo ani ke koupi a dokonce ani ne k opětovnému zkoušení. I lidé, kteří si VR zakoupili, hrají obvykle ne déle než hodinu denně.
Problém může být v nevhodných počátečních titulech. Velké tituly, jako DOOM či Skyrim, jsou pro začátečníka příliš intenzivní, dezorientující a stresující. Řada her má problémy s pohybem či s teleportací po levelu. Hororové hry bývají velmi intenzivní, hlavně ty, které staví na kombinaci tmy a lekaček: Řada hráčů zvládne hororovku, která „je za obrazovkou“, ale nezvládnou zážitek, který je umístí přímo doprostřed děsivé situace. Já to taky nedávám – na letsplay VR hororovky se podívám, ale dovnitř se mi nechce.
A potom tu máme různé zážitkové hry typu houpačka, horská dráha anebo chození po prkně. Pokud hrajete ve stoje, je docela vysoká šance, že ztratíte stabilitu a spadnete. Osobně jsem málem šel k zemi u Richies Plank Experience ve chvíli, kdy jsem ve hře začal padat – přestože se moje tělo fyzicky nehýbalo, moje oči viděly pád, ztrácel jsem půdu pod nohama a nebylo mi dobře. Po zážitku s houpačkou se mi udělalo tak zle, že jsem si musel dát na půl hodiny pauzu. Velmi intenzivní může být příliš intenzivní.
Jsem fanoušek VR technologií – ale přesto jsou tituly, které nedávám. Co se asi stane lidem, kteří se s něčím podobným seznámí poprvé – a místo něčeho normálního hned dostanou zážitek, který přesvědčí obsah jejich žaludku, aby se vrátil na svět – anebo se téměř podělají strachy? To nezní jako něco, co by je přesvědčilo ke koupi. A bohužel takových zážitků byla zpočátku většina. Je škoda, že první tituly sbíraly spíše zkušenosti o tom, co ve VR nedělat než jak to dělat správně.