Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
Seznam kapitol
Po letech a s několikaměsíčním zpožděním firma ATi (pardon, vlastně AMD) konečně vydává dlouho očekávaný čip R600 v podobě grafické karty Radeon HD 2900 XT. Pokud váš zajímá historický vývoj, architektura čipu, technologické novinky, souvislost se zmíněným projektem R400 a také samozřejmě testy výkonu, stačí pokračovat ve čtení dnešního článku...
Když v roce 2002 vydala kanadská společnost ATi Technologies trhák v s názvem Radeon 9700 (R300), začaly se objevovat první zmínky o další generaci grafických čipů, tehdy pracovně nazvané R400. Ten měl podle tehdy uniklých informací znamenat ještě větší technologický skok, než Radeon 9700 (což tehdy bylo jen velmi těžko představitelné) a udržet na dalších pár let ATi na pozici technologického leadera. R400 však nebyl dokončen a na místo něj byl vydán dnes již důvěrně známý Radeon X800 (R420). Práce na původním projektu ale v tichosti pokračovaly dál...
Ještě než se pustíme do samotné novinky, podám jedno vysvětlení. Ačkoli byla společnost ATi minulý rok koupena společností AMD a měli bychom tedy mluvit pouze o AMD jako takovém, najdete v dnešním článku zmíněný název původní společnosti. Je to hlavně z toho důvodu, že se mnohokrát budeme obracet do historie, kdy byly ATi a AMD ještě dvě značky, které neměly žádnou přímou souvislost. Tolik tedy na vysvětlenou...
R600 - Radeon HD 2900 XT
Co je vlastně R600? Na tuhle otázku existuje velké množství různých odpovědí - mnohé najdete rozebrané dále v článku. Ale podívejme se zatím jen na některé... R600 je:
- první čip AMD (ATi) pro Microsoft DX10 (Shader Model 4.0)
- unifikovaný čip s vlastním řízením (nezávislým na procesoru)
- grafický čip v mnoha ohledech překračující specifikace DirectX 10
- nejočekávanější grafická karta roku 2007...
- ...ale také produkt s největším zpožděním za poslední čtyři roky
- projekt, jehož vývoj začal před více než pěti lety
- grafický procesor, jehož vydání patří k těm nejkontroverznějším událostem v grafickém průmyslu za celou jeho historii
- kostka křemíku ze 700 miliónů tranzistorů
- první grafický čip s interní kilobitovou a externí 512bit. sběrnicí
- ...
Pokud jste při čtení předchozích bodů přemýšleli, na který se zaměříme nejdřív, nebudu vás dlouho napínat - ani na jeden :-) Nejprve se na nový Radeon podíváme jako na kterýkoli jiný produkt.
R600 byl vydán jako jediný produkt - Radeon HD 2900 XT. Další verze (PRO, XL, GT...) zatím vydány nebyly a AMD striktně odmítá odpovědět na otázku, kdy se rodina "dvatisíce devítistovek" rozšíří. Kdybychom posuzovali podle zkušeností s ATi z předchozích let, dalo by se čekat (že podobně jako po zpožděném Radeonu X1800XT vyšel velmi brzy úspěšný Radeon X1900), že se na přelomu léta a podzimu (či ještě dříve) dočkáme nových high-endových produktů, ale jelikož o těchto záležitostech (roadmaps) již rozhoduje AMD, může být nakonec situace zcela jiná.
Radeon HD2900XT tedy můžeme považovat za jediného protivníka konkurenční řady nVidia GeForce 8 (8800). Do této pozice ho kromě cenového segmentu (high-end) staví zmíněná podpora DirectX 10, samotný rozměr a parametry čipu - zhruba 2x2cm, 80nm 80HS ("80nm performance") výroba u TSMC, unifikovaná streaming architektura čipu, externí 512bit paměťová sběrnice, podpora pamětí GDDR3 a GDDR4, nové režimy pro vyhlazování obrazu (neboli anti-asliasing, FSAA), vylepšená podpora pro filtraci textur a v neposlední řadě i razantně vylepšená multimediální podporu - nové technologie pro akceleraci přehrávání a dekódování HD-videa (UVD), podporu pro přehrávání chráněných formátů včetně zpracování a výstupu pro zvuk... na které se ještě v budoucnu blíže zaměříme.
Samotné "HD" v názvu má evokovat souvislost s novými multimediálními formáty (HD video, audio, HD-DVD, blue-ray...), ale také zvukem.
HD = high definition, vysoké rozlišení. Tato zkratka je využívána především v souvislosti s obrazem o vysokém bodovém rozlišení, který se v posledních letech velmi silně prosazuje jak na poli herní grafiky, tak v multimediích.
Srovnání základních parametrů najdete v následující tabulce...
Radeon X1950XTX | GeForce 7900GTX | GeForce 8800GTX | Radeon HD2900XT | |
VPU | R580(+) | G71 | G80 | R600 |
Výrobní proces | 90 nm TSMC | 90 nm TSMC | 90 nm TSMC | 80nm HS TSMC |
Počet transistorů | 384 milionů | 278 milionů | 681 milionů | 700 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR | 256-bit DDR | 384-bit DDR | 512-bit DDR |
Paměť | 512 MB | 512 MB | 768 MB | 512 MB |
Takt čipu | 650 MHz | 650 MHz | 575 (1350) MHz | 740 MHz |
Takt pamětí | 1000 MHz (2000 DDR) | 800 MHz( 1600 DDR) | 900 MHz(1800 DDR) | 825 MHz(1650 DDR) |
Paměťová propustnost | 64.0 GB/s | 51.2 GB/s | 86.4 GB/s | 86.4 GB/s |
Fill-rate ( pixel ) | 10400 Mpixel/s | 10400 Mpixel/s | 13800 Mpixel/s | 13800 Mpixel/s |
Fill-rate ( texture ) | 10400 Mtexel/s | 15600 Mtexel/s | 36800 Mtexel/s | 36800 Mtexel/s |
Vertex Shaderů | 8 | 8 | 128* | 320* |
Pixel Shaderů | 48 | 24 | 128* | 320* |
Geometry Shaderů | - | - | 128* | 320* |
Text. filtering units | 16 | 24 | 64 | 16 |
Text. adressing units | 16 | - ** | 32 | 32 |
Texture sampling units | 16 | 24 | 64 | 80 |
Počet ROP 's | 16 | 16 (2*Z) | 24 (2*Z) | 16 (2*Z) |
Vertex Shader verze | 3.0 | 3 .0 | 4.0 | 4.0 |
Pixel Shader verze | 3.0 | 3 .0 | 4.0 | 4.0 |
DirectX | 9.0c | 9.0 c | 10 | 10 |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 8x sparse 8-16x CSAA | 2-4x RGMS 8x sparse až 16x CFAA až 24x EDAA |
AA speciality | Temporal AA Adaptive AA Centroid Sampling Progr. grid | kombinace SS+MS Transparent AA | Transparent AA Coverage Sampled AA | Adaptive AA (EATM) Temporal AA |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc komprese High-Quality AF Fetch4 | nativní vertex texturing | skalární architektura unifikovaný čip | skalární architektura unifikovaný čip |
* celkový počet unifikovaných procesorů
** pro texture adressing je sdílený primární pixel shader procesor
Pokud by měl někdo zájem o detailní výpis technologií. Může si (třeba u kafe :-) pročíst následující výčet: