radeon-hd4870-x2-ofenziva-rudych-pokracuje
Článek Radeon HD4870 X2 - ofenzíva rudých pokračuje

Radeon HD4870 X2 - ofenzíva rudých pokračuje

Z. Obermaier

Z. Obermaier

18. 8. 2008 01:00 123

Seznam kapitol

1. Úvod: Která strategie je lepší? 2. Radeon HD4870 X2 3. Asus Radeon HD4870 X2 v obrazech 4. Metodika testu a hry 5. Testovací sestava 6. Micro-stuttering 7. Age Of Conan 8. Assassins Creed 9. Bioshock 10. Call Of Duty 4 11. Company Of Heroes: Opposing Fronts 12. Crysis 13. Enemy Territory: Quake Wars
14. GRID RaceDriver 15. Half Life 2: Episode Two 16. Lost Planet: Extreme Conditions 17. Mass Effect 18. Microsoft Fligts Simulator X 19. TES IV: Oblivion 20. S.T.A.L.K.E.R.: Shadow Of Chernobyl 21. Unreal Tournament 3 22. World In Conflict 23. Shrnutí výkonu - Aktualizováno! 24. Teploty a spotřeba 25. Závěr a hodnocení

POZOR Aktualizováno! Velmi bych se divil, kdybyste dosud neslyšeli o novém ATi Radeonu HD4870 X2. V den uvedení bylo možné shlédnout spoustu testů na zahraničních stránkách, a mnoho z vás má o výkonu této karty již jasnou představu - o tom, že jde o nejvýkonnější současnou grafickou kartu, není nutné pochybovat. Je ovšem toto vítězství tak jednoznačné? Hodí se koncepce dvou jader pro každou hru? Všemi aspekty - pro i proti - se budeme zabývat právě dnes...

Reklama
Reklama

Všechna Multi-GPU grafická řešení se potýkají s několika zásadními problémy. Nejvíce se poslední dobou mluví o micro-stutteringu, ale tento problém není jediný a mnohdy si takto uživatelé pojmenují i zcela jiné jevy. Pojďme si tedy říci, co vás s Multi-GPU může potkat, a co je tedy micro-stuttering.

Problémy Multi-GPU

Prvním problémem, je bezesporu využitelnost druhého GPU v určitých hrách. Jsou totiž tituly, kde se druhé jádro uplatní jen málo a nebo vůbec. V takovém případě se pak výkon dvou karet může propadnout pod výkon jediné (nebo jediného jádra). To jsme také pozorovali u některých titulů v našem testu CrossFire proti SLI. Tento problém se několikrát objevil i v dnešním testu, porovnejte si procentuální srovnání jednoho Radeonu HD4870 a HD4870 X2, a uvidíte v kolika hrách a nastaveních se to projevuje.

Radeon HD4870 X2 - ofenzíva rudých pokračuje

Dalším problémem je input lag, který se vyskytuje i u jedné karty, ovšem s každým dalším GPU se jeho projevy zviditelňují. Jde v podstatě o to, že grafická karta vždy počítá snímek který je proti snímku připravovanému CPU zpožděn. Zpoždění může být i několik snímků, a při dvou GPU se již může toto zpoždění projevit viditelným zpožděním reakcí. Typicky hnete myší, ale obraz se adekvátně změní až o několik okamžiků později. K tomuto jevu se při Multi-GPU režimu AFR (ten je dnes nejpoužívanější) přidá další zpoždění snímků a hra se již očividně trhá (ukazuje to obrázek ze hry Lost Planet). Zde nezáleží ani na počtu FPS, a vyřešit lze pouze v ovladačích. Každé řešení s více než dvěma GPU (tři nebo čtyři u CrossFire X, Quad SLI) tímto problémem velmi výrazně trpí.

Radeon HD4870 X2 - ofenzíva rudých pokračuje

Radeon HD4870 X2 - ofenzíva rudých pokračuje

Třetím problémem je zmíněný micro-stuttering. Tento jev je způsoben špatnou synchronizací počítání snímků obou karet (jader), kde každý snímek je proti předešlému opožděn o různý čas. V ideálním případě by měla být prodleva mezi snímky přibližně stejná, to jest například 5ms - 5ms - 5ms. U micro-stutteringu ale dochází k prodlevám například 5ms - 15ms - 5ms - 90ms. Chování hry je tedy rušeno mírným cukáním obrazu, i když je měřené FPS stále vysoko nad hratelnou úrovní.

První obrázek ze hry RaceDriver GRID, ukazuje velmi vážný problém s micro-stutteringem, a hra kvůli němu byla téměř nehratelná. Druhý obrázek ukazuje totéž v Half Life 2. V druhém případě je ale FPS velmi vysoké a projevu micro-stutteringu si téměř nevšimnete. Tento jev se objevuje při nižších hodnotách FPS (typicky vysoká rozlišení s vyhlazováním), kdy karty nedokáží generovat o mnoho vyšší FPS než je obnovovací frekvence vašeho panelu. V mnoha případech se dá tento jev eliminovat zapnutím V-sync. U vysokých rozlišení a vyhlazování vám to ale většinou nepomůže (FPS je nižší než obvyklých 60). U nízkých rozlišení se tento problém téměř nedá zaznamenat. Jestli se nějaký ze zmíněných problémů objevil, najdete u každé hry napsané pod grafy u shrnutí.

Posledním problémem je obrovský vliv výkonu procesoru CPU na výkon Multi-GPU. Podle jednoho zahraničního testu, kde testovali duální Radeon HD4870 X2, byl i čtyřjádrový čip na frekvenci 3800MHz pro některé hry omezujícím faktorem. Já jsem doporučoval alespoň 3200-3400MHz, to ale může být i málo.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning