radeon-hd4870-x2-ofenziva-rudych-pokracuje
Hardware Článek Radeon HD4870 X2 - ofenzíva rudých pokračuje

Radeon HD4870 X2 - ofenzíva rudých pokračuje | Kapitola 6

Z. Obermaier

Z. Obermaier

18. 8. 2008 01:00 123

Seznam kapitol

1. Úvod: Která strategie je lepší? 2. Radeon HD4870 X2 3. Asus Radeon HD4870 X2 v obrazech 4. Metodika testu a hry 5. Testovací sestava 6. Micro-stuttering 7. Age Of Conan 8. Assassins Creed 9. Bioshock 10. Call Of Duty 4 11. Company Of Heroes: Opposing Fronts 12. Crysis 13. Enemy Territory: Quake Wars
14. GRID RaceDriver 15. Half Life 2: Episode Two 16. Lost Planet: Extreme Conditions 17. Mass Effect 18. Microsoft Fligts Simulator X 19. TES IV: Oblivion 20. S.T.A.L.K.E.R.: Shadow Of Chernobyl 21. Unreal Tournament 3 22. World In Conflict 23. Shrnutí výkonu - Aktualizováno! 24. Teploty a spotřeba 25. Závěr a hodnocení

POZOR Aktualizováno! Velmi bych se divil, kdybyste dosud neslyšeli o novém ATi Radeonu HD4870 X2. V den uvedení bylo možné shlédnout spoustu testů na zahraničních stránkách, a mnoho z vás má o výkonu této karty již jasnou představu - o tom, že jde o nejvýkonnější současnou grafickou kartu, není nutné pochybovat. Je ovšem toto vítězství tak jednoznačné? Hodí se koncepce dvou jader pro každou hru? Všemi aspekty - pro i proti - se budeme zabývat právě dnes...

Reklama

Všechna Multi-GPU grafická řešení se potýkají s několika zásadními problémy. Nejvíce se poslední dobou mluví o micro-stutteringu, ale tento problém není jediný a mnohdy si takto uživatelé pojmenují i zcela jiné jevy. Pojďme si tedy říci, co vás s Multi-GPU může potkat, a co je tedy micro-stuttering.

Problémy Multi-GPU

Prvním problémem, je bezesporu využitelnost druhého GPU v určitých hrách. Jsou totiž tituly, kde se druhé jádro uplatní jen málo a nebo vůbec. V takovém případě se pak výkon dvou karet může propadnout pod výkon jediné (nebo jediného jádra). To jsme také pozorovali u některých titulů v našem testu CrossFire proti SLI. Tento problém se několikrát objevil i v dnešním testu, porovnejte si procentuální srovnání jednoho Radeonu HD4870 a HD4870 X2, a uvidíte v kolika hrách a nastaveních se to projevuje.

Radeon HD4870 X2 - ofenzíva rudých pokračuje
i Zdroj: PCTuning.cz

Dalším problémem je input lag, který se vyskytuje i u jedné karty, ovšem s každým dalším GPU se jeho projevy zviditelňují. Jde v podstatě o to, že grafická karta vždy počítá snímek který je proti snímku připravovanému CPU zpožděn. Zpoždění může být i několik snímků, a při dvou GPU se již může toto zpoždění projevit viditelným zpožděním reakcí. Typicky hnete myší, ale obraz se adekvátně změní až o několik okamžiků později. K tomuto jevu se při Multi-GPU režimu AFR (ten je dnes nejpoužívanější) přidá další zpoždění snímků a hra se již očividně trhá (ukazuje to obrázek ze hry Lost Planet). Zde nezáleží ani na počtu FPS, a vyřešit lze pouze v ovladačích. Každé řešení s více než dvěma GPU (tři nebo čtyři u CrossFire X, Quad SLI) tímto problémem velmi výrazně trpí.

Radeon HD4870 X2 - ofenzíva rudých pokračuje
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon HD4870 X2 - ofenzíva rudých pokračuje
i Zdroj: PCTuning.cz

Třetím problémem je zmíněný micro-stuttering. Tento jev je způsoben špatnou synchronizací počítání snímků obou karet (jader), kde každý snímek je proti předešlému opožděn o různý čas. V ideálním případě by měla být prodleva mezi snímky přibližně stejná, to jest například 5ms - 5ms - 5ms. U micro-stutteringu ale dochází k prodlevám například 5ms - 15ms - 5ms - 90ms. Chování hry je tedy rušeno mírným cukáním obrazu, i když je měřené FPS stále vysoko nad hratelnou úrovní.

První obrázek ze hry RaceDriver GRID, ukazuje velmi vážný problém s micro-stutteringem, a hra kvůli němu byla téměř nehratelná. Druhý obrázek ukazuje totéž v Half Life 2. V druhém případě je ale FPS velmi vysoké a projevu micro-stutteringu si téměř nevšimnete. Tento jev se objevuje při nižších hodnotách FPS (typicky vysoká rozlišení s vyhlazováním), kdy karty nedokáží generovat o mnoho vyšší FPS než je obnovovací frekvence vašeho panelu. V mnoha případech se dá tento jev eliminovat zapnutím V-sync. U vysokých rozlišení a vyhlazování vám to ale většinou nepomůže (FPS je nižší než obvyklých 60). U nízkých rozlišení se tento problém téměř nedá zaznamenat. Jestli se nějaký ze zmíněných problémů objevil, najdete u každé hry napsané pod grafy u shrnutí.

Posledním problémem je obrovský vliv výkonu procesoru CPU na výkon Multi-GPU. Podle jednoho zahraničního testu, kde testovali duální Radeon HD4870 X2, byl i čtyřjádrový čip na frekvenci 3800MHz pro některé hry omezujícím faktorem. Já jsem doporučoval alespoň 3200-3400MHz, to ale může být i málo.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama