Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!
Seznam kapitol
Naše prvotní "preview" výkonu Radeonu HD4850 vás mělo navnadit na doplněnou druhou část článku. Dnes je oficiální datum uvedení nových karet, a proto vám slíbené pokračování právě nabízíme. V testu se nově podíváme na technologické novinky, a na závěr také na výkon dvojice Radeonů v zapojení CrossFire.
První část našeho testu grafické karty Radeon HD4850 jsme vám přinesli minulý pátek. V tehdejším článku jsme se podívali na fotografie karet, balení a příslušenství, výkon ve hrách a spotřebu, přetaktování a shrnutí výkonu. Dokonce jsme vás neochudili o závěrečné hodnocení karty, které dnes ještě doplníme. Dnes se tedy (kromě krátkého zopakování) zaměříme na novinky v architektuře, technologické novinky a na výkon v zapojení CrossFire dvou karet. Dnešní kompletní článek, budiž tedy pouze takovým doplněním informací, na které bylo do dnes embargo.
Jedno GPU versus Dvě
Už při uvedení minulé generace grafických karet AMD/ATi - Radeony HD3800, představil výrobce svou novou strategii. Místo velkého (a na výrobu drahého) monolitického jádra GPU, se vydal cestou levnější výroby menších jader, které v případě potřeby vyššího výkonu spřáhne do dvojice (trojice, čtveřice v CrossFire X).
S druhou generací čipů architektury RV700, se tento koncept objevuje znovu a v mnohem efektivnějším provedení. Proč také měnit, něco co fungovalo. S jednojádrovými grafikami se budeme už nadále setkávat pouze v segmentu střední třídy, a tento model bude muset vzít za své i konkurenční NVIDIA. Doba topících, byť výkonných "gigantů" GPU je zcela jistě pryč.
Tyto dva obrázky ukazují dvě možné situace na trhu. První, je cesta velkého monolitického jádra, které je náročné na výrobu. Výtěžnost je tristní a jeho spotřeba je opravdu extrémně vysoká. V případě, že je takové jádro uvedeno na trh, trvá výrobci (dnes pouze NVIDIA), minimálně dva roky přinést na trh další inovovanou verzi. Takovéto jádro také nelze využít na levných kartách střední třídy.
Druhý scénář propaguje AMD/ATi, a jde o myšlenku malého a jednoduššího jádra - které lze osadit jak na karty střední třídy, tak na absolutní high-end ve dvojici. Obnova a vylepšení takového jednoduššího jádra trvá většinou pouze poloviční dobu, než v prvním případě (viz odstup mezi RV670 a RV770).
Nižší spotřeba Radeonů HD4800?
Záleží na preferencích, zda zákazník požaduje skutečně hrubou sílu monolitického jádra s většinou vyrovnaným výkonem ve všech titulech, a nebo vloží své peníze do dvou jader v CrossFire, kde ale hrají ovladače stále největší roli ve škálování v nových hrách. Vzhledem k trendu úspory elektrické energie je ale (ve střední třídě) koncept AMD/ATi mnohem lepší.
V případě největšího GPU dneška (GTX 280) je ve 2D prostředí spotřeba stejně nízká, jakou mají nejúspornější karty na trhu. Ve 3D hrách bude ale duální Radeon se dvěma RV770, dle mého, více energeticky náročný než high-endová GeForce GTX 280.
I ve střední třídě je ale spotřeba hlavních rivalů podobná, ve 2D i 3D jsou odběry karet Radeon HD4850 proti GeForce 9800 GTX vyrovnané. O výrazně nižší spotřebě proti konkurenci, se tedy u nových Radeonů HD4800 hovořit nedá. Nové karty ale nabízejí mnohem zajímavější novinky, než právě nízkou spotřebu - podíváme se na ně v dalších kapitolách.
Chybějící střední třída ATi
Výkon ve střední třídě, byl do dnes velmi vyrovnaný, a "tlačilo" se tam hned několik grafických karet konkurence. Zatímco AMD/ATi tam nemělo nic, než Radeon HD3870 a duální Radeon HD3870X2 za cenu kolem 7000Kč, tábor "zelených" zde disponuje GeForce 8800 GT za 3500Kč, GeForce 8800 GTS-512 za 4500Kč a GeForce 9800 GTX za 6000Kč.
Je patrné, že AMD/ATi nemělo na trhu naprosto nic, mezi Radeonem HD3870 za 3000Kč a Radeonem HD3870X2 za 7000Kč. To je pro dnešní nasycený trh moc široké rozpětí cen, kde jasně chybí střední nižší a vyšší třída. Pokud jste chtěli nakupovat grafiku v ceně kolem 5000Kč - 6000Kč, neměli jste v podstatě jinou možnost než sáhnout po GeForce, a to muselo AMD změnit. Změna přichází právě teď, a jde v podstatě o zemětřesení trhu grafik střední třídy a vyššího mainstreamu.
V táboře zelených bijí na poplach
Dnes (minulý pátek) uváděný Radeon HD4850 byl původně mířen proti GeForce 8800 GT, jak výkonem tak i cenou 4000Kč. Jak ale množství testů dokázalo, povedl se vývojářům proti starší generaci HD3800 značný výkonový posun. Radeon HD4850 se tedy může výkonově rovnat právě GeForce 8800 GTS-512 a dokonce i GeForce 9800 GTX. Obě jsou stále karty za vyšší cenu (avízované zlevnění u nás zatím nikde vidět není).
Odpověď NVIDIA na sebe nenechala dlouho čekat, výkon Radeonu HD4850 byl pro ně totiž velkým překvapením, se kterým nepočítali. S okamžitou platností došlo v cizině ke snížení cen GeForce 8800 GT, GeForce 8800 GTS-512 a GeForce 9800 GTX. Poslední jmenovaná by se měla brzy prodávat za 4000Kč s DPH, což je o 2000Kč levněji než dnes.
Odpověď - GeForce 9800 GTX +
Nyní se pusťme trochu do vod spekulací, pokud je tedy Radeon HD4850 +/- stejně rychlý jako GeForce 9800 GTX (není tomu tak všude, jak ukáží naše testy), tak mu bude zlevněná GeForce 9800 GTX za stejnou cenu (4000Kč) solidní soupeř. Dosud jsem, ale nehovořili o Radeonu HD4870, který byl měl být proti HD4850 výkonnější (předpokládá se o 15 procent). Na toho tedy zřejmě klasická GeForce 9800 GTX stačit nebude, proto NVIDIA vydává revidovanou a modernější verzi této karty - GeForce 9800 GTX +.
Jde o starou známou GeForce 9800 GTX s jádrem vyrobeným na 55nm, a mnohem vyššími frekvencemi. Jádro karty tiká na 730MHz a shadery na 1900MHz. Tato karta by měla svou starší sestru překonat o 10-15 procent, což by jí mělo teoreticky na Radeon HD4870 stačit. Jestli tomu tak bude, zjistíme až za 3 týdny - to bude rychlejší Radeon HD4870 s GDDR5 uveden. Dle mého názoru ale na výkon Radeonu HD4870 nebude výkon nové GeForce 9800 GTX+ stačit, konkurentem tedy bude spíše GeForce GTX 260.
Doplnění: Kartu GeForce 9800 GTX+ se nám bohužel do dnešního testu nepodařilo zařadit. Pokusíme se její výsledky doplnit do testu Radeonu HD4870, který by měl dorazit již za pár dní.