Rok 2015 očima redaktorů českých HW magazínů
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Rok 2015 očima redaktorů českých HW magazínů

Rok 2015 očima redaktorů českých HW magazínů | Kapitola 10

Redakce PCT

Redakce PCT

31. 12. 2015 22:00 21

Seznam kapitol

1. Ročník 2015 2. Nejlepší produkt roku 3. Nejhorší produkt roku 4. Inovace roku a nejzajímavější řešení roku 5. Nejlepší trend(y) roku 6. Nejhorší trend(y) roku
7. Zklamání roku 8. Překvapení roku 9. Škoditel roku 10. Pamětihodné marketingové přestřelky a perly 11. Článek, interview, web roku 12. Výhled, přání do roku 2016

S Novým rokem máme pro vás připravené shrnutí, které je výsledkem společného projektu několika českých redakcí a redaktorů píšících o hardwaru. Jaké produkty byly nejlepší, nejhorší, co se líbilo a nelíbilo a co bychom rádi do budoucna očima redaktorů DIIT, Extrahardware, PC Tuningu Světa Hardware a Cnews.

Reklama

Vrtění psem a jiným drobným zvířectvem, aneb pamětihodné marketingové přestřelky a perly

Petr Diviš: Celkem mě pobavila nedávná novinka od Nvidie v podobě Single SLI GPU mode. To Nvidia uvedla v ovladačích 359.06 u hry Just Cause 3. V této hře totiž SLI nefungovalo (nezvyšovalo výkon). Nvidia marketing dokáže opravdu zázraky a tím Single SLI GPU mode dle mého názoru je.

Marketingový „přešlap“ v podobě GTX 970 už asi znovu zmiňovat nemusím.

Lukáš Fiala: Hned zkraje roku se o pozdvižení postarala nVidia, neboť se provalilo, že GeForce GTX 970 neumí efektivně využít celý rozsah svých čtyř gigabajtů paměti a navíc ve specifikacích uváděla nesprávný počet jednotek ROP a velikost L2 cache. Ačkoliv to s odstupem času působí poněkud banálně až komicky, našli se uživatelé, kteří kvůli tomu karty reklamovali, a obchody, které vracely část ceny jako bolestné. Kauzu využil marketing AMD a samozřejmě také zlatokopové, kteří na nVidii podali hromadnou žalobu.

V nedávné době se pak vyznamenala společnost Apple, když vypustila svůj programovací jazyk Swift jako open source a nechybělo vskutku mnoho, aby se prohlásila za jediného a pravého vynálezce tohoto konceptu. Než byl text v tichosti změněn, na stránce https://developer.apple.com/opensource/ jste se mohli dočíst doslova toto: „Apple, první významná počítačová společnost, která přijala vývoj open source za klíčovou součást své softwarové strategie, neustále používá a vydává podstatné množství open source softwaru.“ Apple tedy ve své arogantní nadutosti nepovažuje firmy jako Red Hat, Google, Facebook nebo Intel za dostatečně významné, aby si zasloužily jeho zmínku. No a že se takto chválí zrovna firma proslavená uzavřeným ekosystémem a nekompatibilitou s průmyslovými standardy…

Jan Olšan: V disciplíně nejhorší produkt už jsem si vylil zlost na Apple za v podstatě bezportový (jelikož jediné USB zabere nabíječka) Macbook. Za drzost tento produkt vychvalovat a cpát zákazníkům, jejichž tradiční loajalita je zde myslím už docela zneužívána, zde uděluji Čestnou cenu Pražského Hradu ještě vedení Applu a jeho pěchotě v marketingu – oficiálním, gerilovém i tom infiltrovaném v médiích. Není pochyb o tom, že Apple si aroganci dovolit může a finanční výsledky mu ji „ospravedlní“. Ale to není nic, co by se dalo ohodnotit pozitivně, naopak, jde v mnoha směrech o ostudu. Škarohlídové by možná řekli, že cenu si firma zaslouží za celoživotní dílo.

Zmínit se v této kategorii musí také docela závažný případ klamavých specifikací u GeForce GTX 970. Nejsem přesvědčen o tom, že zde došlo k zlému úmyslu (a tím podvodu) a nikoliv k nedopatření, pro to by asi musely být nějaké důkazy. Ale blamáž to byla velká. Negativní dojem tu pro mě umocňuje, že tato aférka moc nepohnula stavem „mindshare“ u veřejnosti, který je dle mého názoru neférově negativní k Radeonům a k GeForce zase neférově pozitivní. Přehnaná láska zákazníků ke značce je dle mého názoru špatná věc, pokřivující trh a podkopávající plodné účinky konkurence. Vidět je to u toho Applu, ale myslím, že už i u Nvidie. Právě v tomhle ohledu mi 3,5GB průšvih vadí – že nakonec řadě lidí moc nevadil.

Mirek Jahoda: taktika „nejlepší obranou je útok“ tohoto oddělení Nvidie. Z údajného bugu v benchmarku Ashes of Singularity se vyklubal spíš bug v ovladačích GeForce (a odhalený hardwarový nedostatek stran asynchronních shaderů).

Lukáš Václavík: Pár (dalších) šrámů na pověsti si způsobil Microsoft se svými čachry s kapacitou úložiště OneDrive. Loni mluvil o neomezeném prostoru pro platící uživatele a 15 GB pro bezplatné účty a dalších 15 GB za to, že si na OneDrive budete zálohovat fotky. Jenže kvůli pár jedincům s několika využitými terabajty Microsoft oseká všechny účty. Stropem u placených účtů bude 1 TB, u bezplatných jen 5 GB. Firma přitom sama přiznala, že v průměru lidé ukládají jen 5,4 GB, takže žádné velké zneužívání se nekonalo. Škoda už ale byla napáchána. Microsoft to pak částečně vyžehlil tím, že u bezplatných účtů nechá oněch 15+15 GB, pokud uživatelé kliknou na zvláštní odkaz. Jenže na veřejnosti už působí tak, že něco slíbil a pak to vzal.

Pavel Šantrůček: Tak u marketingu mám svůj osobní pomyslný žebříček “vítězů”. Cenu za nejhorší marketingový počin roku 2015 u mě vyhrává jednoznačně společnost Nvidia a její kauza kolem specifikací grafické karty GeForce GTX 970. Na druhém místě je pak společnost Valve, která umí ohlásit své Steam Machines vždy v tu pro ni nejnepříznivější dobu. Na třetí místo jsem pak umístil společnost AMD za její takřka neexistující marketing.

Mirek Jahoda: Jako první mi z letošních PR canců vytanula taktika „nejlepší obranou je útok“ tohoto oddělení Nvidie. Z údajného bugu v benchmarku Ashes of Singularity se vyklubal spíš bug v ovladačích GeForce (a odhalený hardwarový nedostatek stran asynchronních shaderů).

Adam Vágner: Pro spoustu lidí to bude jednoznačně GTX 970. Já mám pro to, proč zvolila Nvidia takovou konfiguraci, celkem pochopení. Pochopení nemám pro to, proč to zatloukala. Osobně bych byl nejradši, kdyby podobné blbosti, při kterých se kombinuje různě rychlý přístup do různých částí paměti, nedělala vůbec, pokud to karta nedokáže smysluplně využít. Vůbec by mi nevadilo vídat i nadále 1,5GB, 3GB nebo 3,5GB karty postavené proti 2GB či 4GB grafikám, bohužel je pro spoustu lidí je prostě 4GB karta lepší než 3,5GB.

U AMD mě taky zaujalo čarování s kapacitou pamětí a kličkování marketingu, když levnější karty musely dostat dvojnásobek paměti oproti dvoustovkové řadě, protože to lépe odpovídá současným požadavkům, přičemž u nejvýkonnějšího modelu za bezmála dvacet tisíc stavěného pro čtyřnásobné rozlišení 4K naopak muselo stačit totéž, co AMD zvolilo jako standard pro kartu nižší střední třídy (již mnohokrát zmiňovanou R7 370).

A moc pochopení nemám ani pro umanutou snahu AMD prezentovat GPU Fiji s HBM jako něco, díky čemuž nadchází éra výkonných a krátkých grafických karet, což nám musela předvést hned u dvou ze tří nejzajímavějších produktů z nové řady. U výkonných karet nebyl nikdy problém s délkou PCB, za jejich rozměry mohla jejich spotřeba a s ní související velikost chladiče, a v tomto ohledu se u Fiji nic moc nezměnilo. Velká R9 Fury X sice měla délku necelých 20cm, ale bokem z ní tak trochu visí blok 120cm radiátoru s větrákem, a u krátké R9 Nano se zase pro až absurdně malou délku šlo přes mrtvoly (obětována byla hlučnost, teploty i část výkonu).

Krátké PCB je velká výhoda – pokud kartu postavíte podobně, jako to udělal Sapphire, máte mnohem víc místa na pasiv a dostanete podstatně větší plochu žebrování.

Taky se mi líbila aférka Microsoftu s neomezeným diskovým úložištěm, se kterým společnost naložila přesně v duchu cimrmanovského „Nejdřív si zařídil hospodu u silnice na Písek, ale chodili mu tam lidi.“ a protože se někteří lidi skutečně pokoušeli neomezené diskové úložiště takto využívat, tak jej omezila. Taky je na tom hezky vidět jedna z výhod cloudového řešení – podmínky se mohou změnit za pochodu a vy si můžete maximálně… jít jinam, pokud teda najdete vhodnou alternativu.

Ale na prvním místě to u mě suverénně vyhrává Western Digital. Od povodní, kdy ceny WD Black vystřelily na neúnosnou mez a už na ni zůstaly, několik let marně čekám na to, až ke slušnému 7200otáčkovému 1TB modelu WD Blue výrobce přidá alespoň o trochu větší mainstreamový 2TB model, který by neměl tak otřesný poměr cena/GB a mělo by smysl o něm uvažovat.

A větších WD Blue jsem se letos konečně dočkal, když Western do této modelové řady prostě a sprostě přehrnul pomalé zelené disky a zelenou řadu ruší. Jen blázen by si předraženou řadu Black podrazil tak, že by něco podobného nabídl i za lepší cenu, že? Dost mi to připomíná systém, jakým se tu v republice teď budují nové dálnice.

Adam Vágner: A větších WD Blue jsem se letos konečně dočkal, když Western do této modelové řady prostě a sprostě přehrnul pomalé zelené disky a zelenou řadu ruší.
i Zdroj: PCTuning.cz
Adam Vágner: A větších WD Blue jsem se letos konečně dočkal, když Western do této modelové řady prostě a sprostě přehrnul pomalé zelené disky a zelenou řadu ruší.

Když k tomu přičtu fakt, že už asi pátým rokem kupuju stále stejné 3TB disky za stále stejné tři tisíce tři sta plus mínus dvě stovky, tak už si nejsem jistý, jestli se mi jen nezdálo to, že jsme někdy kolem roku 2000 mohli za stejný časový úsek zažít přechod ze 4GB na 100GB disky při zachování stejné ceny.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama