Rok 2015 očima redaktorů českých HW magazínů
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Rok 2015 očima redaktorů českých HW magazínů

Rok 2015 očima redaktorů českých HW magazínů | Kapitola 7

Redakce PCT

Redakce PCT

31. 12. 2015 22:00 21

Seznam kapitol

1. Ročník 2015 2. Nejlepší produkt roku 3. Nejhorší produkt roku 4. Inovace roku a nejzajímavější řešení roku 5. Nejlepší trend(y) roku 6. Nejhorší trend(y) roku
7. Zklamání roku 8. Překvapení roku 9. Škoditel roku 10. Pamětihodné marketingové přestřelky a perly 11. Článek, interview, web roku 12. Výhled, přání do roku 2016

S Novým rokem máme pro vás připravené shrnutí, které je výsledkem společného projektu několika českých redakcí a redaktorů píšících o hardwaru. Jaké produkty byly nejlepší, nejhorší, co se líbilo a nelíbilo a co bychom rádi do budoucna očima redaktorů DIIT, Extrahardware, PC Tuningu Světa Hardware a Cnews.

Reklama

Zklamání roku

Petr Diviš: Za zklamání roku považuji již zmíněnou GeForce GTX 970. Ta byla pro mnoho majitelů nepěkným překvapením. Ze začátku skvělá grafika ve všech ohledech jako je cena, spotřeba i výkon, byla nakonec odhalena jako nepěkný marketingový podvod ve specifikacích. Navíc i starší ovladače špatně zacházely s touto dělenou pamětí a způsobovaly propady výkonu v některých hrách. I když už hlavně pod Windows 10 funguje dobře, své nálepky 3,5GB grafiky a podvodu už se nezbaví.

Koncem roku mě zklamalo zjištění, že procesory Intel generace Skylake se mohou prohýbat. Od generace Sandy Bridge se tato mainstreamová kategorie stále více a více šidí. Skylake má výrazně tenčí substrát pod ASIC, který se údajně pod některými chladiči může prohnout a poškodit CPU i patici. 

Petr Diviš: Skylake má výrazně tenčí substrát pod ASIC, který se údajně pod některými chladiči může prohnout a poškodit CPU i patici. (zdroj obrázku: PC Games Hardware 
i Zdroj: PCTuning.cz
Petr Diviš: Skylake má výrazně tenčí substrát pod ASIC, který se údajně pod některými chladiči může prohnout a poškodit CPU i patici. (zdroj obrázku: PC Games Hardware 

David Ježek: Že bych byl z něčeho vysloveně zklamán, nemohu říci. To, že jsou Windows 10 hodně kontroverzní, je mi osobně jedno, stejně tak špatná mechanická kvalita procesorů Skylake v LGA provedení. Takže určité (byť mírné) zklamání pro mě představuje rozhodnutí Mozilly dále neprovádět vývoj Firefox OS pro telefony, byť plně chápu a respektuji toto její rozhodnutí.


Lukáš Fiala: Není to ani tak zklamání, jako spíš nenaplněné očekávání. V roce 2014 nám několik her ukázalo přínos grafického API Mantle. Letos v březnu bylo oznámeno, že se Mantle stane základem nového rozhraní OpenGL Vulkan a vývojářům, kteří čekali na zveřejnění Mantle SDK, AMD doporučilo přesměrovat svou pozornost na DirectX 12 nebo OpenGL. Dalo by se říci, že AMD dosáhlo úspěchu, podobně jako když VESA přijala za standardy FreeSync a DockPort. Mantlu to ovšem sebralo vítr z plachet zrovna v době, když byl zájem o něj na vzestupu. Specifikace Vulkanu přitom ještě není zveřejněná a kdo ví, jak se nakonec uchytí u herních vývojářů, když jej nebude tlačit AMD.

Jan Olšan: Protože mám blízko k digitálnímu videu a kodekům, zklamalo mě, že Skylake ve verzi pro desktopové a notebookové procesory nemá SIMD instrukce AVX-512, které tak přilezou až na mnohojádrových Xeonech platformy Purley v roce 2017, plus příští rok v Xeonu Phi Knights Landing. Tím pádem se tyto instrukce asi jen tak širokého použití nedočkají a budou relevantní jen pro specifický software v sektoru HPC. Pravda, tyto instrukce nebude mít ani architektura Zen od AMD. Někde uvnitř jsem v to tajně doufal, ale doba holt není zralá.

Trošku mě zklamal i odklad desktopového APU Carrizo na rok 2016 (přijde až teď pod jménem Bristol Ridge), ale ten se proslýchal už v roce 2014. Další podobná věc je, že zajímavý video kodek Daala má zpoždění ve vývoji a podle aktuálních plánů tu bude nejdříve v roce 2017. I to se ale v podstatě čekalo a skoro se vsadím, že ve skutečnosti to bude ještě mnohem později. Zklamáním je pro mě také hloubka díry, do které se propadla popularita Radeonů mezi hráči – podle mě nezaslouženě.

Lukáš Václavík: Loni se v plné nahotě ukázalo, jak je Android špatně navržená platforma. Byly v něm objeveny roky staré zranitelnosti, které dovolily obejít zámek telefonu, případně otevřely dveře pro vzdálené útoky. Podobné problémy mají pochopitelně všechny systémy, jenže u všech jsou aktualizace relativně snadnou a rychlou záležitostí, protože je má pod palcem tvůrce OS. Ne tak u Androidu. Kdo nemá Nexus, ten si na opravy musí počkat, někdy se ani nedočká, protože na tom nemá zájem výrobce telefonu či operátor.

Android se musí rozložit na části tak, aby Google měl na starost vývoj a aktualizace klíčových komponent nebo aplikací, zatímco výrobci a operátoři budou moci svůj software a nadstavby aplikovat až na tento hotový základ. Každá část bude spravována zvlášť. Funguje to tak ve Windows 10 Mobile, nevidím důvod, proč ne u Androidu. Vlastně i u něj to jde, ale pouze u specializovaných verzí Auto, TV a Wear.

Pavel Šantrůček: Myslím, že jsem letos nebyl nijak významněji zklamán žádným produktem. Snad jsem možná očekával, že se v tomto roce na trhu nějak více prosadí Windows Phone. No neprosadil a to si myslím, že je celkem škoda. Veřejnost, ať už odborná, nebo laická, zdá se být definitivně rozdělena pouze na příznivce Apple a Android. Znovu opakuji, škoda.

Mirek Jahoda: Hodně mě zamrzelo, že navzdory původním zvěstem není možné uzamčené procesory Skylake nějak signifikantně taktovat alespoň přes BCLK. Sice se teď objevují aktualizace UEFI, které toto omezení odstraňují, jenže je to takové kostrbaté (zatím jen některé desky se Z170 a ještě se neví, jak zasáhne Intel). Zklamalo (i když nepřekvapilo) mě taky, že nikterak nepostoupil trend dostupnosti napájecích zdrojů s vysokou účinností při relativně nízkém (přesto pro mnohá dnešní PC naprosto dostačujícím) dimenzovaném výkonu.

Jirka Souček: Absence grafických karet i procesorů, které by posouvaly poměr cena / výkon. AMD už nemá finance na to, aby si mohla konkurenční boj a zvyšování tržního podílu na úkor příjmů dovolit a Nvidia s Intelem nemají důvod tlačit ceny dolů, když jim i stávající zajistí dostatečný podíl na trhu.

Adam Vágner: Asi jen z máločeho jsem byl tak rozladěný jako z třístovkové řady Radeonů – doufal jsem, že AMD zvedne výkon přetaktováním čipů a bude Nvidii konkurovat cenou. AMD místo toho dělalo vše možné i nemožné (už zmiňované absurdní kapacity pamětí u některých modelů), aby se daly Radeony prodávat co nejdráž. Mám pro to pochopení – AMD fakt není v situaci, kdy by si mohlo dovolit snažit se konkurovat cenou (a speciálně když musí proti subtilním a jednodušším Maxwellům stavět vlastní těžkotonážní karty), jenže mi moc není jasné, jak jinak chce zákazníky přesvědčovat, aby dali jejich produktům přednost.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama