samsung-syncmaster-204b-idealni-20-lcd-pro-hrace
Monitory Článek Samsung SyncMaster 204B - ideální 20" LCD pro hráče?

Samsung SyncMaster 204B - ideální 20" LCD pro hráče?

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

19. 7. 2006 01:00 67

Seznam kapitol

1. LCD versus monitory 2. Samsung SyncMaster 204B 3. Podání barev a pozorovací úhly 4. Pozorovací úhly a rychlost odezvy

Asi to znáte sami: probíráte se nabídkami LCD monitorů a nevíte, na který typ z té spousty typů vsadit. Pokud máte 13 000Kč a chcete 20" LCD, pak by vás mohl zaujmout Samsung 204B. Považte sami: viditelná úhlopříčka 20", DVI vstup, kontrast 800:1, doba odezvy 5ms a konečně: rozlišení 1600x1200. Za tyto peníze dnes asi nic "papírově" lepšího s rozlišením 1600x1200 nenajdete... Jak si ale takové LCD povede ve skutečnosti?

Reklama

Na začátku této recenze bych zmínil neoddiskutovatelný pokrok, kterým prošly technologie LCD v posledních 3 - 4 letech. Zatímco monitory vyrobené před rokem 2004 bývaly "špatné", "přijatelné" až "docela dobré", dnes už na vyloženě špatné LCD panely mezi značkovými typy nenarazíte. Rozsah kvality obrazu se u nových typů pohybuje od "docela dobrých" až po "velmi dobré". Vzhledem k omezením, které přináší technologie LCD (viz článek: 3x LCD: technologie TN, S-IPS a MVA v praxi, Průvodce plochými panely: TN, IPS, MVA, který je lepší? ), asi se příliš rychle nesetkáme s panely které bychom mohli hodnotit jako "výborné". Mnoho odpůrců LCD se s těmito panely seznamovalo před několika léty a i dnes, kdy jsou LCD o kousek dále, stále lobuje pro monitory. Pro ty ale mluví jen láce "recyklovaných" typů, za odvoz kterých se na západ od našich hranic odběratelům dokonce platí.

Samsung SyncMaster 204B - ideální 20" LCD pro hráče?
i Zdroj: PCTuning.cz


Pokud máte velmi výkonnou sestavu, jsou hry v 1600x1200 doslova "obrazové orgie"...

Nejsou palce jako palce...

Počítačové monitory a TV obrazovky jsou dvě podobné, a přitom zcela odlišné věci. Zatímco klasická (analogová i digitální) TV má v podstatě stále stejné rozlišení a mění se jen úhlopříčka obrazovek (současně s tím roste optimální pozorovací vzdálenost), u počítače je narůst úhlopříčky bez změny rozlišení vhodný jen pro ty, kteří špatně vidí. V takovém případě vidíte stejný obraz jen zvětšený - bez změny velikosti využitelné pracovní plochy. Pokud chcete více plochy a více obrazových detailů, nehleďte na palce - musíte především trvat na vyšším rozlišení obrazu.

Samsung SyncMaster 204B - ideální 20" LCD pro hráče?
i Zdroj: PCTuning.cz

při stejné velikosti bodu by se obrazovky monitorů lišily asi nějak takto:

Trocha matematiky

Pokud za referenční typ budeme považovat 17" LCD s rozlišením 1280x1024, snadno zjistíte, že každý obrazový bod je u této obrazovky široký 0.264mm. 19" LCD se stejným rozlišením má bod velký 0.294mm a u 20" je to pak 0.324mm. Body které jsou menší než 0.3mm běžnému zdravému zraku splynou do homogenního obrazu, body větší než 0.3mm zase ocení ti, kteří na "monitorovou vzdálenost" nevidí zcela ostře.

Pokud budeme probírat dnešní nabídku monitorů pak zjistíme, že standardem (pokud nebudeme uvažovat nestandardní širokoúhlé formáty) dnešní doby jsou 19" LCD s rozlišením 1280x1024 a velikosti bodu 0.294mm. Modely 20" už ale z větší části přešly na rozlišení 1600x1200 - získá se tím 146% plochy při současném zmenšení obrazových bodů na úroveň 17" LCD.

Když 20", tak jedině 1600x1200...

Co z toho plyne? Dnešní moderní 20" jsou ve své podstatě 17" LCD s 50% větší obrazovou plochou. I přes svou velkou plochu a rozlišení mohou nabídnout ve finále nečekaně rychlou "herní" odezvu.

Samsung SyncMaster 204B - ideální 20" LCD pro hráče?
i Zdroj: PCTuning.cz

Čemu se naopak vyhnout...

První 20" LCD monitory měly, z úsporných a výrobních důvodů, rozlišení 1280x1024 - tedy stejné jako tehdejší 17" LCD. Ve svém důsledku se technicky jednalo o zvětšení obrazových buněk a to ze sebou neslo několik nepříjemných nešvarů. Mimo nezvykle velkých obrazových prvků (ikon) byly zvětšené buňky podstatně pomalejší. I když technologie LCD působí digitálně, jedná se ve skutečnosti o mechanicko-optickou záležitost. Buňky tekutých krystalů se natáčejí v elektrickém poli a tím mění své optické vlastnosti (polarizují světlo). Čím větší je elementární buňka, tím déle trvá natočení krystalů do požadovaného směru.

Zatímco první 20" LCD se stěží hodily na kancelářské práce (tak byly pomalé), dnešní 20" LCD se hodí dokonce i na hry. Stejně tak testovaný typ...

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama