Serious Sam 3: BFE – ztřeštěná řežba s pořádnou grafikou
Seznam kapitol
Série Serious Sam se v poslední době na obrazovky počítačů vracela v podobě HD remaků původních her. Nakonec jsme se přeci jen dočkali plnohodnotného pokračování. Postaveno je na vylepšené verzi již vyzkoušeného HD enginu a ačkoliv běží „jen“ pod rozhraním DirectX 9.0c, vypadá vážně parádně.
Pokud patříte ke starší generaci hráčů a počítačovými hrami více méně žijete alespoň deset let, možná jste si už kolikrát říkali, jak rádi byste si zahráli ty výborné staré hry v moderním grafickém kabátku. Takových uživatelů přitom není až tak malý počet a bylo jen otázkou času, kdy se této myšlenky chytnou i sami vývojáři. Snad úplně první předělávkou starší hry do moderní podoby byl mód Counter-Strike: Source a svým způsobem je to i aktuální případ hry Dota 2 (byť i v tomto případě šlo původně o uživatelský mód do hry Warcraft 3).
Pakliže se ale bavíme o čistokrevném remaku původní komerčně úspěšné hry do technologicky novější podoby bez jakýchkoliv změn, je prvním (alespoň mně známým) zástupcem až série Serious Sam HD. V uplynulých dvou letech tvůrci z chorvatského studia Croteam postupně předělali obě ze svých předchozích her The First Encounter a The Second Encounter do nové vizuální podoby a vydali je za příjemně nízkou cenu budgetového titulu. Uživatelé tak za poměrně příjemný peníz mohli zavzpomínat (případně si doplnit vzdělání) na staré dobré „oldschool“ střílečky, kochat se novým grafickým kabátkem a sami vývojáři si pravděpodobně poměrně slušně vydělali a současně v praxi vyzkoušeli nový engine.
Remaky obou starších her byly na světě, na řadu proto přišel vývoj zcela nové hry. Tou se stal plnohodnotný třetí díl Serious Sam 3: BFE, v plném znění Before First Encounter. Hra tedy nenavazuje na neuzavřený příběh v The Second Encounter (který nicméně v této sérii stojí opravdu až na posledním místě), nýbrž objasňuje skutečnosti ještě před událostmi z původní „jedničky“. Rozbor hry samotné však nechme herním magazínům (viz předposlední kapitola) a pojďme se vrhnout na technické pozadí hry.
Jak již bylo řečeno v úvodu, plnohodnotný nový díl běží na stejné technologii jako obě předchozí hry Serious Sam HD, tedy Serious enginu třetí generace. Ten byl pro potřeby třetího Serious Sama ještě o něco vylepšen a nese proto označení 3.5. Ani tak však nečekejte podporu nejnovějších verzí rozhraní DirectX, hra běží pod DirectX 9.0c. Možností tohoto API však engine využívá opravdu plně a protože jsou detaily modelů i rozlišení textur na velmi vysoké úrovni, patří nový Serious Sam rozhodně k těm lépe vypadajícím střílečkám současnosti. O vysoké úrovni implementovaných technologií svědčí zejména částicové efekty. Na částice hustého kouře a prachu jsou promítány stíny i osvětlení (např. efekt HDR), což zejména v bitvách vypadá opravdu báječně. Škoda naopak nevyužitého potenciálu fyziky, implementace je velmi jednoduchá, zničit (respektive ovlivnit) lze ve hře jen málo objektů, přičemž většina efektů je sktiptována.