Skyrim s mody aneb jak vylepšit grafiku perfektního RPG
Seznam kapitol
Byť grafika rok starého RPG The Elder Scrolls V: Skyrim není špatná, očekávání nenaplnila. Objevila se však řada grafických modifikací. Vyzkoušeli jsme několik z nich a můžeme říct, že s nimi Skyrim vypadá o poznání lépe. Nároky jsou přitom v rozumných mezích, Skyrim s módy mohou vyzkoušet i majitelé grafik střední třídy.
The Elder Scrolls IV: Oblivion — původní kvalita hry
Herní sérii The Elder Scrolls pravděpodobně zná každý fanda žánru RPG. Jde o jedny z nejlepších her tohoto typu, které kdy vznikly. Třetí díl Morrowind a čtvrtý Oblivion však bodovaly také po stránce technického zpracování. Obě hry přinesly na svou dobu velmi vyspělou a detailní grafiku. Především Oblivion patřil v roce 2006 na absolutní vrchol. Ještě dnes si pamatuji na recenzi v jednom z posledních čísel časopisu Gamestar (budiž mu země lehká), kde se autor nad vizuálním zpracováním hry doslova rozplýval. Nešlo přitom o žádnou výjimku, Oblivion byl jednoduše nejlépe vypadající počítačovou hrou své doby.
The Elder Scrolls IV: Oblivion s grafickými modifikacemi
Oblivion byl navíc stejně jako jeho předchůdce Morrowind snadno modifikovatelný, čehož si všimla i široká hráčská základna. Velmi rychle se proto začaly objevovat různé módy od dodatečných předmětů a úkolů až po úplné konverze hry. Bez povšimnutí nezůstalo ani vizuální zpracování hry. Objevila se řada modifikací, které posunuly grafiku ještě o kousek dále od tmavších nocí přes vyšší rozlišení textur až po lépe zpracované částicové efekty. Se slzou v oku dnes vzpomínám na dny i noci strávené ve fantasy provincii Cyrodiil v tehdy stěží uvěřitelné grafice. Nutno současně dodat, že takto vylepšený Oblivion měl velmi vysoké hardwarové nároky. V počítači jsem měl tehdy velmi výkonnou a drahou grafickou kartu nVidia GeForce 8800 GTS 640 MB v kombinaci s dvoujádrovým procesorem AMD Athlon 64 X2 a výkonnostní rezerva byla přesto jen minimální, byla-li vůbec.
The Elder Scrolls V: Skyrim — původní kvalita hry
Od chvíle oficiálního ohlášení pátého dílu série The Elder Scrolls s názvem Skyrim jsem měl obrovská očekávání. Jako fanda počítačových her a v poslední době především jejich technického zpracování jsem tajně doufal, že by vývojáři z Bethesda Softworks mohli opět ukázat svůj potenciál a představit technicky špičkovou hru. Bohužel se tak nestalo, multiplatformní vývoj pro PC a současnou zastarávající generaci herních konzolí dostal přednost.
Nedá se říct, že by grafika Skyrimu byla špatná, i po roce od vydání vypadá dobře a má své přednosti. Není však špičková, jako tomu bylo u Oblivionu. Na trhu jsou výrazně i lépe vypadající hry. V dnešní době je navíc výrazně těžší udělat hru, která by svou grafikou ohromila tak jako před lety Oblivion. Technologie jako dynamické měkké stíny, ambientní okluze, HDR, detailní částicové efekty... to vše je dnes standardem. Vývojáři se tak musí soustředit na úplné detaily, což vývoj her značně prodražuje (zatímco vývoj AAA hry stál před deseti lety v řádu desítek milionů korun, dnes se toto číslo pohybuje ve stovkách a u nejdražších her až okolo jedné miliardy).
Skyrim po aplikaci všech testovaných grafických módů (po najetí myší se zobrazí původní kvalita hry)
Skyrim naštěstí po vzoru svých předchůdců zůstal snadno modifikovatelný a do hry tak po vydání vstoupili sami hráči. Ti vyrobili množství modifikací, z nichž řada upravuje právě grafiku hry. Vybral jsem několik z nich, které vám v následujícím textu představím včetně testů nároků na výkon grafické karty i procesorů.