SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení

SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení | Kapitola 16

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

30. 5. 2011 03:00 37

Seznam kapitol

1. SLI nebo CrossFire? Nic nenormálního 2. Srovnávací tabulka, sestava, hry a metodika 3. 3DMark Vantage/11 4. Battlefield: Bad Company 2 5. Crysis 6. F1 2010 7. Far Cry 2 8. Just Cause 2
9. Mafia 2 10. Metro 2033 11. Splinter Cell: Conviction 12. World in Conflict 13. Hlučnost, teploty, spotřeba 14. Celkový výkon 15. Poměr cena / výkon 16. Závěr

AMD Radeon HD 6870 i nVidia GeForce GTX 560 jsou vcelku výhodné karty v ceně okolo čtyř tisíc s daní. Shodou okolností se nám v redakci sešly dva kusy od každé z nich, rozhodl jsem se proto připravit duel SLI versus CrossFire. A už teď mohu prozradit, že obě řešení jsou velmi výhodná, svým výkonem předčí i dražší GTX 580.

Reklama
SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení
i Zdroj: PCTuning.cz

Zatímco ještě před rokem až dvěma platilo, že jedna výkonnější karta je jednoznačně lepší než dvě pomalejší zapojené do SLI / CrossFire, dnes už o pravdivosti tohoto tvrzení naprosto přesvědčený nejsem. Jak totiž ukázal náš test, oběma výrobcům se multi GPU řešení podařilo vyladit tak, že se z nich staly celkem použitelné technologie. Pryč jsou problémy s microstutteringem a v drtivé většině her je vynikající i škálování výkonu SLI / CrossFire, byť se najdou výjimky. U novinek jako Zaklínač 2 je často nutné pár dní vyčkat na vydání příslušného profilu (nicméně část her dobře běží ihned po vydání). Stejně tak jsem během testování nezaznamenal žádné větší problémy s ovladači či kompatibilitou, SLI i CrossFire jsem rozběhal během několika minut.

Co se týče výkonu, nabízí dvě testovaná řešení široké možnosti. Jestliže je jeden Radeon HD 6870 / GeForce GTX 560 optimální kartou do rozlišení 1920 × 1200 px s čtyřnásobným vyhlazováním, pak lze SLI / CrossFire systém těchto karet doporučit k témuž účelu do rozlišení 2560 × 1440 px či jeho 16:10 variantě 2560 × 1600. S výjimkou obecně velmi náročných her Crysis a Metro běžely ostatní tituly naprosto plynule (alternativním využitím může být hraní na třech LCD současně, kupříkladu tři LCD 1600 × 900 px nabízí obdobnou plochu cca 4 MPx). Konkrétně nabídly testované dvojice karet výkon v průměru o 10 až 15 % vyšší než nVidia GeForce GTX 580, zatímco cena je o několik set nižší. Výkonnější (a to velmi výrazně v řádu desítek procent) alternativou k SLI / CrossFire jsou tak jen duální karty Radeon HD 6990 a GeForce GTX 590, za které však dáte minimálně okolo čtrnácti tisíc (zatímco GeForce GTX 560 SLI / Radeon HD 6870 CrossFire vás vyjde na něco přes osm).

SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení
i Zdroj: PCTuning.cz

Abych však jen nechválil a nevynášel SLI / CrossFire do nebe, jsou tu samozřejmě i nevýhody, byť jich je méně než dříve. V první řadě je nutné vlastnit základní desku, která CrossFire / SLI podporuje. To by ale neměl být zase takový problém, u Intelu to umí každá slušná deska a na lepší časy se blízká také u AMD (kde to prozatím samozřejmostí není). Stejně tak je nutné počítat s tím, že dvě grafické karty vám zaberou drtivou většinu skříně. Kromě nich s trochou štěstí vtěsnáte ještě dedikovanou zvukovou kartu nebo TV Tuner (počítejte jen s jednou věcí), ale to je tak všechno. Dále se připravte na o něco vyšší spotřebu a hlučnost dvou karet než jedné GeForce GTX 580, rozdíly však nejsou velké a neberte je proto při rozhodování jako závažnou překázku.

Závěrem si dovolím přidat osobní doporučení. Pokud o koupi dvou Radeonů HD 6870 / GeForce GTX 560 přemýšlíte, v první řadě si srovnejte své priority. Pokud chcete hrát v rozlišení maximálně do 1920 × 1200 px, nemá to dle mého názoru smysl a bohatě si vystačíte s jednou GeForce GTX 570 či Radeonem HD 6970. Potenciál dvou maninstreamových karet využijete na 27 a 30" monitorech, případně při hraní na třech LCD (zde je ale vhodné se držet při zemi, na 3× Full HD nebudou mít karty pravděpodobně dostatek výkonu a zejména paměti). Jestliže projdete první podmínkou, zamyslete se nad tím, zda je pro vás důležitější komfort, anebo výkon. Ačkoliv SLI / CrossFire dobře funguje v drtivé většině her, nemusí to na 100 % platit vždy a u některých novinek si na optimalizaci pár dní počkáte. Jestliže tedy chcete hrát novinky ihned v den vydání a neradi řešíte problémy, bude lepší pár stovek přidat a koupit si o 10 až 15 % pomalejší GeForce GTX 580, která těmito neduhy netrpí. Pokud vám ale možné výše nastíněné problémy nevadí, rozhodně mohu SLI / CrossFire z testovaných karet doporučit, jejich výkon je v kombinaci s cenou vážně famózní.

SLI vs. CrossFire — po letech konečně funkční řešení
i Zdroj: PCTuning.cz

Poděkování

Poděkování

Děkujeme partnerům Asus, Dell, Gigabyte a MSI, kteří zapůjčili vybavení na testy.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama