Streamujeme hry v OBS Studio: CPU AMD vs Intel
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Streamujeme hry v OBS Studio: CPU AMD vs Intel

Streamujeme hry v OBS Studio: CPU AMD vs Intel

Z. Obermaier

Z. Obermaier

17. 6. 2019 03:00 65

Seznam kapitol

1. Streamujeme obsah 2. Software OBS Studio 3. Nastavení bitrate a lock na 60 fps 4. Testovací systémy
5. Výsledky her s nastavením x264 Fast 6. Výsledky her s nastavením x264 Medium 7. Závěr

Pro hraní většinou stačí procesor se šesticí jader. Ale co v případě, že se o hraní chcete podělit s dalšími budete jej chtít „streamovat“? Nároky na počítač razantně stoupají a ukáže se skutečný výkon procesorů. Podíváme se, jak si v této disciplíně vedou Ryzeny 2000 od AMD a jak Coffee Lake od Intelu.

Reklama

Streamujeme obsah

Streamujeme hry v OBS Studio: CPU AMD vs Intel
i Zdroj: PCTuning.cz

Někdy vloni jsem dělal test procesorů ve hrách. Testoval jsem Intel Coffee Lake se šesti jádry Core i7-8086K, AMD Ryzen s osmi jádry Ryzen 7 2700X a desetijádrový Core i9-7900X. Ukázalo se, že šest jader s vysokým výkonem na jádro je stále plně dostačující pro hraní her s nejvýkonnějšími grafickými kartami. Proto možná letos leckoho překvapilo, že AMD i nové Ryzeny s dvanácti a šestnácti jádry cílí na hráče a nazývá je herními procesory. Obecně platí, že šest procesorových jader je pro hry stále dostatečných a osm jader už také najde využití, ale jen v nevelkém procentu her. Z testu také vyplynulo, že deset jader bylo pro hry zcela zbytečné. Tohle pravidlo asi platí stále, ovšem jen do okamžiku, že chcete něco víc než jen hrát.

Nemluvím o práci, pro tu máme solidní procesory od AMD i Intelu, ty ponechme dnes stranou. Jádrem tohoto článku bude srovnání při hraní her a zároveň streamování nebo jen nahrávání herního průběhu. Tato činnost je totiž už mnoho let vysoce populární, takže stojí za to se jí věnovat. A to jsme dosud neudělali. Právě před příchodem nové generace procesorů od AMD s mnoha jádry se může hodit jako odrazový můstek pro jejich dílčí test.

Sdílet své hraní lze několika způsoby. Herní konzole tuto funkci mají už nějaký čas, my se ale budeme věnovat primárně PC. Pokud jste profík, máte jistě k této činnost solidní vybavení. Ten nejlepší způsob je druhý počítač určený jen k přenosu streamu do sítě. Co ale v případě, že jste začátečník nebo jen příležitostný hráč – sdíleč. Řekněme si podrobněji jaké máte možnosti:

Streamujeme hry v OBS Studio: CPU AMD vs Intel
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak už jsem zmínil, ideální řešení je jeden herní počítač vybavený výkonnou grafickou kartou a „zachytávací“ kartou, kterou umístíte do slotu PCIe v primárním nebo sekundárním (streamovacím) počítači. Kartu ze mít i externí na stole, jako takovou průchozí „krabičku“. V interní i externí verzi funguje karta obdobně, zapojíte do ní HDMI (nebo DP) z vaší herní karty a výstup připojíte na monitor ideálně streamovacího PC. Celý průběh je pak jednoduchý, vy budete hrát na primárním PC, obraz půjde zároveň na váš monitor a do zachytávací karty. Ta signál zpracuje a buď uloží na disk druhého PC, takže bude zatěžovat jen procesor druhého PC, anebo přímo vysílat „live“ do sítě. To je ideální stav, procesor a grafiku primárního PC využijete jen na hraní, o vše ostatní se postará druhý počítač.

Celá tato první možnost je ale vcelku nákladná. Solidní zachytávací karta pro 4K stojí kolem 5000 Kč, také potřebujete druhý počítač s lepším procesorem, ideálně rychlým diskem a nemalou pamětí. Ukládat nebo vysílat až 4K stream vyžaduje hodně slušný výkon. Asi se shodneme, že nákup takové výbavy pro příležitostné streamování nemá smysl. Jistě se najde mnoho lidí, kteří budou chtít své hraní vysílat přímo ze svého primárního počítače. Potom se grafický čip a procesor vašeho herního PC musí postarat nejen o hru samotnou, ale i o převod do streamu vysílaného na síti nebo ukládaného na disk. Procesor tedy zatíží nejen hra, ale také obsluha streamovacího softwaru (encoding obrazu). A potom už šest jader prostě nestačí, což ukáže i náš dnešní test.

Streamujeme hry v OBS Studio: CPU AMD vs Intel
i Zdroj: PCTuning.cz

Možná se ptáte, proč využívat softwarový encoding na CPU místo hardwarového přímo na GPU. Odpověď je jasná, skutečně funkční ShadowPlay má jen Nvidia na GeForce. Pokud používáte Radeony, je lepší zvolit softwarovou cestu přes CPU. Také kvalita je přes CPU vždy vyšší, jde tedy stále o nejpoužívanější model streamingu her. Obecně se uvádí ze srovnání kvality, že Nvidia NVENC Turingů je o kousek lepší než profil x.264 Fast, na x.264 Medium ale nestačí.

Nvidia sice tvrdí, že je kvalita obrazu při bitratu 8000 kbps a použití GPU RTX s novou verzí NVENC srovnatelná s 8000 kbps na dedikovaném druhém PC s profilem x264 Medium, ale z praxe streameří ví, že to není úplně pravda. Profil x264 Medium je kvalitnější. Proto má stále x264 přes CPU co říci a v profi sféře bude vždy druhé PC nutností.

Streamujeme hry v OBS Studio: CPU AMD vs Intel
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama