Test Asus Strix GeForce GTX 950: útok na R7 370
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Test Asus Strix GeForce GTX 950: útok na R7 370

Test Asus Strix GeForce GTX 950: útok na R7 370

Adam Vágner

Adam Vágner

20. 8. 2015 03:00 45

Seznam kapitol

1. GeForce GTX 950 2. Asus Strix GTX 950 3. Testovací sestava 4. Aliens vs. Predator Benchmark 5. Battlefield 4 6. Bioshock: Infinite, Cliffs of Dover 7. Crysis 3 8. Grid 2 9. Metro: Last Light 10. World of Tanks 9.1
11. Boost u Asus Strix GTX 950 OC: AvP; profily Eco, STD, OC 12. Boost u Asus Strix GTX 950 OC: Bioshock 13. Boost u Asus Strix GTX 950 OC: Crysis 14. Teploty 15. Chování ventilátorů 16. Hlučnost 17. Spotřeba, poměr výkon/watt 18. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 19. Závěrečné shrnutí

Radeon R7 370 od AMD míříl přesně doprostřed velké díry, kterou měla Nvidia v nabídce mezi levnou GTX 750 Ti a podstatně dražší GTX 960. Nvidia dnes proti R7 370 staví GeForce GTX 950 – kartu s levnější variantou čipu GM206, který pohání i GTX 960 s architekturou Maxwell. Špičkové provozní vlastnosti a solidní výkon je tak nasnadě.

Reklama

GeForce GTX 950 je postavená na grafickém čipu GM206 s architekturou Maxwell. Tu už známe velmi důvěrně a důvěrně známe už i použitý čip, který v plnohodnotné verzi najdete u GeForce GTX 960.

U GTX 950 je aktivních šest bloků SMM z osmi. Aktivovaných je tedy 768 z 1024 stream procesorů, 48 ze 64 texturovacích jednotek a 32 ROP. Čip komunikuje přes 128b sběrnici se 2 GB GDDR5 taktovanými o něco níže na 6,6 GHz. A nižší jsou i takty GPU, základní takt klesl z 1126 na 1024 MHz. Typický takt s boost je obdobný, 1188 MHz proti 1178 MHz u GTX 960. S tím si ale budete lámat hlavu jen u karet na úplném spodku nabídky, GPU Maxwell mají velké rezervy a běžné takty nereferenčních modelů jsou podstatně vyšší.

  GTX 950 GTX 960
Graphics Processing Clusters 2 2
Streaming Multiprocessors 6 8
CUDA Cores (single precision) 768 1024
Texture Units 48 64
ROP Units 32 32
Base Clock 1024 MHz 1126 MHz
Boost Clock 1188 MHz 1178 MHz
Memory Data Rate 6,600 Gbps 7,010 Gbps
L2 Cache Size 1024K 1024K
Total Video Memory 2048MB 2048MB
Memory Interface 128b 128b
Total Memory Bandwidth 105,6 GB/s 112,16 GB/s
Texture Rate (Bilinear) 49,2 GT/s 72,1 GT/s
Fabrication Process 28 nm 28 nm
Transistor Count 2,94 mld. 2,94 mld.
Connectors 3× DP 1.2, 1× HDMI, 1× DL-DVI 3× DP 1.2, 1× HDMI, 1× DL-DVI
Power Connectors 6pin 6pin
Recommended Power Supply 350 W 350 W
Thermal Design Power (TDP) 90 W 120 W
Thermal Threshold 95 °C 95 °C

Nvidia zvolila coby standardní kapacitu 2 GB paměti, zatímco AMD u R9 370 už propagovalo spíše na 4GB verzi a 2GB model má v nabídce coby její odlehčenou levnější variantu. Se 4GB modely GTX 950 se nepočítá, Nvidia to zdůvodňuje tím, že by se karta se 2 GB paměti navíc cenou přiblížila GTX 960 (cena 2GB modelů GTX 960 je asi o sedm stovek vyšší než je doporučená cena GTX 950).

Karta využívá GPU Boost 2.0, který řídí takty karty v závislosti na teplotě GPU a spotřebě. Limit pro teplotu je nastavený na 80 °C, ale protože má karta velmi nízkou spotřebu, na obdobně vysoké teploty asi jen tak nenarazíte a tak můžete počítat s tím, že budou takty závislé spíš na spotřebě karty.

Nvidia s GTX 950 opět cílí spíše na majitele obdobných, o dvě generace starších modelů – oproti GTX 650 nabízí GTX 950 výrazně vyšší výkon, 2 GB paměti, lepší podporu funkcí z DirectX 12 a vyšší efektivitu.

Test Asus Strix GeForce GTX 950: útok na R7 370
i Zdroj: PCTuning.cz

Zajímavou výhodou (i oproti R9 370) je ještě výstup HDMI 2.0 s podporou rozlišení 4K při 60 Hz a hardwarová akcelerace dekódování i enkódování H.265 (HEVC) a možnost připojit současně až čtyři monitory s rozlišením až 5K.

Hráče MOBA Nvidia upozorňuje na výrazně kratší input lag, neboli dobu odezvy hry na podnět ze strany hráče. V Dota 2 byla u GTX 650 reakční doba na kliknutí myši kolem 80 ms, u GTX 950 se ji podařilo zkrátit o 35 ms.

Test Asus Strix GeForce GTX 950: útok na R7 370
i Zdroj: PCTuning.cz

Než začnete plesat, trošku vás zchladím. Profit pocítí spíše méně zdatní uživatelé. Zkrácení odezvy je částečně logický důsledek vyššího výkonu (při vyšší snímkové frekvenci trvá vykreslení jednoho snímku kratší dobu) a částečně má na tom zásluhu „softwarový“ hack v podobě snížení počtu předrendrovaných snímků a úpravy dalších nastavení hry a ovladačů ovlivňujících latence, o které postará GeForce Experience.

Test Asus Strix GeForce GTX 950: útok na R7 370
i Zdroj: PCTuning.cz

Zdatnější hráči si i u GTX 650 můžou podobnou manuální úpravou konfigurace dopomoci ke kratší odezvě (ale GTX 950 na tom bude i tak vždy lépe díky vyššímu výkonu). Přínos to bude mít spíše běžné hráče, kteří už budou moci výkon přes GeForce Experience optimalizovat jedním kliknutím.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama